ANWB: EV-interesse consument daalt licht

Floor Vink Floor Vink
• Laatste update:
Consumenten vinden de aanschafprijs van een EV nog te hoog. (Foto: Shutterstock)

Dat blijkt uit de Elektrisch Rijden Monitor 2019, waarin jaarlijks de stand van zaken rond elektrisch rijden in Nederland wordt weergegeven. 

Tekst gaat verder onder de monitor.


Van de ondervraagde Nederlanders is 28 procent helemaal niet geïnteresseerd in elektrisch rijden, dat was vorig jaar nog 23 procent. De ANWB denkt dat deze stijging te maken heeft met de toegenomen twijfel over de milieuvriendelijkheid en de hoge aanschafprijs van de elektrische auto. Van de ondervraagde consumenten stelt 61 procent dat een EV nog te duur is (vorig jaar 62 procent).

Doorbraak particuliere markt 2020

Toch stelt de ANWB dat elektrisch rijden in 2020 doorbreekt in de particuliere markt omdat het aanbod aan modellen stijgt, de gemiddelde actieradius van auto’s is toegenomen en het prijsverschil tussen een benzine- en elektrische auto wordt steeds kleiner. De doorbraak is wel sterk afhankelijk van een aanschafsubsidie op nieuwe en tweedehands elektrische auto’s, en of de aangekondigde modellen door de industrie daadwerkelijk op de markt verschijnen.

Actieradius

Uit de monitor blijkt dat 24 procent de actieradius van EV’s nog altijd te laag vindt. Inmiddels is de gemiddelde actieradius van een nieuwe EV 269 kilometer, 5 kilometer meer dan in 2018. Zo’n 5 procent van de ondervraagden overweegt binnen nu en twee jaar een EV aan te schaffen, vorig jaar was dat nog 4 procent. Op langere termijn overweegt wel 56 procent van de Nederlanders een elektrische auto aan te schaffen.

Aanschafsubsidie

De ANWB stelde vorig jaar in de monitor dat de elektrische auto financieel haalbaar moet zijn voor alle automobilisten. De vereniging blijft bij dat standpunt en stelt dat het nodig is dat zowel particuliere als zakelijk rijders gebruik kunnen maken van tijdelijke stimuleringsmaatregelen. In 2020 komt een aanschafsubsidie vanuit de overheid, die ervoor moet zorgen dat de aanschafprijs aantrekkelijker wordt. Iets waar ook Bovag intensief voor heeft gelobbyd.

In Brabant krijgen particulieren en bedrijven al subsidie voor een deel-EV.

ANWB: EV-interesse consument daalt licht | Fleet&Mobility

ANWB: EV-interesse consument daalt licht

Floor Vink Floor Vink
• Laatste update:
Consumenten vinden de aanschafprijs van een EV nog te hoog. (Foto: Shutterstock)

Dat blijkt uit de Elektrisch Rijden Monitor 2019, waarin jaarlijks de stand van zaken rond elektrisch rijden in Nederland wordt weergegeven. 

Tekst gaat verder onder de monitor.


Van de ondervraagde Nederlanders is 28 procent helemaal niet geïnteresseerd in elektrisch rijden, dat was vorig jaar nog 23 procent. De ANWB denkt dat deze stijging te maken heeft met de toegenomen twijfel over de milieuvriendelijkheid en de hoge aanschafprijs van de elektrische auto. Van de ondervraagde consumenten stelt 61 procent dat een EV nog te duur is (vorig jaar 62 procent).

Doorbraak particuliere markt 2020

Toch stelt de ANWB dat elektrisch rijden in 2020 doorbreekt in de particuliere markt omdat het aanbod aan modellen stijgt, de gemiddelde actieradius van auto’s is toegenomen en het prijsverschil tussen een benzine- en elektrische auto wordt steeds kleiner. De doorbraak is wel sterk afhankelijk van een aanschafsubsidie op nieuwe en tweedehands elektrische auto’s, en of de aangekondigde modellen door de industrie daadwerkelijk op de markt verschijnen.

Actieradius

Uit de monitor blijkt dat 24 procent de actieradius van EV’s nog altijd te laag vindt. Inmiddels is de gemiddelde actieradius van een nieuwe EV 269 kilometer, 5 kilometer meer dan in 2018. Zo’n 5 procent van de ondervraagden overweegt binnen nu en twee jaar een EV aan te schaffen, vorig jaar was dat nog 4 procent. Op langere termijn overweegt wel 56 procent van de Nederlanders een elektrische auto aan te schaffen.

Aanschafsubsidie

De ANWB stelde vorig jaar in de monitor dat de elektrische auto financieel haalbaar moet zijn voor alle automobilisten. De vereniging blijft bij dat standpunt en stelt dat het nodig is dat zowel particuliere als zakelijk rijders gebruik kunnen maken van tijdelijke stimuleringsmaatregelen. In 2020 komt een aanschafsubsidie vanuit de overheid, die ervoor moet zorgen dat de aanschafprijs aantrekkelijker wordt. Iets waar ook Bovag intensief voor heeft gelobbyd.

In Brabant krijgen particulieren en bedrijven al subsidie voor een deel-EV.