Fileschade neemt toe tot ruim een miljard euro

De economische schade door files nam vorig jaar toe tot ruim één miljard euro. Dit is te lezen in een onderzoek van TNO in opdracht van brancheverenigingen TLN, EVO en Fenedex. Sinds 2014 stijgt dit schadebedrag al. In dat jaar lag het bedrag tussen de 655 en 852 miljoen euro. In 2015 is dit tussen de 857 miljoen en 1,114 miljard euro. “De files zorgen ervoor dat vrachtwagens bijvoorbeeld niet op tijd bij een winkel arriveren, waardoor de schappen leeg blijven. Ook zijn chauffeurs langer onderweg, waardoor er meer brandstof- en personeelskosten worden gemaakt”, vertelt Renée Reijers, woordvoerder van branchevereniging Transport & Logistiek Nederland (TLN). Op de eerste plaats in de top 20 van grootste knelpunten staat de A15, knooppunt Ridderkerk-Gorinchem, goed voor 11,4 miljoen euro schade. Op de tweede plaats volgt de A13, knooppunt Ypenburg-Kleinpolderplein, met een schadebedrag van 11,2 miljoen euro. “Natuurlijk hopen we dat de opening van de nieuwe A4 dit jaar ervoor zorgt dat volgend jaar de A13 is gezakt in de top 20”, zegt Reijers. PolitiekAankomende maandag wordt er door de Tweede Kamer gedebatteerd over het toenemende fileprobleem. “Onze ervaring is dat de politiek serieus kijkt naar de resultaten van het onderzoek. We gaan ervan uit dat dit onderzoek wordt meegenomen tijdens het debat. We hopen dat partijen bereikbaarheid meenemen in hun verkiezingsprogramma volgend jaar”, aldus Reijers.
De politiek moet met fysieke en digitale oplossingen komen, vinden TLN, EVO en Fenedex. “Allereerst moeten de grootste knelpunten worden aangepakt met investeringen in infrastructuur. Daarnaast willen we ook een algemeen systeem, waarbij files digitaal worden weergegeven en alternatieve routes worden uitgestippeld, zowel voor autobestuurders als voor multimodaal transport”, zegt Reijers. “Er zijn op dit moment verschillende apps die dit soort oplossingen al bieden, maar dan op het niveau van weg of water, dus niet voor verschillende transportvormen die op elkaar aansluiten. De overheid moet hiervoor een overkoepelend kader ontwikkelen.”
Lees het onderzoek hier.