KLM blokkeert tankpassen voor snelweg

Redactie Redactie
• Laatste update:

De brandstofprijzen liggen bij snelwegstations gemiddeld 10 cent hoger dan bij lokale of onbemande stations, zegt KLM in de brief, “daarom is per 1 oktober het gebruik van de tankpas langs snelwegen niet meer toegestaan.”

Bonus is beter
Volgens Jan-Reint Vink, directeur van brandstofkaartenleverancier Travelcard, gebeurt het steeds vaker dat werkgevers tankpassen laten blokkeren voor bepaalde pompstations of brandstofsoorten, maar is het nog steeds zeldzaam. “Bij ons is 1 op de 20 passen geblokkeerd voor tanken langs de snelweg of voor het tanken van premium brandstoffen. Of een combinatie daarvan.”

Het blokkeren van een tankpas is niet per sé de meest effectieve besparingsmethode, zegt Vink tegen Fleet&Mobility. “Bedrijven kunnen soms beter een bonusregeling invoeren. Medewerkers krijgen daarbij een gedeelte van de kostenbesparing die ze realiseren uitgekeerd. Dat programma gaat verder dan alleen goedkoper tanken: daar hoort ook een rijstijlverbetering bij. We zien dat er daarmee jaarlijks gemiddeld per kenteken 240 euro wordt bespaard. Door het deels blokkeren van de tankkaart wordt slechts 150 euro bespaard.”

Onbemand in opmars
Overigens gaan zakelijke berijders volgens Vink al behoorlijk prijsbewust met hun tankkaart om. “Zakelijke automobilisten tanken nu al meer onbemand dan langs de snelweg. Algemeen is het tanken bij onbemande stations de afgelopen drie jaar ruim verdubbeld, naar zo`n twintig procent van alle tankbeurten.”

Het is ook mogelijk de tankpas te blokkeren voor alle bemande stations, merkt Vink op. “Een kwart van de tankstations in Nederland is onbemand, dus berijders hoeven niet lang te zoeken. En het levert een gemiddelde besparing op van 12 cent per liter op de landelijke adviesprijs.”

Het prijsverschil tussen snelwegpompstations en onbemande of lokale stations wordt overigens steeds kleiner: de prijzen langs de snelweg zijn aan het dalen. Dat prijsverschil van 10 cent, die KLM in zijn brief noemt, wordt voorlopig dus alleen maar kleiner.  

KLM blokkeert tankpassen voor snelweg | Fleet&Mobility

KLM blokkeert tankpassen voor snelweg

Redactie Redactie
• Laatste update:

De brandstofprijzen liggen bij snelwegstations gemiddeld 10 cent hoger dan bij lokale of onbemande stations, zegt KLM in de brief, “daarom is per 1 oktober het gebruik van de tankpas langs snelwegen niet meer toegestaan.”

Bonus is beter
Volgens Jan-Reint Vink, directeur van brandstofkaartenleverancier Travelcard, gebeurt het steeds vaker dat werkgevers tankpassen laten blokkeren voor bepaalde pompstations of brandstofsoorten, maar is het nog steeds zeldzaam. “Bij ons is 1 op de 20 passen geblokkeerd voor tanken langs de snelweg of voor het tanken van premium brandstoffen. Of een combinatie daarvan.”

Het blokkeren van een tankpas is niet per sé de meest effectieve besparingsmethode, zegt Vink tegen Fleet&Mobility. “Bedrijven kunnen soms beter een bonusregeling invoeren. Medewerkers krijgen daarbij een gedeelte van de kostenbesparing die ze realiseren uitgekeerd. Dat programma gaat verder dan alleen goedkoper tanken: daar hoort ook een rijstijlverbetering bij. We zien dat er daarmee jaarlijks gemiddeld per kenteken 240 euro wordt bespaard. Door het deels blokkeren van de tankkaart wordt slechts 150 euro bespaard.”

Onbemand in opmars
Overigens gaan zakelijke berijders volgens Vink al behoorlijk prijsbewust met hun tankkaart om. “Zakelijke automobilisten tanken nu al meer onbemand dan langs de snelweg. Algemeen is het tanken bij onbemande stations de afgelopen drie jaar ruim verdubbeld, naar zo`n twintig procent van alle tankbeurten.”

Het is ook mogelijk de tankpas te blokkeren voor alle bemande stations, merkt Vink op. “Een kwart van de tankstations in Nederland is onbemand, dus berijders hoeven niet lang te zoeken. En het levert een gemiddelde besparing op van 12 cent per liter op de landelijke adviesprijs.”

Het prijsverschil tussen snelwegpompstations en onbemande of lokale stations wordt overigens steeds kleiner: de prijzen langs de snelweg zijn aan het dalen. Dat prijsverschil van 10 cent, die KLM in zijn brief noemt, wordt voorlopig dus alleen maar kleiner.