Amsterdam versnelt plaatsing laadpalen

Redactie Redactie
• Laatste update:

Volgens de gemeente is het de bedoeling de plaatsingstijd van soms wel tien dagen terug te schroeven tot slechts één dagdeel.

Stroomlijnen werkwijze
Sinds oktober vorig jaar is Heijmans de uitvoerder van de herinrichting van het parkeervak, de elektriciteitsaansluiting en de plaatsing van het oplaadpunt. Voorheen waren deze taken verdeeld tussen netbeheerder en installateur. Dankzij de nieuwe aanpak is er bijvoorbeeld minder afstemming nodig om werkzaamheden over te dragen en hoeft er geen rekening te worden gehouden met verschillende planningen. Tegelijkertijd is de voorbereidingstijd korter door een wijziging in de WIOR (Werken in de Openbare Ruimte)-vergunning, waardoor werkzaamheden flexibeler zijn te plannen.

Minder overlast
In afspraken, die eind vorig jaar zijn gemaakt in het kader van de aanbestedingen voor het openbare oplaadnetwerk en de elektriciteitsaansluitingen, staan niet alleen de technische eisen, maar ook doelstellingen op het gebied van service, het voorkomen van overlast en de verbetering van het plaatsingsproces. De levering van volledig duurzame lokaal opgewekte energie maakt daar eveneens deel van uit.

Verdubbeling oplaadpunten
In Amsterdam kunnen EV-rijders nu al terecht bij meer dan 2.000 publieke oplaadpunten. Om de ontwikkeling van elektrisch vervoer te stimuleren wil de hoofdstad het netwerk in 2018 hebben verdubbeld tot 4.000 openbare laadpunten.

Amsterdam versnelt plaatsing laadpalen | Fleet&Mobility

Amsterdam versnelt plaatsing laadpalen

Redactie Redactie
• Laatste update:

Volgens de gemeente is het de bedoeling de plaatsingstijd van soms wel tien dagen terug te schroeven tot slechts één dagdeel.

Stroomlijnen werkwijze
Sinds oktober vorig jaar is Heijmans de uitvoerder van de herinrichting van het parkeervak, de elektriciteitsaansluiting en de plaatsing van het oplaadpunt. Voorheen waren deze taken verdeeld tussen netbeheerder en installateur. Dankzij de nieuwe aanpak is er bijvoorbeeld minder afstemming nodig om werkzaamheden over te dragen en hoeft er geen rekening te worden gehouden met verschillende planningen. Tegelijkertijd is de voorbereidingstijd korter door een wijziging in de WIOR (Werken in de Openbare Ruimte)-vergunning, waardoor werkzaamheden flexibeler zijn te plannen.

Minder overlast
In afspraken, die eind vorig jaar zijn gemaakt in het kader van de aanbestedingen voor het openbare oplaadnetwerk en de elektriciteitsaansluitingen, staan niet alleen de technische eisen, maar ook doelstellingen op het gebied van service, het voorkomen van overlast en de verbetering van het plaatsingsproces. De levering van volledig duurzame lokaal opgewekte energie maakt daar eveneens deel van uit.

Verdubbeling oplaadpunten
In Amsterdam kunnen EV-rijders nu al terecht bij meer dan 2.000 publieke oplaadpunten. Om de ontwikkeling van elektrisch vervoer te stimuleren wil de hoofdstad het netwerk in 2018 hebben verdubbeld tot 4.000 openbare laadpunten.