Proef: elektrische bus opladen aan trambovenleiding

Sjoerd van der Linden Sjoerd van der Linden
• Laatste update:

Dat melden HTM, U-OV en de Provincie Utrecht.

De elektrische bus is uitgerust met een pantograaf, die stroom kan afnemen van het bovenleidingnetwerk van de tram. De bus moet daarvoor wel stilstaan. In acht minuten kunnen de accu’s van de bus voldoende worden opgeladen voor een actieradius van 50 kilometer. De bus neemt remenergie af die trams teruggeven aan de bovenleiding. Die wordt op die manier dus hergebruikt. In Arnhem is onlangs een proef gestart waarbij de remenergie van trolleybussen wordt gebruikt om elektrische auto’s op te laden.

De vervoersbedrijven “lenen” de bus van Wiener Linien, het gemeentelijke vervoersbedrijf van Wenen. Daar rijden sinds 2012 twaalf van deze bussen rond. Ze worden gebouwd door Rampini, een Italiaanse bouwer van speciale voertuigen. Accu’s en laadtechniek zijn afkomstig van Siemens.

Betrouwbaarheid

Volgens Ron van Dopperen, communicatiemedewerker OV bij de provincie Utrecht, test de HTM de bus op technische aspecten zoals benodigde oplaadtijd en gemak van opladen. In Utrecht wordt de bus tussen 19 en 30 juni ingezet in de dienst op lijn 2, een ringlijn in de binnenstad. De proef draagt de naam ‘rijdendebatterij.nl’. “Hier wordt de bus getest op betrouwbaarheid: kunnen we rekenen op de actieradius van 50 kilometer? Hoe rijdt hij in de dienstregeling?”

“Om deze bus te laden hoef je alleen een verlengstuk aan de trambovenleiding te monteren”, zegt Van Dopperen. “Dat kost ongeveer 20 duizend euro. De investering in een laadstation kost al snel drie tot vier keer zo veel. In Den Haag en Utrecht ligt al een complete infrastructuur, die in Utrecht met de Uithoflijn binnenkort nog wordt uitgebreid. Met deze proeven kijken we of we daar slim gebruik van kunnen maken, en of we bussen kunnen aansluiten op het tramnetwerk.” Van Dopperen benadrukt dat het bestellen van bussen nog niet aan de orde is.

Proef: elektrische bus opladen aan trambovenleiding | Fleet&Mobility

Proef: elektrische bus opladen aan trambovenleiding

Sjoerd van der Linden Sjoerd van der Linden
• Laatste update:

Dat melden HTM, U-OV en de Provincie Utrecht.

De elektrische bus is uitgerust met een pantograaf, die stroom kan afnemen van het bovenleidingnetwerk van de tram. De bus moet daarvoor wel stilstaan. In acht minuten kunnen de accu’s van de bus voldoende worden opgeladen voor een actieradius van 50 kilometer. De bus neemt remenergie af die trams teruggeven aan de bovenleiding. Die wordt op die manier dus hergebruikt. In Arnhem is onlangs een proef gestart waarbij de remenergie van trolleybussen wordt gebruikt om elektrische auto’s op te laden.

De vervoersbedrijven “lenen” de bus van Wiener Linien, het gemeentelijke vervoersbedrijf van Wenen. Daar rijden sinds 2012 twaalf van deze bussen rond. Ze worden gebouwd door Rampini, een Italiaanse bouwer van speciale voertuigen. Accu’s en laadtechniek zijn afkomstig van Siemens.

Betrouwbaarheid

Volgens Ron van Dopperen, communicatiemedewerker OV bij de provincie Utrecht, test de HTM de bus op technische aspecten zoals benodigde oplaadtijd en gemak van opladen. In Utrecht wordt de bus tussen 19 en 30 juni ingezet in de dienst op lijn 2, een ringlijn in de binnenstad. De proef draagt de naam ‘rijdendebatterij.nl’. “Hier wordt de bus getest op betrouwbaarheid: kunnen we rekenen op de actieradius van 50 kilometer? Hoe rijdt hij in de dienstregeling?”

“Om deze bus te laden hoef je alleen een verlengstuk aan de trambovenleiding te monteren”, zegt Van Dopperen. “Dat kost ongeveer 20 duizend euro. De investering in een laadstation kost al snel drie tot vier keer zo veel. In Den Haag en Utrecht ligt al een complete infrastructuur, die in Utrecht met de Uithoflijn binnenkort nog wordt uitgebreid. Met deze proeven kijken we of we daar slim gebruik van kunnen maken, en of we bussen kunnen aansluiten op het tramnetwerk.” Van Dopperen benadrukt dat het bestellen van bussen nog niet aan de orde is.