Snelwegongelukken halen flinke kijkcijfers

Sjoerd van der Linden Sjoerd van der Linden
• Laatste update:

Dat meldt de Telegraaf in samenwerking met de Verkeersinformatiedienst (VID). Een kijkersfile is volgens de VID een opstopping van minimaal twee kilometer waar het verkeer eigenlijk ongehinderd doorgang heeft, waar bestuurders op de rem trappen of gas terugnemen vanwege een calamiteit.

De VID zegt tegen de krant dat kijkersfiles verantwoordelijk zijn voor 0,55 procent van het aantal files in Nederland. Volgens de eerste Publieksrapportage Rijkswegennet die het ministerie van Infrastructuur & Milieu eerder deze zomer naar de Kamer stuurde, bedraagt het aantal voertuigverliesuren als gevolg van files 61,6 miljoen per jaar. Dat zou betekenen dat die 250 duizend uur 0,4 procent van de totale hoeveelheid verloren tijd veroorzaakt.

Tien miljoen

In het Mobiliteitsbeeld 2016 becijfert het Kennisinstituut voor Mobiliteitsbeleid (Kim) dat files de maatschappij 2,3 tot 3 miljard euro per jaar kosten, waarvan 1 miljard ten laste van het vrachtverkeer. Verladers- en transportorganisaties EVO en TLN noemden eveneens een bedrag van ruim 1 miljard dat zij in 2015 als gevolg van files verloren. Met deze cijfers als uitgangspunt zouden kijkersfiles de maatschappij jaarlijks ruim tien miljoen euro kosten.

VID-woordvoerder Diederik Fleuren van Rijkswaterstaat zegt tegen de Telegraaf dat bij vrijwel elk groot incident op de snelweg een kijkfile ontstaat.

Snelwegongelukken halen flinke kijkcijfers | Fleet&Mobility

Snelwegongelukken halen flinke kijkcijfers

Sjoerd van der Linden Sjoerd van der Linden
• Laatste update:

Dat meldt de Telegraaf in samenwerking met de Verkeersinformatiedienst (VID). Een kijkersfile is volgens de VID een opstopping van minimaal twee kilometer waar het verkeer eigenlijk ongehinderd doorgang heeft, waar bestuurders op de rem trappen of gas terugnemen vanwege een calamiteit.

De VID zegt tegen de krant dat kijkersfiles verantwoordelijk zijn voor 0,55 procent van het aantal files in Nederland. Volgens de eerste Publieksrapportage Rijkswegennet die het ministerie van Infrastructuur & Milieu eerder deze zomer naar de Kamer stuurde, bedraagt het aantal voertuigverliesuren als gevolg van files 61,6 miljoen per jaar. Dat zou betekenen dat die 250 duizend uur 0,4 procent van de totale hoeveelheid verloren tijd veroorzaakt.

Tien miljoen

In het Mobiliteitsbeeld 2016 becijfert het Kennisinstituut voor Mobiliteitsbeleid (Kim) dat files de maatschappij 2,3 tot 3 miljard euro per jaar kosten, waarvan 1 miljard ten laste van het vrachtverkeer. Verladers- en transportorganisaties EVO en TLN noemden eveneens een bedrag van ruim 1 miljard dat zij in 2015 als gevolg van files verloren. Met deze cijfers als uitgangspunt zouden kijkersfiles de maatschappij jaarlijks ruim tien miljoen euro kosten.

VID-woordvoerder Diederik Fleuren van Rijkswaterstaat zegt tegen de Telegraaf dat bij vrijwel elk groot incident op de snelweg een kijkfile ontstaat.