Tweede Kamer verandert Prinsjesdagplannen: kleine twee miljard extra naar mobiliteit

Prinsjesdag • De accijnsverhoging van brandstoffen wordt tijdelijk teruggedraaid en het openbaar vervoer krijgt meer geld. Dat is de uitkomst van de Algemene Beschouwingen over de Prinsjesdagplannen. Dat de Tweede Kamer bijna twee miljard euro uitgeeft verzacht enkele problemen, maar de grootste pijnpunten blijven, aldus brancheverenigingen.
Sander van Vliet Sander van Vliet
• Laatste update:
Foto: Shutterstock

De Tweede Kamer trekt 1,2 miljard euro uit om de brandstofaccijnzen te bevriezen. De PVV, SP, CU, JA21, BBB, SGP, DENK, BVNL, Fractie Den Haan en Omtzigt ondertekenen de motie waarin VVD-fractievoorzitter Sophie Hermans de regering verzoekt ’te voorkomen dat de benzine- en dieselaccijnzen in 2024 stijgen, door de huidige korting met een jaar te verlengen en de accijnzen eenmalig niet te indexeren’.

Ook een motie van CristenUnie-leider Mirjam Bikker om 420 miljoen euro uit te trekken voor het openbaar vervoer kreeg kamerbrede steun. Het geld wordt besteed om de prijsstijgingen in het openbaar vervoer af te wenden.

In de Prinjesdagplannen meldde de regering al om extra geld vrij te maken om de onbelaste reiskostenvergoeding te verhogen naar 23 eurocent. Ook wil het kabinet het eenvoudiger maken om een ov-chipkaart aan een werknemer te verstrekken en vergoeden.

Gemiste kans

De extra honderden miljoenen die de Tweede Kamer overheeft voor mobiliteit, stillen niet de zorgen van Bovag en RAI Vereniging. De brancheverenigingen maken zich vooral zorgen over het ‘ontbreken van een MRB-gewichtscorrectie en het verhogen van de BPM voor elektrische auto’s vanaf 2025′. Volgens Bovag is het een ‘gemiste kans die het kabinet zich, met het oog op onze gezamenlijke klimaatdoelen, niet kan permitteren’.

Vanaf 2026 zal een EV met de huidige plannen in de motorrijtuigenbelasting (MRB) 60 procent duurder zijn per maand dan een benzinevariant. ‘Dit is desastreus voor het draagvlak voor de transitie naar duurzame mobiliteit. En voor de noodzakelijke snelle ontwikkeling van een tweedehandsmarkt voor elektrische auto’s’.

Het kabinet trekt wel 528 miljoen euro uit om de aanschaf van gebruikte EV’s te stimuleren. RAI Vereniging stelt dat deze subsidie niet effectief is, zonder dat de aanschaf van nieuwe EV’s wordt gestimuleerd. “Om een volwassen aanbod tweedehands elektrische auto’s te creëren is juist de komende jaren stimulering van nieuwe elektrische auto’s noodzakelijk, zegt Frits van Bruggen, voorzitter van de RAI Vereniging. Ook Bovag vindt dat een subsidie voor enkel gebruikte EV’s onvoldoende is.

BPM bestellers

Ook het beleid voor bestelwagens baart de branchevereniging zorgen. RAI Vereniging pleit voor het behouden van de belastingvrijstelling op nieuwe fossiele bestelwagens per 2025. ‘Een bestelwagen is voor ondernemers een noodzakelijk gereedschap, iets waar geen luxe belasting op geheven moet worden. Een BPM-heffing op bestelwagens leidt bovendien tot extra import van tweedehands bestelwagens met een negatief gevolg voor de CO2-uitstoot.’

Geplaatst in rubriek:
Sander van Vliet
Sander van Vliet

Sander is vaste redacteur van Automotive en Fleet & Mobility. Na omzwervingen in de sportjournalistiek streek hij in 2023 neer op de Automotive-redactie. In zijn vrije tijd houdt hij zich bezig met wielrennen, voetbal en goed eten.

Meer lezen over Prinsjesdag

Tweede Kamer verandert Prinsjesdagplannen: kleine twee miljard extra naar mobiliteit | Fleet&Mobility

Tweede Kamer verandert Prinsjesdagplannen: kleine twee miljard extra naar mobiliteit

Prinsjesdag • De accijnsverhoging van brandstoffen wordt tijdelijk teruggedraaid en het openbaar vervoer krijgt meer geld. Dat is de uitkomst van de Algemene Beschouwingen over de Prinsjesdagplannen. Dat de Tweede Kamer bijna twee miljard euro uitgeeft verzacht enkele problemen, maar de grootste pijnpunten blijven, aldus brancheverenigingen.
Sander van Vliet Sander van Vliet
• Laatste update:
Foto: Shutterstock

De Tweede Kamer trekt 1,2 miljard euro uit om de brandstofaccijnzen te bevriezen. De PVV, SP, CU, JA21, BBB, SGP, DENK, BVNL, Fractie Den Haan en Omtzigt ondertekenen de motie waarin VVD-fractievoorzitter Sophie Hermans de regering verzoekt ’te voorkomen dat de benzine- en dieselaccijnzen in 2024 stijgen, door de huidige korting met een jaar te verlengen en de accijnzen eenmalig niet te indexeren’.

Ook een motie van CristenUnie-leider Mirjam Bikker om 420 miljoen euro uit te trekken voor het openbaar vervoer kreeg kamerbrede steun. Het geld wordt besteed om de prijsstijgingen in het openbaar vervoer af te wenden.

In de Prinjesdagplannen meldde de regering al om extra geld vrij te maken om de onbelaste reiskostenvergoeding te verhogen naar 23 eurocent. Ook wil het kabinet het eenvoudiger maken om een ov-chipkaart aan een werknemer te verstrekken en vergoeden.

Gemiste kans

De extra honderden miljoenen die de Tweede Kamer overheeft voor mobiliteit, stillen niet de zorgen van Bovag en RAI Vereniging. De brancheverenigingen maken zich vooral zorgen over het ‘ontbreken van een MRB-gewichtscorrectie en het verhogen van de BPM voor elektrische auto’s vanaf 2025′. Volgens Bovag is het een ‘gemiste kans die het kabinet zich, met het oog op onze gezamenlijke klimaatdoelen, niet kan permitteren’.

Vanaf 2026 zal een EV met de huidige plannen in de motorrijtuigenbelasting (MRB) 60 procent duurder zijn per maand dan een benzinevariant. ‘Dit is desastreus voor het draagvlak voor de transitie naar duurzame mobiliteit. En voor de noodzakelijke snelle ontwikkeling van een tweedehandsmarkt voor elektrische auto’s’.

Het kabinet trekt wel 528 miljoen euro uit om de aanschaf van gebruikte EV’s te stimuleren. RAI Vereniging stelt dat deze subsidie niet effectief is, zonder dat de aanschaf van nieuwe EV’s wordt gestimuleerd. “Om een volwassen aanbod tweedehands elektrische auto’s te creëren is juist de komende jaren stimulering van nieuwe elektrische auto’s noodzakelijk, zegt Frits van Bruggen, voorzitter van de RAI Vereniging. Ook Bovag vindt dat een subsidie voor enkel gebruikte EV’s onvoldoende is.

BPM bestellers

Ook het beleid voor bestelwagens baart de branchevereniging zorgen. RAI Vereniging pleit voor het behouden van de belastingvrijstelling op nieuwe fossiele bestelwagens per 2025. ‘Een bestelwagen is voor ondernemers een noodzakelijk gereedschap, iets waar geen luxe belasting op geheven moet worden. Een BPM-heffing op bestelwagens leidt bovendien tot extra import van tweedehands bestelwagens met een negatief gevolg voor de CO2-uitstoot.’

Geplaatst in rubriek:
Sander van Vliet
Sander van Vliet

Sander is vaste redacteur van Automotive en Fleet & Mobility. Na omzwervingen in de sportjournalistiek streek hij in 2023 neer op de Automotive-redactie. In zijn vrije tijd houdt hij zich bezig met wielrennen, voetbal en goed eten.

Meer lezen over Prinsjesdag