VZR: maak aankoopdatum bepalend voor bijtelling

Luberto van Buiten Luberto van Buiten
• Laatste update:
Foto: Shutterstock

Leaserijdersvereniging VZR vindt dat het moment dat een auto is gekocht, bepalend moet zijn voor de hoogte van de bijtelling. Evenals leasebedrijven en wagenparkbeheerders voorziet de branchevereniging dat veel auto’s door het chiptekort niet dit jaar, maar pas volgend jaar geleverd zullen worden. Dan gaat voor elektrische auto’s de bijtelling omhoog van 12 naar 16 procent, met een plafond van 35 duizend euro (daarboven geldt het generieke tarief van 22%) in plaats van de huidige 40 duizend.Uit een analyse die Autodisk uitvoerde voor Automotive, blijkt dat het bijtellingvoordeel volgend jaar halveert. 

“Berijders zijn de dupe en krijgen te maken met een hogere bijtelling dan waar zij voor gekozen hebben”, stelt VZR. Volgens de vereniging die opkomt voor de belangen van zakelijk rijders, staat het afschalen van het bijtellingsvoordeel ook haaks op het klimaatakkoord en de actuele klimaatdiscussie. “Stimulering van elektrisch rijden levert immers een grote bijdrage aan de CO2-reductie.”

Oplopende levertijden

De levertijd kan in deze tijd oplopen tot wel 18 maanden. Volgens VZR betekent dit dat slechts in enkele gevallen het nog mogelijk is om nog te profiteren van de EV-bijtelling voor dit jaar. Dealers en leasemaatschappijen erkennen dit probleem, blijkt uit een analyse in de Automotive Leasemaatschappij Top 60. Het grootste probleem is dat voor veel auto’s niet bekend is wanneer ze worden geleverd.Lees ook: Leasebranche van slag door langere levertijden.

Om problemen te voorkomen, pleit VZR er voor om de datum van bestelling te laten gelden voor de bijtellingskorting. “Op onze website worden er 160 procent meer bijtellingsberekeningen uitgevoerd dan normaal gesproken”, zegt Jan van Delft, voorzitter VZR legt uit. “Iedereen wil weten waar hij aan toe is en dat is met de huidige situatie niet duidelijk. VZR pleit er dan ook voor om de besteldatum leidend te laten zijn voor de bijtelling.”

Onhaalbaar

“Het is een mooie gedachte, maar praktisch lijkt het binnen de huidige wetgeving in ieder geval niet haalbaar”, aldus woordvoerder Tom Huyskens van branchevereniging Bovag. “Een bestelling valt namelijk onder het privaatrecht (waarin bijvoorbeeld geschillen tussen particulieren en bedrijven worden beslecht, red), terwijl de belastingheffing een publiekrechtelijke grondslag heeft; via dat recht wordt immers de juridische relatie tussen overheid en burger bepaald.”

Leasebranchevereniging VNA heeft het probleem aangekaart in Den Haag, meldt voorzitter Renate Hemerik desgevraagd aan Automotive. “De verhoging van de bijtelling van 12 naar 16 procent is echt een kritische grens. Er zullen mensen zijn die dan tóch voor een brandstofauto kiezen, dus het effect is averechts”, aldus Hemerik. “De overheid heeft ons gevraagd de omvang van het probleem in kaart te brengen. Op basis daarvan willen we in overleg komen tot een overgangsregeling zodat EV-rijders die dit jaar hun auto bestellen maar volgend jaar pas geleverd krijgen, een bijtelling van 12 procent houden.”

VZR: maak aankoopdatum bepalend voor bijtelling | Fleet&Mobility

VZR: maak aankoopdatum bepalend voor bijtelling

Luberto van Buiten Luberto van Buiten
• Laatste update:
Foto: Shutterstock

Leaserijdersvereniging VZR vindt dat het moment dat een auto is gekocht, bepalend moet zijn voor de hoogte van de bijtelling. Evenals leasebedrijven en wagenparkbeheerders voorziet de branchevereniging dat veel auto’s door het chiptekort niet dit jaar, maar pas volgend jaar geleverd zullen worden. Dan gaat voor elektrische auto’s de bijtelling omhoog van 12 naar 16 procent, met een plafond van 35 duizend euro (daarboven geldt het generieke tarief van 22%) in plaats van de huidige 40 duizend.Uit een analyse die Autodisk uitvoerde voor Automotive, blijkt dat het bijtellingvoordeel volgend jaar halveert. 

“Berijders zijn de dupe en krijgen te maken met een hogere bijtelling dan waar zij voor gekozen hebben”, stelt VZR. Volgens de vereniging die opkomt voor de belangen van zakelijk rijders, staat het afschalen van het bijtellingsvoordeel ook haaks op het klimaatakkoord en de actuele klimaatdiscussie. “Stimulering van elektrisch rijden levert immers een grote bijdrage aan de CO2-reductie.”

Oplopende levertijden

De levertijd kan in deze tijd oplopen tot wel 18 maanden. Volgens VZR betekent dit dat slechts in enkele gevallen het nog mogelijk is om nog te profiteren van de EV-bijtelling voor dit jaar. Dealers en leasemaatschappijen erkennen dit probleem, blijkt uit een analyse in de Automotive Leasemaatschappij Top 60. Het grootste probleem is dat voor veel auto’s niet bekend is wanneer ze worden geleverd.Lees ook: Leasebranche van slag door langere levertijden.

Om problemen te voorkomen, pleit VZR er voor om de datum van bestelling te laten gelden voor de bijtellingskorting. “Op onze website worden er 160 procent meer bijtellingsberekeningen uitgevoerd dan normaal gesproken”, zegt Jan van Delft, voorzitter VZR legt uit. “Iedereen wil weten waar hij aan toe is en dat is met de huidige situatie niet duidelijk. VZR pleit er dan ook voor om de besteldatum leidend te laten zijn voor de bijtelling.”

Onhaalbaar

“Het is een mooie gedachte, maar praktisch lijkt het binnen de huidige wetgeving in ieder geval niet haalbaar”, aldus woordvoerder Tom Huyskens van branchevereniging Bovag. “Een bestelling valt namelijk onder het privaatrecht (waarin bijvoorbeeld geschillen tussen particulieren en bedrijven worden beslecht, red), terwijl de belastingheffing een publiekrechtelijke grondslag heeft; via dat recht wordt immers de juridische relatie tussen overheid en burger bepaald.”

Leasebranchevereniging VNA heeft het probleem aangekaart in Den Haag, meldt voorzitter Renate Hemerik desgevraagd aan Automotive. “De verhoging van de bijtelling van 12 naar 16 procent is echt een kritische grens. Er zullen mensen zijn die dan tóch voor een brandstofauto kiezen, dus het effect is averechts”, aldus Hemerik. “De overheid heeft ons gevraagd de omvang van het probleem in kaart te brengen. Op basis daarvan willen we in overleg komen tot een overgangsregeling zodat EV-rijders die dit jaar hun auto bestellen maar volgend jaar pas geleverd krijgen, een bijtelling van 12 procent houden.”