‘Open kantoorruimtes schaden arbeidsproductiviteit’

Redactie Redactie
• Laatste update:

Het rapport constateert dat een goed ontworpen kantoorruimte, in combinatie met geïntegreerde technologie en een betere werk-privébalans, noodzakelijk is om de productiviteit en tevredenheid van medewerkers te verbeteren. Dat is nu lang niet het geval, zegt Edward Cone van Oxford Economics. Geluid en afleiding zijn volgens hem best terug te dringen, maar dan moeten bedrijven het probleem wel eerst erkennen.

Oxford Economics interviewde meer dan 1.200 leidinggevenden en medewerkers uit diverse branches en landen en met verschillende functies. Het rapport concludeert dat “werknemers gewoon hun werk willen doen” en dat “de mogelijkheid om zich zonder onderbreking te kunnen focussen op het werk de belangrijkste prioriteit is bij het kantoorontwerp.” Voorzieningen als gratis eten zijn daaraan ondergeschikt.

Dwangmatig gedrag
Verder stellen de onderzoekers vast dat technologie-integratie nog volop in ontwikkeling is. Van werknemers wordt verwacht dat ze altijd online zijn, maar slechts 40 procent geeft aan de apparaten die zij thuis gebruiken probleemloos (kunnen) integreren met de apparatuur op het werk. Bovendien, vervolgt het rapport “veroorzaakt het permanent online zijn dwangmatig gedrag dat kan leiden tot een burn-out.”

Het onderzoek besluit met de opmerking dat er een groot verschil bestaat in de beeldvorming tussen de managers – die de problemen niet zien – en de andere werknemers. “Bijna tweederde van de leidinggevenden zegt dat medewerkers uitgerust zijn met de tools die zij nodig hebben om met de afleidingen op het werk om te gaan. Minder dan de helft van de medewerkers is het daarmee eens”, aldus Oxford Economics.

‘Open kantoorruimtes schaden arbeidsproductiviteit’ | Fleet&Mobility

‘Open kantoorruimtes schaden arbeidsproductiviteit’

Redactie Redactie
• Laatste update:

Het rapport constateert dat een goed ontworpen kantoorruimte, in combinatie met geïntegreerde technologie en een betere werk-privébalans, noodzakelijk is om de productiviteit en tevredenheid van medewerkers te verbeteren. Dat is nu lang niet het geval, zegt Edward Cone van Oxford Economics. Geluid en afleiding zijn volgens hem best terug te dringen, maar dan moeten bedrijven het probleem wel eerst erkennen.

Oxford Economics interviewde meer dan 1.200 leidinggevenden en medewerkers uit diverse branches en landen en met verschillende functies. Het rapport concludeert dat “werknemers gewoon hun werk willen doen” en dat “de mogelijkheid om zich zonder onderbreking te kunnen focussen op het werk de belangrijkste prioriteit is bij het kantoorontwerp.” Voorzieningen als gratis eten zijn daaraan ondergeschikt.

Dwangmatig gedrag
Verder stellen de onderzoekers vast dat technologie-integratie nog volop in ontwikkeling is. Van werknemers wordt verwacht dat ze altijd online zijn, maar slechts 40 procent geeft aan de apparaten die zij thuis gebruiken probleemloos (kunnen) integreren met de apparatuur op het werk. Bovendien, vervolgt het rapport “veroorzaakt het permanent online zijn dwangmatig gedrag dat kan leiden tot een burn-out.”

Het onderzoek besluit met de opmerking dat er een groot verschil bestaat in de beeldvorming tussen de managers – die de problemen niet zien – en de andere werknemers. “Bijna tweederde van de leidinggevenden zegt dat medewerkers uitgerust zijn met de tools die zij nodig hebben om met de afleidingen op het werk om te gaan. Minder dan de helft van de medewerkers is het daarmee eens”, aldus Oxford Economics.