TotalEnergies stimuleert energietransitie met slim laden

Brand story • TotalEnergies in Nederland laat zich steeds nadrukkelijker zien als koploper in de energietransitie. Speerpunt in deze ontwikkeling is verdere uitrol van slim laden in de openbare ruimte en bij bedrijven. Daarmee kunnen elektrische auto’s meer wind- en zonnestroom benutten, waardoor er minder stroom uit gas- en kolencentrales nodig is. Zo wordt de CO2-uitstoot beperkt en wordt het elektriciteitsnet minder belast.
Foto: TotalEnergies

Dat het mondiale energiegebruik dringend toe is aan een andere structuur behoeft ondertussen amper nog een nadere toelichting. Het klimaatakkoord dat eind 2015 in Parijs werd afgesproken, is in dat opzicht een duidelijk keerpunt geweest. Industriepartijen hebben daarop gereageerd door hun rol in het duurzaamheidsvraagstuk almaar serieuzer te nemen. TotalEnergies behoort als internationaal energiebedrijf tot de voorhoede van partijen die een duidelijke transitie doormaken. Roos van der Ploeg, manager EV Business Development bij TotalEnergies Charging Solutions in Nederland, licht dat toe door te benadrukken dat er stevige ambities bestaan. “De Europese Unie heeft met zijn wetgevingspakket ‘Fit for 55’ aangegeven dat Europa het eerste koolstofneutrale continent moet worden. Ook wij gaan in die ambitie mee door in 2050 geheel klimaatneutraal te zijn. Dat betekent in praktisch opzicht dat we insteken op verduurzaming van brandstoffen voor eindgebruikers. Een deel van die oplossing ligt bij slimme laadoplossingen voor elektrisch rijden, maar ook waterstof zal deel uitmaken van de mogelijkheden”, vult Nick Vissers, manager Sales & Business Development B2B eMobility bij TotalEnergies Charging Solutions, aan.

Slim laden

Speerpunt in het beleid van TotalEnergies is de doorontwikkeling van slim laden. Daarbij wordt de laadsnelheid gestuurd door externe factoren zoals de belasting van het net of de beschikbaarheid van groene stroom. Van der Ploeg: “De gebruiker moet er van op aan kunnen dat zijn voertuig voldoende vermogen heeft op het moment dat hij wil vertrekken, maar aan de achterkant kun je als leverancier beslissen om juist dan te laden als er volop wind- of zonne-energie beschikbaar is. Wij doen dat zonder dat de individuele gebruiker daar veel van merkt, maar door dit op grote schaal in ons publieke netwerk toe te passen, maken we toch impact. Hierdoor is er minder stroom uit gas- en kolencentrales nodig, daalt de CO2-uitstoot en wordt het stroomnet minder belast.”

Koploper

Met de uitrol van slim laden in combinatie met uitbreiding van het aantal laadpunten voor EV-rijders laat TotalEnergies in Nederland zich duidelijk zien als koploper. Er zijn inmiddels 14.000 openbare laadpunten in Noord-Holland, Flevoland, Utrecht en Friesland, binnen vijf jaar moet er sprake zijn van minstens een verdubbeling.

Daar waar Roos van der Ploeg zich vooral toelegt op de uitbreiding van slimme laadinfra in de openbare ruimte voor personenwagens, doet Vissers dat voor bedrijfswagens als bestelbussen en trucks. Vissers: “Circa tachtig procent van het nationaal vrachtwagen- en bestelbusvervoer in Nederland legt een afstand af van maximaal 350 km per dag. Voor dat type vervoer kan een laadoplossing op het eigen depot prima volstaan. De groei ervan gaat nu nog geleidelijk, maar de zero emissiezones die je in steeds meer gemeenten ziet, zal een sterke aanjager zijn. Wij nemen onze klanten daarom nu al mee in het toekomstige energielandschap. Met onze ervaring en oplossingen helpen we zo actief bij het verduurzamen van hun wagenpark. We geven ze advies over de optimale laadoplossing voor hun situatie en ontzorgen ze van A tot Z bij het ontwerp, de aanleg en de exploitatie.’

Meer lezen over brandstoffen

TotalEnergies stimuleert energietransitie met slim laden | Fleet&Mobility

TotalEnergies stimuleert energietransitie met slim laden

Brand story • TotalEnergies in Nederland laat zich steeds nadrukkelijker zien als koploper in de energietransitie. Speerpunt in deze ontwikkeling is verdere uitrol van slim laden in de openbare ruimte en bij bedrijven. Daarmee kunnen elektrische auto’s meer wind- en zonnestroom benutten, waardoor er minder stroom uit gas- en kolencentrales nodig is. Zo wordt de CO2-uitstoot beperkt en wordt het elektriciteitsnet minder belast.
Foto: TotalEnergies

Dat het mondiale energiegebruik dringend toe is aan een andere structuur behoeft ondertussen amper nog een nadere toelichting. Het klimaatakkoord dat eind 2015 in Parijs werd afgesproken, is in dat opzicht een duidelijk keerpunt geweest. Industriepartijen hebben daarop gereageerd door hun rol in het duurzaamheidsvraagstuk almaar serieuzer te nemen. TotalEnergies behoort als internationaal energiebedrijf tot de voorhoede van partijen die een duidelijke transitie doormaken. Roos van der Ploeg, manager EV Business Development bij TotalEnergies Charging Solutions in Nederland, licht dat toe door te benadrukken dat er stevige ambities bestaan. “De Europese Unie heeft met zijn wetgevingspakket ‘Fit for 55’ aangegeven dat Europa het eerste koolstofneutrale continent moet worden. Ook wij gaan in die ambitie mee door in 2050 geheel klimaatneutraal te zijn. Dat betekent in praktisch opzicht dat we insteken op verduurzaming van brandstoffen voor eindgebruikers. Een deel van die oplossing ligt bij slimme laadoplossingen voor elektrisch rijden, maar ook waterstof zal deel uitmaken van de mogelijkheden”, vult Nick Vissers, manager Sales & Business Development B2B eMobility bij TotalEnergies Charging Solutions, aan.

Slim laden

Speerpunt in het beleid van TotalEnergies is de doorontwikkeling van slim laden. Daarbij wordt de laadsnelheid gestuurd door externe factoren zoals de belasting van het net of de beschikbaarheid van groene stroom. Van der Ploeg: “De gebruiker moet er van op aan kunnen dat zijn voertuig voldoende vermogen heeft op het moment dat hij wil vertrekken, maar aan de achterkant kun je als leverancier beslissen om juist dan te laden als er volop wind- of zonne-energie beschikbaar is. Wij doen dat zonder dat de individuele gebruiker daar veel van merkt, maar door dit op grote schaal in ons publieke netwerk toe te passen, maken we toch impact. Hierdoor is er minder stroom uit gas- en kolencentrales nodig, daalt de CO2-uitstoot en wordt het stroomnet minder belast.”

Koploper

Met de uitrol van slim laden in combinatie met uitbreiding van het aantal laadpunten voor EV-rijders laat TotalEnergies in Nederland zich duidelijk zien als koploper. Er zijn inmiddels 14.000 openbare laadpunten in Noord-Holland, Flevoland, Utrecht en Friesland, binnen vijf jaar moet er sprake zijn van minstens een verdubbeling.

Daar waar Roos van der Ploeg zich vooral toelegt op de uitbreiding van slimme laadinfra in de openbare ruimte voor personenwagens, doet Vissers dat voor bedrijfswagens als bestelbussen en trucks. Vissers: “Circa tachtig procent van het nationaal vrachtwagen- en bestelbusvervoer in Nederland legt een afstand af van maximaal 350 km per dag. Voor dat type vervoer kan een laadoplossing op het eigen depot prima volstaan. De groei ervan gaat nu nog geleidelijk, maar de zero emissiezones die je in steeds meer gemeenten ziet, zal een sterke aanjager zijn. Wij nemen onze klanten daarom nu al mee in het toekomstige energielandschap. Met onze ervaring en oplossingen helpen we zo actief bij het verduurzamen van hun wagenpark. We geven ze advies over de optimale laadoplossing voor hun situatie en ontzorgen ze van A tot Z bij het ontwerp, de aanleg en de exploitatie.’

Meer lezen over brandstoffen