‘Binnen een uur van deur tot deur met het OV’

Redactie Redactie
• Laatste update:

Met het toekomstplan, dat een investering zou vergen van jaarlijks tenminste een miljard euro tot 2040, willen de vijf partijen het OV flexibeler inrichten met deur-tot-deur-oplossingen van trein en lightrailverbindingen tot diverse vormen van deelvervoer, zoals OV-fietsen, beltaxi’s en deelauto’s. 

Het moet sneller 
Verder hebben de partijen de ambitie om het reizen van een centraal station in de ene naar een andere stad binnen een half uur mogelijk te maken en de belangrijke locaties binnen een stad binnen een kwartier vanaf het CS bereikbaar te maken. In de stedelijke gebieden buiten de Randstad is het streven om de stadskernen en de gebieden daar omheen binnen een half uur met elkaar te verbinden.

Meerdere vervoersopties
De toekomstvisie gaat uit van de inzet van verschillende vervoersopties die passen bij de wens van de reiziger van de toekomst. “Die wil zélf bepalen en kiezen waar, wanneer en vooral hoe hij reist en denkt niet meer vanuit het aanbod en dienstregeling van de overheid en vervoerder”, stelt Roger van Boxtel, president-directeur van NS namens de vijf vervoerbedrijven. “Men kiest voor de optie die het snelst, het meest gemakkelijk en duurzaam is, met een goede prijs/kwaliteit-verhouding. In deze visie is het OV zó snel, en zó flexibel dat het een vanzelfsprekende keuze is. De auto is dan in mindere mate de primaire keuze, maar een van de opties.”

Maatschappelijke baten
Als het plan om de vier grote steden binnen een uur bereikbaar te maken slaagt, dan zou dit volgens de opstellers betekenen dat het aantal arbeidsplaatsen dat binnen dit uur bereikbaar is met 40 procent toeneemt. Bedrijven krijgen daarmee een groter arbeidspotentieel tot hun beschikking, hetgeen weer gunstig is voor de economische ontwikkeling en de concurrentiekracht van Nederland. Een eerste berekening laat volgens hen zien dat een dergelijke verbetering jaarlijks 2 tot 3 miljard euro aan maatschappelijke baten kan opleveren in de vorm van meer arbeidsplaatsen, meer woongenot en minder uitstoot van schadelijke stoffen.

Bekijk hier het volledige visiedocument van de OV-bedrijven

‘Binnen een uur van deur tot deur met het OV’ | Fleet&Mobility

‘Binnen een uur van deur tot deur met het OV’

Redactie Redactie
• Laatste update:

Met het toekomstplan, dat een investering zou vergen van jaarlijks tenminste een miljard euro tot 2040, willen de vijf partijen het OV flexibeler inrichten met deur-tot-deur-oplossingen van trein en lightrailverbindingen tot diverse vormen van deelvervoer, zoals OV-fietsen, beltaxi’s en deelauto’s. 

Het moet sneller 
Verder hebben de partijen de ambitie om het reizen van een centraal station in de ene naar een andere stad binnen een half uur mogelijk te maken en de belangrijke locaties binnen een stad binnen een kwartier vanaf het CS bereikbaar te maken. In de stedelijke gebieden buiten de Randstad is het streven om de stadskernen en de gebieden daar omheen binnen een half uur met elkaar te verbinden.

Meerdere vervoersopties
De toekomstvisie gaat uit van de inzet van verschillende vervoersopties die passen bij de wens van de reiziger van de toekomst. “Die wil zélf bepalen en kiezen waar, wanneer en vooral hoe hij reist en denkt niet meer vanuit het aanbod en dienstregeling van de overheid en vervoerder”, stelt Roger van Boxtel, president-directeur van NS namens de vijf vervoerbedrijven. “Men kiest voor de optie die het snelst, het meest gemakkelijk en duurzaam is, met een goede prijs/kwaliteit-verhouding. In deze visie is het OV zó snel, en zó flexibel dat het een vanzelfsprekende keuze is. De auto is dan in mindere mate de primaire keuze, maar een van de opties.”

Maatschappelijke baten
Als het plan om de vier grote steden binnen een uur bereikbaar te maken slaagt, dan zou dit volgens de opstellers betekenen dat het aantal arbeidsplaatsen dat binnen dit uur bereikbaar is met 40 procent toeneemt. Bedrijven krijgen daarmee een groter arbeidspotentieel tot hun beschikking, hetgeen weer gunstig is voor de economische ontwikkeling en de concurrentiekracht van Nederland. Een eerste berekening laat volgens hen zien dat een dergelijke verbetering jaarlijks 2 tot 3 miljard euro aan maatschappelijke baten kan opleveren in de vorm van meer arbeidsplaatsen, meer woongenot en minder uitstoot van schadelijke stoffen.

Bekijk hier het volledige visiedocument van de OV-bedrijven