Proef: langzaam laden tijdens piekuren geen probleem

Sjoerd van der Linden Sjoerd van der Linden
• Laatste update:

Het laden van een elektrische auto op vol vermogen trekt nogal wat stroom. Wanneer veel mensen tegelijkertijd hun auto gaan laden, kan dat leiden tot overbelasting van het stroomnet. Door de laadsnelheid tijdens piekuren te beperken, ‘smart charging’ in jargon, kan de bestaande capaciteit van het stroomnet optimaal worden benut, zonder dat meteen grootschalig moet worden geïnvesteerd in uitbreiding ervan.

Vergoeding

In het onderzoeksproject Flexpower werden de elektrische auto’s van 71 deelnemers een jaar lang tijdens de avondpiek (tussen 17 en 19 uur) op de helft van de normale snelheid geladen. In ruil daarvoor konden bezitters van volledig elektrische auto’s buiten de piekuren juist een kwart sneller laden dan normaal. Bezitters van plug-in-hybrides kregen een financiële vergoeding voor hun deelname.

Na afloop van de proef vulden de deelnemers een enquête in. Daaruit blijkt dat de acceptatie van het FlexPower-laadprofiel groot is. Berijders geven aan dat zij het belangrijk vinden om het profiel te kunnen uitschakelen en dus tijdens piekuren ook op volle snelheid willen kunnen laden, mocht dat nodig zijn. In de praktijk maakten zij daar echter weinig gebruik van, aldus ElaadNL.

Proef: langzaam laden tijdens piekuren geen probleem | Fleet&Mobility

Proef: langzaam laden tijdens piekuren geen probleem

Sjoerd van der Linden Sjoerd van der Linden
• Laatste update:

Het laden van een elektrische auto op vol vermogen trekt nogal wat stroom. Wanneer veel mensen tegelijkertijd hun auto gaan laden, kan dat leiden tot overbelasting van het stroomnet. Door de laadsnelheid tijdens piekuren te beperken, ‘smart charging’ in jargon, kan de bestaande capaciteit van het stroomnet optimaal worden benut, zonder dat meteen grootschalig moet worden geïnvesteerd in uitbreiding ervan.

Vergoeding

In het onderzoeksproject Flexpower werden de elektrische auto’s van 71 deelnemers een jaar lang tijdens de avondpiek (tussen 17 en 19 uur) op de helft van de normale snelheid geladen. In ruil daarvoor konden bezitters van volledig elektrische auto’s buiten de piekuren juist een kwart sneller laden dan normaal. Bezitters van plug-in-hybrides kregen een financiële vergoeding voor hun deelname.

Na afloop van de proef vulden de deelnemers een enquête in. Daaruit blijkt dat de acceptatie van het FlexPower-laadprofiel groot is. Berijders geven aan dat zij het belangrijk vinden om het profiel te kunnen uitschakelen en dus tijdens piekuren ook op volle snelheid willen kunnen laden, mocht dat nodig zijn. In de praktijk maakten zij daar echter weinig gebruik van, aldus ElaadNL.