ACM gaat controleren op prijstransparantie bij laadpalen

Jeroen Vos Jeroen Vos
(Foto: Shutterstock)

Aanbieders van laadpalen en laadpassen geven vooralsnog geen duidelijkheid over de laadprijzen, terwijl ze dat volgens de wet wel moeten doen.

De ACM heeft de laadbranche onlangs tijdens een sectorbijeenkomst ingelicht over de regelgeving. Zo moeten aanbieders duidelijk maken wat de verschillende prijselementen van een laadsessie zijn. Ook moet die informatie voor het laden beschikbaar zijn, bij de laadpaal en online. Aan het einde van de laadsessie moet de klant weten hoeveel er geladen is en wat de totale kosten zijn. De ACM onderzoekt vanaf december of de sector aanpassingen heeft doorgevoerd om dit mogelijk te maken. Lees in dit interview hoe Arjan Keizer, chief strategy officer bij Newmotion, kijkt naar prijstransparantie. ‘Ik vergelijk de prijstransparantie van publiek laden liever met de prijstransparantie van een vliegticket dan met tankstations, waar de literprijzen altijd vermeld zijn.’

Edwin van Houten, directeur consumenten ACM, stelt dat de controles geen verrassing kunnen zijn voor de laadbranche. “De regels zijn niet nieuw. Nu steeds meer mensen een elektrische auto koper, is het belangrijk dat de laadtarieven duidelijk zijn. Dan kunnen mensen een geïnformeerde keuze maken.”

ACM gaat controleren op prijstransparantie bij laadpalen | Fleet&Mobility

ACM gaat controleren op prijstransparantie bij laadpalen

Jeroen Vos Jeroen Vos
(Foto: Shutterstock)

Aanbieders van laadpalen en laadpassen geven vooralsnog geen duidelijkheid over de laadprijzen, terwijl ze dat volgens de wet wel moeten doen.

De ACM heeft de laadbranche onlangs tijdens een sectorbijeenkomst ingelicht over de regelgeving. Zo moeten aanbieders duidelijk maken wat de verschillende prijselementen van een laadsessie zijn. Ook moet die informatie voor het laden beschikbaar zijn, bij de laadpaal en online. Aan het einde van de laadsessie moet de klant weten hoeveel er geladen is en wat de totale kosten zijn. De ACM onderzoekt vanaf december of de sector aanpassingen heeft doorgevoerd om dit mogelijk te maken. Lees in dit interview hoe Arjan Keizer, chief strategy officer bij Newmotion, kijkt naar prijstransparantie. ‘Ik vergelijk de prijstransparantie van publiek laden liever met de prijstransparantie van een vliegticket dan met tankstations, waar de literprijzen altijd vermeld zijn.’

Edwin van Houten, directeur consumenten ACM, stelt dat de controles geen verrassing kunnen zijn voor de laadbranche. “De regels zijn niet nieuw. Nu steeds meer mensen een elektrische auto koper, is het belangrijk dat de laadtarieven duidelijk zijn. Dan kunnen mensen een geïnformeerde keuze maken.”