Steinbuch: Bandenspanning en voorverwarmen must voor EV’s in winter

Jesse Busser Jesse Busser
• Laatste update:
De bandenspanning controleren is ongeacht de aandrijflijn belangrijk. (Foto: Shutterstock)

Net als bij benzine- en dieselauto’s, is het verbruik van elektrische auto’s in de winter hoger dan in de zomer, vertelt Maarten Steinbuch, hoogleraar aan de TU Eindhoven aan het Financiële Dagblad en via zijn eigen blog. Het gevolg is dat een elektrische auto in de winterperiode 25 procent minder bereik kan hebben. Voor mensen die net hun eerste EV hebben, zet Steinbuch nog even op een rijtje welke invloed het winterse weer heeft op een EV. 

Zo legt hij uit dat het verbruik van een auto vooral afhangt van de rolweerstand van de banden en de luchtweerstand, ook is het rendement van de aandrijving belangrijk. Het versnellen kost geen energie als je niet de mechanische remmen gebruikt. Bij het uitrollen wint de auto kinetische energie terug. En, de rolweerstand is het beste als de bandenspanning niet te laag is.  De bandenspanning, maar ook het voorverwarmen zijn volgens Steinbuch dan ook twee belangrijke aspecten om in de gaten te houden. Wat volgens hem helpt, is de batterij voorverwarmen als je nog aan de laadpaal staat. Daarbij is de verwarming van het interieur bij een benzineauto een restproduct van het verbrandingsproces, terwijl dit bij elektrische auto’s extra energie kost. Dat is één van de redenen dat de meeste elektrische auto’s stoelverwarming hebben, het interieur kan een graadje lager, aldus Steinbuch.

Steinbuch: Bandenspanning en voorverwarmen must voor EV’s in winter | Fleet&Mobility

Steinbuch: Bandenspanning en voorverwarmen must voor EV’s in winter

Jesse Busser Jesse Busser
• Laatste update:
De bandenspanning controleren is ongeacht de aandrijflijn belangrijk. (Foto: Shutterstock)

Net als bij benzine- en dieselauto’s, is het verbruik van elektrische auto’s in de winter hoger dan in de zomer, vertelt Maarten Steinbuch, hoogleraar aan de TU Eindhoven aan het Financiële Dagblad en via zijn eigen blog. Het gevolg is dat een elektrische auto in de winterperiode 25 procent minder bereik kan hebben. Voor mensen die net hun eerste EV hebben, zet Steinbuch nog even op een rijtje welke invloed het winterse weer heeft op een EV. 

Zo legt hij uit dat het verbruik van een auto vooral afhangt van de rolweerstand van de banden en de luchtweerstand, ook is het rendement van de aandrijving belangrijk. Het versnellen kost geen energie als je niet de mechanische remmen gebruikt. Bij het uitrollen wint de auto kinetische energie terug. En, de rolweerstand is het beste als de bandenspanning niet te laag is.  De bandenspanning, maar ook het voorverwarmen zijn volgens Steinbuch dan ook twee belangrijke aspecten om in de gaten te houden. Wat volgens hem helpt, is de batterij voorverwarmen als je nog aan de laadpaal staat. Daarbij is de verwarming van het interieur bij een benzineauto een restproduct van het verbrandingsproces, terwijl dit bij elektrische auto’s extra energie kost. Dat is één van de redenen dat de meeste elektrische auto’s stoelverwarming hebben, het interieur kan een graadje lager, aldus Steinbuch.