Column Huisman | Zorgeloos

Redactie Redactie
• Laatste update:

Laatst ondersteunden we in twee zaken waarbij er bij uitdiensttreding meer dan tienduizend euro boete doorberekend dreigt te worden aan de werknemer. In zo’n geval verlaat de werknemer het bedrijf met een grote kater. De auto was nodig voor het werk en viel binnen de gestelde leasenormen. Natuurlijk had de werknemer in kwestie niet kunnen bevroeden dat het om dit soort bedragen ging toen de autoregeling ondertekend werd. In het andere geval was de autoregeling zelfs tussentijds gewijzigd. Zonder onderhandeling of een specificatie van kosten.

In beide gevallen is mede door onze bemoeienis een resultaat bereikt waar alle partijen tevreden mee zijn. Maar waar is het `goed werkgeverschap` gebleven?

`We wachten op de eerste personeelsadvertentie met teksten als `onze autoregelin is fair`.`

Wij wachten op de eerste personeelsadvertentie met teksten als “bij ons werk je met een zorgeloze mobiliteit, onze autoregeling is fair, helder en zonder vervelende verrassingen achteraf.”

Wij willen dit zelfs stimuleren. Onze kennis van autoregelingen hebben we in een benchmarktool gegoten, waarin we de regelingen met elkaar kunnen vergelijken en van een waardering kunnen voorzien. Goede autoregelingen gaan we belonen en we maken probleemgebieden inzichtelijk. Werkgevers die zorgvuldig omgaan met auto’s en personeel en vooral die combinatie verdienen een pluim.

Op langere termijn is het hard nodig dat werknemers hun eigen keuze kunnen maken voor mobiliteit, met een mobiliteitsbudget waarbij de werkelijke kosten van woon-werk en zakelijk verkeer vergoed worden. Het huidige systeem met lange leasecontracten is achterhaald.

Martin Huisman is bestuurslid van de Vereniging Zakelijke Rijders. Deze column verscheen eerder in Fleet&Mobility 1 2016

Column Huisman | Zorgeloos | Fleet&Mobility

Column Huisman | Zorgeloos

Redactie Redactie
• Laatste update:

Laatst ondersteunden we in twee zaken waarbij er bij uitdiensttreding meer dan tienduizend euro boete doorberekend dreigt te worden aan de werknemer. In zo’n geval verlaat de werknemer het bedrijf met een grote kater. De auto was nodig voor het werk en viel binnen de gestelde leasenormen. Natuurlijk had de werknemer in kwestie niet kunnen bevroeden dat het om dit soort bedragen ging toen de autoregeling ondertekend werd. In het andere geval was de autoregeling zelfs tussentijds gewijzigd. Zonder onderhandeling of een specificatie van kosten.

In beide gevallen is mede door onze bemoeienis een resultaat bereikt waar alle partijen tevreden mee zijn. Maar waar is het `goed werkgeverschap` gebleven?

`We wachten op de eerste personeelsadvertentie met teksten als `onze autoregelin is fair`.`

Wij wachten op de eerste personeelsadvertentie met teksten als “bij ons werk je met een zorgeloze mobiliteit, onze autoregeling is fair, helder en zonder vervelende verrassingen achteraf.”

Wij willen dit zelfs stimuleren. Onze kennis van autoregelingen hebben we in een benchmarktool gegoten, waarin we de regelingen met elkaar kunnen vergelijken en van een waardering kunnen voorzien. Goede autoregelingen gaan we belonen en we maken probleemgebieden inzichtelijk. Werkgevers die zorgvuldig omgaan met auto’s en personeel en vooral die combinatie verdienen een pluim.

Op langere termijn is het hard nodig dat werknemers hun eigen keuze kunnen maken voor mobiliteit, met een mobiliteitsbudget waarbij de werkelijke kosten van woon-werk en zakelijk verkeer vergoed worden. Het huidige systeem met lange leasecontracten is achterhaald.

Martin Huisman is bestuurslid van de Vereniging Zakelijke Rijders. Deze column verscheen eerder in Fleet&Mobility 1 2016