Verhoeven (Stellantis Financial Services): ‘MKB een belangrijke pijler onder onze groei’

Sander van Vliet Sander van Vliet
• Laatste update:
(Foto: Stellantis)

Het samenvoegen van alle verschillende Stellantis-merken inclusief bijbehorende leasebedrijven, was een grote uitdaging. Maar het is gelukt en nu moet Stellantis Financial Services gaan groeien. Dit alles tegen de achtergrond van de overgang naar het agentuurmodel. En daardoor is er nog veel te doen de komende tijd, aldus Sophieke Verhoeven, ceo bij Stellantis Financial Services.

Alle Stellantis-merken zijn nu onder één paraplu gebracht dus?

“We hebben met Leasys een pan-Europese leasemaatschappij voor alle b2b operationele lease. Die moet de concurrentie aangaan met andere grote Europese leasemaatschappijen. Aan de andere kant staat Stellantis Financial Services, die verantwoordelijk is voor de dealerfinanciering en alle retailproducten van Stellantis-dealers. Denk aan financial lease, private lease, klassieke financiering, maar ook bijbehorende verzekeringsproducten en servicepakketten.”

De nieuwe structuur werd al in december 2021 aangekondigd, maar is nu pas afgerond. Waarom duurde het zo lang?

“Bij de overgang komt veel kijken op het gebied van IT, maar ook met alle procedures die we met de Europese Commissie moesten doorlopen. Alle deals moesten worden goedgekeurd en alle partners spelen een rol in dit verhaal.”

Een grote reorganisatie dus?

“Wij hebben alle medewerkers van Opel Finance overgenomen in Nederland. Dat waren er overigens niet zoveel. Van de FCA-merken hebben wij geen personeelsleden overgenomen. In totaal staan bij Stellantis Financial Services zo’n 80 man op de payroll. De nieuwe merken beginnen nu langzaam op gang te komen, aangezien we geen portefeuilles hebben overgenomen.”

Wat maakte de overgang noodzakelijk, de losse bedrijven functioneerden immers al lange tijd zelfstandig?

“Binnen Stellantis komen natuurlijk steeds meer multimerkdealers, waarvan een aantal die zelfs alle Stellantis-merken vertegenwoordigen. Vóór april dit jaar hadden die dealers te maken met drie, vier en soms zelfs vijf verschillende partners, zoals Opel Finance en FCA Capital. Dealers hebben nu te maken met één financiële partner.”

Wij kunnen private lease accepteren tot de leeftijd van 80 jaar

Maar dat betekent dus ook dat de dealer relatief eenvoudig kan overstappen naar een andere financier?

“In theorie klopt dat, maar wij denken juist tegemoet te komen aan de wensen van de klant. Met het uitgebreide merken- en modellengamma binnen Stellantis kan de klant een nieuwe auto aanschaffen bij dezelfde lease- en financieringsmaatschappij. Dit betekent dat wij de overstap voor de klant soepel en makkelijk kunnen laten verlopen, altijd tegen een aantrekkelijke prijs en tegen aantrekkelijke productfeatures.”

Private lease

Verhoeven verwacht dat het marktaandeel in de Nederlandse FS-markt flink zal toenemen, gezien het aanbod en het marktaandeel van Stellantis in Nederland. Volgens Verhoeven zal de vraag naar financiële producten alleen maar toenemen, voornamelijk als gevolg van de steeds hogere nieuwprijzen.

Ligt de meeste focus op private lease?

“Jazeker. We zien dat daar simpelweg de meeste behoefte aan is. Auto’s worden steeds duurder. Dat is een gegeven. Ik zou het niet onbetaalbaar willen noemen, maar als je een auto wil aanschaffen dan moet je flink gespaard hebben. Eigenlijk zijn financiële oplossingen niet meer weg te denken bij de verkoop van een auto. Private lease is natuurlijk een goede manier om te budgetteren binnen je eigen huishouden. Het spreekt steeds meer Nederlanders aan, niet alleen de jongeren.”

Gaat ook de financial lease-tak groeien?

“Voor het MKB is dat een belangrijke pijler. Aangevuld met een servicepakket of een autoverzekering kan ons aanbod ook de zakelijke klant helpen, en ook dit wordt Stellantis-breed aangeboden.”

Er vindt momenteel een enorme consolidatie plaats. Hoe ervaar je de concurrentie?

“Het is een bloederige markt, zeg ik weleens. We zien dat het een markt is waar elke euro telt. Met name bij private lease, dit is grotendeels een gestandaardiseerd product dat heel makkelijk te vergelijken is. We zien dat een verschil in maandbedrag van tien euro soms al voldoende kan zijn voor een klant om ergens anders heen te gaan.”

Hoe onderscheidt een captive financier zich in deze markt?

“Wij zijn integraal verbonden met Stellantis. Dat is al een belangrijk gegeven. Verder zit het hem in de kleine dingen. Leennormen bijvoorbeeld zijn vastgelegd en daar houden wij ons aan, maar wél kunnen wij bijvoorbeeld private lease accepteren tot de leeftijd van 80 jaar. Dat is ruimer dan de gemiddelde andere leasemaatschappij. Een ander voorbeeld is dat wij de klant de mogelijkheid geven om een korter contract af te sluiten. In dat geval kan de klant de auto na twaalf maanden kosteloos inwisselen. Zeker in deze relatief onzekere economische tijden heeft de klant daar behoefte aan. Langetermijncontracten veroorzaken op dit moment zenuwen bij de klant.”

Hoe zit het met kredietacceptatie?

“De dealers willen natuurlijk zo snel mogelijk een akkoord hebben. Wij maken op dat gebied gebruik van de zogenoemde PSD2-techniek. Tot voor kort moesten klanten allemaal bewijsmateriaal aanleveren, wat vervolgens bij ons door een check moet. Daar zit een vertragende factor in. De klant heeft vaak niet alle documenten bij zich en geeft niet precies zijn salaris op. Met het nieuwe systeem kunnen wij de documenten automatisch verifiëren, als de klant toestemming geeft dat wij voor dit doel eenmalig een verbinding maken met zijn bankrekening. We kunnen daardoor onder andere de hypotheek en het salaris direct verifiëren met de bankgegevens. De acceptatie duurt nu enkele seconden en de order kan vervolgens compleet worden gemaakt. Zo vergroten we gemak voor dealer en klant.”

Sinds de zomer van 2022 zijn jullie een pilot gestart onder de naam DrivenJoy. Is dat het product dat jullie moet beschermen in zware economische tijden?

“We proberen ons wel degelijk voor te bereiden op de onzekere economische tijden. Naast private lease flexibiliseren wij ons aanbod nog meer. De klant kan, sinds de uitrol van DrivenJoy, online een auto selecteren en daar minimaal drie maanden in rijden. Het is eigenlijk een soort huurconstructie. Met de pilot zijn we in september gestart en inmiddels hebben we een kleine honderd auto’s daarmee op de weg rijden. We merken dat er meer behoefte is aan zo’n product, zeker in relatie met de onzekere economische tijden.”

Lanceren jullie om die reden ook private lease op occasions?

“We merken een grotere behoefte aan goedkopere auto’s en het feit dat alles van onderhoud tot service geregeld moet zijn. We hopen voor of net na de zomer private lease voor de occasionmarkt te lanceren. Gelukkig hebben wij auto’s die uit de private lease komen, maar nog steeds is het moeilijk om het maandbedrag van een gebruikte auto onder dat van een nieuwe te krijgen. Uiteindelijk zal private lease op gebruikte auto’s wel echt de koper aanspreken die gewoon een goede auto wil met alles erop en eraan.”

Rentestijging

Bij Stellantis neemt het belang van het zakelijke segment eveneens toe. Volgens Verhoeven heeft Stellantis Financial Services een ‘stabiele positie’ in deze markt. “Het aantal zakelijke klanten dat bij ons een auto financiert of leaset blijft redelijk stabiel, ondanks de switch naar Stellantis Financial Services”, stelt Verhoeven.

Het aantal klanten is dus niet afgenomen door de herstructurering?

“Wij zijn naast Peugeot, Citroën en DS, ook Opel, Fiat, Jeep en Alfa Romeo gaan vertegenwoordigen. Dat houdt automatisch in dat we veel meer aanvragen krijgen. Dat is moeilijk te vergelijken.”

We moeten aan de bak om het agentuurmodel geïmplementeerd te krijgen

Wat voor impact heeft de stijgende rente op de cijfers van Stellantis?

“De stijging betekent dat wij, net als hypotheekverstrekkers en andere aanbieders, ook onze rente verhogen. Op dit moment stellen mensen de aankoop nog niet uit en gaan ze nog wel leningen aan. Maar ik denk dat we wel op een kantelpunt beland zijn. Als ik de kranten lees, dan zie ik dat veel mensen zich zorgen maken over de financiële toekomst. Dat gaat zeker een weerslag hebben.”

Niet alleen de economische onzekerheid neemt toe. Ook Stellantis staat weer voor een grote verandering met de overgang naar het agentuurmodel. Hoe raakt dat jullie?

“De overstap van dealermodel naar retailermodel gaat voor ons ook veel veranderen. Dat gaat met name over wat we nu de dealerfinanciering noemen. De hele wereld gaat op zijn kop. Ik kan alleen niet vertellen hoe het er precies uit gaat zien. Het is op dit moment allemaal in constructie.”

In zijn algemeenheid dan. Staan de collega’s te springen om weer een verandering?

“Alle verandering is natuurlijk spannend, maar we hebben een sterk team dat veel aan kan. Zeker aan de financiële kant. Over het incorporeren van de nieuwe merken is iedereen positief en we zijn overtuigd dat het ons voordeel gaat brengen. Maar ik kan je vertellen dat we echt aan de bak moeten de komende tijd om het agentuurmodel binnen Stellantis FS vorm te geven.”

Geplaatst in rubriek:
Sander van Vliet
Sander van Vliet

Sander is vaste redacteur van Automotive en Fleet & Mobility. Na omzwervingen in de sportjournalistiek streek hij in 2023 neer op de Automotive-redactie. In zijn vrije tijd houdt hij zich bezig met wielrennen, voetbal en goed eten.

Verhoeven (Stellantis Financial Services): ‘MKB een belangrijke pijler onder onze groei’ | Fleet&Mobility

Verhoeven (Stellantis Financial Services): ‘MKB een belangrijke pijler onder onze groei’

Sander van Vliet Sander van Vliet
• Laatste update:
(Foto: Stellantis)

Het samenvoegen van alle verschillende Stellantis-merken inclusief bijbehorende leasebedrijven, was een grote uitdaging. Maar het is gelukt en nu moet Stellantis Financial Services gaan groeien. Dit alles tegen de achtergrond van de overgang naar het agentuurmodel. En daardoor is er nog veel te doen de komende tijd, aldus Sophieke Verhoeven, ceo bij Stellantis Financial Services.

Alle Stellantis-merken zijn nu onder één paraplu gebracht dus?

“We hebben met Leasys een pan-Europese leasemaatschappij voor alle b2b operationele lease. Die moet de concurrentie aangaan met andere grote Europese leasemaatschappijen. Aan de andere kant staat Stellantis Financial Services, die verantwoordelijk is voor de dealerfinanciering en alle retailproducten van Stellantis-dealers. Denk aan financial lease, private lease, klassieke financiering, maar ook bijbehorende verzekeringsproducten en servicepakketten.”

De nieuwe structuur werd al in december 2021 aangekondigd, maar is nu pas afgerond. Waarom duurde het zo lang?

“Bij de overgang komt veel kijken op het gebied van IT, maar ook met alle procedures die we met de Europese Commissie moesten doorlopen. Alle deals moesten worden goedgekeurd en alle partners spelen een rol in dit verhaal.”

Een grote reorganisatie dus?

“Wij hebben alle medewerkers van Opel Finance overgenomen in Nederland. Dat waren er overigens niet zoveel. Van de FCA-merken hebben wij geen personeelsleden overgenomen. In totaal staan bij Stellantis Financial Services zo’n 80 man op de payroll. De nieuwe merken beginnen nu langzaam op gang te komen, aangezien we geen portefeuilles hebben overgenomen.”

Wat maakte de overgang noodzakelijk, de losse bedrijven functioneerden immers al lange tijd zelfstandig?

“Binnen Stellantis komen natuurlijk steeds meer multimerkdealers, waarvan een aantal die zelfs alle Stellantis-merken vertegenwoordigen. Vóór april dit jaar hadden die dealers te maken met drie, vier en soms zelfs vijf verschillende partners, zoals Opel Finance en FCA Capital. Dealers hebben nu te maken met één financiële partner.”

Wij kunnen private lease accepteren tot de leeftijd van 80 jaar

Maar dat betekent dus ook dat de dealer relatief eenvoudig kan overstappen naar een andere financier?

“In theorie klopt dat, maar wij denken juist tegemoet te komen aan de wensen van de klant. Met het uitgebreide merken- en modellengamma binnen Stellantis kan de klant een nieuwe auto aanschaffen bij dezelfde lease- en financieringsmaatschappij. Dit betekent dat wij de overstap voor de klant soepel en makkelijk kunnen laten verlopen, altijd tegen een aantrekkelijke prijs en tegen aantrekkelijke productfeatures.”

Private lease

Verhoeven verwacht dat het marktaandeel in de Nederlandse FS-markt flink zal toenemen, gezien het aanbod en het marktaandeel van Stellantis in Nederland. Volgens Verhoeven zal de vraag naar financiële producten alleen maar toenemen, voornamelijk als gevolg van de steeds hogere nieuwprijzen.

Ligt de meeste focus op private lease?

“Jazeker. We zien dat daar simpelweg de meeste behoefte aan is. Auto’s worden steeds duurder. Dat is een gegeven. Ik zou het niet onbetaalbaar willen noemen, maar als je een auto wil aanschaffen dan moet je flink gespaard hebben. Eigenlijk zijn financiële oplossingen niet meer weg te denken bij de verkoop van een auto. Private lease is natuurlijk een goede manier om te budgetteren binnen je eigen huishouden. Het spreekt steeds meer Nederlanders aan, niet alleen de jongeren.”

Gaat ook de financial lease-tak groeien?

“Voor het MKB is dat een belangrijke pijler. Aangevuld met een servicepakket of een autoverzekering kan ons aanbod ook de zakelijke klant helpen, en ook dit wordt Stellantis-breed aangeboden.”

Er vindt momenteel een enorme consolidatie plaats. Hoe ervaar je de concurrentie?

“Het is een bloederige markt, zeg ik weleens. We zien dat het een markt is waar elke euro telt. Met name bij private lease, dit is grotendeels een gestandaardiseerd product dat heel makkelijk te vergelijken is. We zien dat een verschil in maandbedrag van tien euro soms al voldoende kan zijn voor een klant om ergens anders heen te gaan.”

Hoe onderscheidt een captive financier zich in deze markt?

“Wij zijn integraal verbonden met Stellantis. Dat is al een belangrijk gegeven. Verder zit het hem in de kleine dingen. Leennormen bijvoorbeeld zijn vastgelegd en daar houden wij ons aan, maar wél kunnen wij bijvoorbeeld private lease accepteren tot de leeftijd van 80 jaar. Dat is ruimer dan de gemiddelde andere leasemaatschappij. Een ander voorbeeld is dat wij de klant de mogelijkheid geven om een korter contract af te sluiten. In dat geval kan de klant de auto na twaalf maanden kosteloos inwisselen. Zeker in deze relatief onzekere economische tijden heeft de klant daar behoefte aan. Langetermijncontracten veroorzaken op dit moment zenuwen bij de klant.”

Hoe zit het met kredietacceptatie?

“De dealers willen natuurlijk zo snel mogelijk een akkoord hebben. Wij maken op dat gebied gebruik van de zogenoemde PSD2-techniek. Tot voor kort moesten klanten allemaal bewijsmateriaal aanleveren, wat vervolgens bij ons door een check moet. Daar zit een vertragende factor in. De klant heeft vaak niet alle documenten bij zich en geeft niet precies zijn salaris op. Met het nieuwe systeem kunnen wij de documenten automatisch verifiëren, als de klant toestemming geeft dat wij voor dit doel eenmalig een verbinding maken met zijn bankrekening. We kunnen daardoor onder andere de hypotheek en het salaris direct verifiëren met de bankgegevens. De acceptatie duurt nu enkele seconden en de order kan vervolgens compleet worden gemaakt. Zo vergroten we gemak voor dealer en klant.”

Sinds de zomer van 2022 zijn jullie een pilot gestart onder de naam DrivenJoy. Is dat het product dat jullie moet beschermen in zware economische tijden?

“We proberen ons wel degelijk voor te bereiden op de onzekere economische tijden. Naast private lease flexibiliseren wij ons aanbod nog meer. De klant kan, sinds de uitrol van DrivenJoy, online een auto selecteren en daar minimaal drie maanden in rijden. Het is eigenlijk een soort huurconstructie. Met de pilot zijn we in september gestart en inmiddels hebben we een kleine honderd auto’s daarmee op de weg rijden. We merken dat er meer behoefte is aan zo’n product, zeker in relatie met de onzekere economische tijden.”

Lanceren jullie om die reden ook private lease op occasions?

“We merken een grotere behoefte aan goedkopere auto’s en het feit dat alles van onderhoud tot service geregeld moet zijn. We hopen voor of net na de zomer private lease voor de occasionmarkt te lanceren. Gelukkig hebben wij auto’s die uit de private lease komen, maar nog steeds is het moeilijk om het maandbedrag van een gebruikte auto onder dat van een nieuwe te krijgen. Uiteindelijk zal private lease op gebruikte auto’s wel echt de koper aanspreken die gewoon een goede auto wil met alles erop en eraan.”

Rentestijging

Bij Stellantis neemt het belang van het zakelijke segment eveneens toe. Volgens Verhoeven heeft Stellantis Financial Services een ‘stabiele positie’ in deze markt. “Het aantal zakelijke klanten dat bij ons een auto financiert of leaset blijft redelijk stabiel, ondanks de switch naar Stellantis Financial Services”, stelt Verhoeven.

Het aantal klanten is dus niet afgenomen door de herstructurering?

“Wij zijn naast Peugeot, Citroën en DS, ook Opel, Fiat, Jeep en Alfa Romeo gaan vertegenwoordigen. Dat houdt automatisch in dat we veel meer aanvragen krijgen. Dat is moeilijk te vergelijken.”

We moeten aan de bak om het agentuurmodel geïmplementeerd te krijgen

Wat voor impact heeft de stijgende rente op de cijfers van Stellantis?

“De stijging betekent dat wij, net als hypotheekverstrekkers en andere aanbieders, ook onze rente verhogen. Op dit moment stellen mensen de aankoop nog niet uit en gaan ze nog wel leningen aan. Maar ik denk dat we wel op een kantelpunt beland zijn. Als ik de kranten lees, dan zie ik dat veel mensen zich zorgen maken over de financiële toekomst. Dat gaat zeker een weerslag hebben.”

Niet alleen de economische onzekerheid neemt toe. Ook Stellantis staat weer voor een grote verandering met de overgang naar het agentuurmodel. Hoe raakt dat jullie?

“De overstap van dealermodel naar retailermodel gaat voor ons ook veel veranderen. Dat gaat met name over wat we nu de dealerfinanciering noemen. De hele wereld gaat op zijn kop. Ik kan alleen niet vertellen hoe het er precies uit gaat zien. Het is op dit moment allemaal in constructie.”

In zijn algemeenheid dan. Staan de collega’s te springen om weer een verandering?

“Alle verandering is natuurlijk spannend, maar we hebben een sterk team dat veel aan kan. Zeker aan de financiële kant. Over het incorporeren van de nieuwe merken is iedereen positief en we zijn overtuigd dat het ons voordeel gaat brengen. Maar ik kan je vertellen dat we echt aan de bak moeten de komende tijd om het agentuurmodel binnen Stellantis FS vorm te geven.”

Geplaatst in rubriek:
Sander van Vliet
Sander van Vliet

Sander is vaste redacteur van Automotive en Fleet & Mobility. Na omzwervingen in de sportjournalistiek streek hij in 2023 neer op de Automotive-redactie. In zijn vrije tijd houdt hij zich bezig met wielrennen, voetbal en goed eten.