VZR start petitie tegen rekeningrijden

Maarten Maarten
• Laatste update:
Foto: Shutterstock

Zakelijk rijders zijn bijna allemaal tegen rekeningrijden, stelt de VZR in een persbericht. De belangenvereniging van zakelijk rijders vindt plaats- en tijdafhankelijk belasting heffen met een verplicht registratiesysteem geen goed idee. De VZR wil wel betalen naar gebruik, maar dan met een variabele bijtelling per kilometer. Om dit standpunt kracht bij te zetten is de VZR een petitie gestart.

Rekeningrijden kan weer op een groeiend politiek draagvlak rekenen. De belangenvereniging is tegen en meldt dat zakelijk rijders echt niet voor hun plezier in de file staan. Rekeningrijden gaat dus wel geld kosten, maar niets oplossen. Ook maakt de VZR zich zorgen over de privacy.

De VZR wil graag dat de fiscale bijtelling, die nu wordt opgelegd bij meer dan 500 kilometer privégebruik per jaar, variabel wordt. Men pleit voor minder bijtelling bij minder privékilometers.

Het is de bedoeling dat de petitie in de loop van januari wordt aangeboden aan de ministers van I&M en Financiën, vertelt VZR-voorzitter Jan van Delft aan Automotive. Hij hoopt dat zo’n duizend mensen de petitie zullen ondertekenen.

Rekeningrijden stond niet in het in 2017 gesloten Regeerakkoord. De laatste tijd gaan er meer stemmen op om het toch in te voeren. Onder meer de Mobiliteitstafel, die het Klimaatakkoord voorbereidt, is er volgens de NOS voorstander van.   

VZR start petitie tegen rekeningrijden | Fleet&Mobility

VZR start petitie tegen rekeningrijden

Maarten Maarten
• Laatste update:
Foto: Shutterstock

Zakelijk rijders zijn bijna allemaal tegen rekeningrijden, stelt de VZR in een persbericht. De belangenvereniging van zakelijk rijders vindt plaats- en tijdafhankelijk belasting heffen met een verplicht registratiesysteem geen goed idee. De VZR wil wel betalen naar gebruik, maar dan met een variabele bijtelling per kilometer. Om dit standpunt kracht bij te zetten is de VZR een petitie gestart.

Rekeningrijden kan weer op een groeiend politiek draagvlak rekenen. De belangenvereniging is tegen en meldt dat zakelijk rijders echt niet voor hun plezier in de file staan. Rekeningrijden gaat dus wel geld kosten, maar niets oplossen. Ook maakt de VZR zich zorgen over de privacy.

De VZR wil graag dat de fiscale bijtelling, die nu wordt opgelegd bij meer dan 500 kilometer privégebruik per jaar, variabel wordt. Men pleit voor minder bijtelling bij minder privékilometers.

Het is de bedoeling dat de petitie in de loop van januari wordt aangeboden aan de ministers van I&M en Financiën, vertelt VZR-voorzitter Jan van Delft aan Automotive. Hij hoopt dat zo’n duizend mensen de petitie zullen ondertekenen.

Rekeningrijden stond niet in het in 2017 gesloten Regeerakkoord. De laatste tijd gaan er meer stemmen op om het toch in te voeren. Onder meer de Mobiliteitstafel, die het Klimaatakkoord voorbereidt, is er volgens de NOS voorstander van.