Webfleet Solutions: Elektrisch alternatief voor 69 procent van Nederlandse bedrijfswagens

Jeroen Vos Jeroen Vos
• Laatste update:
Voor 69 procent van het Nederlandse bedrijfswagenpark is een elektrisch alternatief haalbaar, blijkt uit onderzoek van Webfleet Solutions. (Foto: Shutterstock)

Het Nederlandse bedrijfswagenpark profiteert, volgens het voertuigtelematica bedrijf, van het hoge aantal beschikbare laadpunten en kortere ritten. In Europa ligt het percentage voor de vervanging van een bedrijfswagen voor een elektrische variant iets lager met 61 procent.

Potentieel

Volgens de onderzoekers zou minstens de helft van alle personenauto’s en lichte bestellers in alle onderzochte landen door elektrische voertuigen kunnen worden vervangen. Hierbij zijn Nederland en Groot-Brittannië de landen met het grootste potentieel voor elektrificatie. In deze landen zou 69% en 70% van alle bedrijfswagens kunnen worden geëlektrificeerd. Frankrijk (67%) en Duitsland (61%) volgen deze voorlopers op de voet, waarbij er in alle 4 de landen sprake is van een hoge beschikbaarheid van laadpunten. Van het totale aantal van 144 duizend laadpunten in de EU en het Verenigd Koninkrijk bevindt 26 procent zich in Nederland. Duitsland volgt op gepaste afstand met 19 procent, gevolgd door Frankrijk (17%) en het Verenigd Koninkrijk (13%).

Het onderzoek is gebaseerd op het Fleet Electrification Planning Report van wagenparkbeheerder Webfleet. Dit systeem geeft aan de hand van verzamelde rijgegevens van 100 duizend auto’s van circa 5 duizend klanten van het voertuigtelematica bedrijf aan of auto’s met een verbrandingsmotor vervangen kunnen worden door een elektrische auto.

Webfleet Solutions: Elektrisch alternatief voor 69 procent van Nederlandse bedrijfswagens | Fleet&Mobility

Webfleet Solutions: Elektrisch alternatief voor 69 procent van Nederlandse bedrijfswagens

Jeroen Vos Jeroen Vos
• Laatste update:
Voor 69 procent van het Nederlandse bedrijfswagenpark is een elektrisch alternatief haalbaar, blijkt uit onderzoek van Webfleet Solutions. (Foto: Shutterstock)

Het Nederlandse bedrijfswagenpark profiteert, volgens het voertuigtelematica bedrijf, van het hoge aantal beschikbare laadpunten en kortere ritten. In Europa ligt het percentage voor de vervanging van een bedrijfswagen voor een elektrische variant iets lager met 61 procent.

Potentieel

Volgens de onderzoekers zou minstens de helft van alle personenauto’s en lichte bestellers in alle onderzochte landen door elektrische voertuigen kunnen worden vervangen. Hierbij zijn Nederland en Groot-Brittannië de landen met het grootste potentieel voor elektrificatie. In deze landen zou 69% en 70% van alle bedrijfswagens kunnen worden geëlektrificeerd. Frankrijk (67%) en Duitsland (61%) volgen deze voorlopers op de voet, waarbij er in alle 4 de landen sprake is van een hoge beschikbaarheid van laadpunten. Van het totale aantal van 144 duizend laadpunten in de EU en het Verenigd Koninkrijk bevindt 26 procent zich in Nederland. Duitsland volgt op gepaste afstand met 19 procent, gevolgd door Frankrijk (17%) en het Verenigd Koninkrijk (13%).

Het onderzoek is gebaseerd op het Fleet Electrification Planning Report van wagenparkbeheerder Webfleet. Dit systeem geeft aan de hand van verzamelde rijgegevens van 100 duizend auto’s van circa 5 duizend klanten van het voertuigtelematica bedrijf aan of auto’s met een verbrandingsmotor vervangen kunnen worden door een elektrische auto.