‘Elektrische deelauto heeft tijd nodig’

Sjoerd van der Linden Sjoerd van der Linden
• Laatste update:

Dat is de conclusie van een rapport dat is opgesteld binnen de Green Deal Autodelen.

Veel consumenten zien zowel elektrisch rijden als autodelen als grote stappen, aldus het rapport. Elektrisch rijden brengt accu-angst en laadstress met zich mee, autodelen vergt bewuste keuzes over autogebruik. De combinatie van de benodigde gedragsveranderingen om elektrisch autodelen aantrekkelijk te maken, is voor veel mensen te veel gevraagd, aldus het rapport. Daardoor blijft de doelgroep relatief klein.

Tegelijkertijd zijn elektrische auto’s nu nog flink duurder in aanschaf dan conventionele auto’s. Bovendien brengen elektrische auto’s extra logistiek met zich mee voor de aanbieder, bijvoorbeeld wanneer auto’s niet worden opgeladen na gebruik omdat de berijder geen vrije parkeerplaats met laadpaal kon vinden. In maart bevestigde een woordvoerder van Car2go dit beeld, maar hij zei ook dat het moment waarop het concept winst gaat maken met de 100 procent elektrische vloot in zicht komt.

Omarmen

Dat wil niet zeggen dat het nooit iets zal worden met elektrische deelauto’s, aldus het rapport: “De verwachting is dat op termijn de kosten van elektrische auto’s gaan dalen, de actieradius zal toenemen, er meer snelladers zullen komen en meer mensen elektrisch rijden gaan omarmen. De business case voor elektrisch delen komt daarmee op wél binnen handbereik. Wanneer overheden elektrisch rijden en autodelen onafhankelijk van elkaar stimuleren, gaan deze twee ontwikkelingen elkaar zeker vinden.”

Daarom zou het van belang zijn dat gemeenten een kader ontwikkelen voor autodelen, om de groei ervan te ondersteunen. Voor het delen van conventionele auto’s is al enige tijd wél een business case (zonder subsidie). Wanneer elektrisch rijden doorbreekt, zullen deelauto’s ‘vanzelf’ ook elektrisch worden, zo is de verwachting.

‘Elektrische deelauto heeft tijd nodig’ | Fleet&Mobility

‘Elektrische deelauto heeft tijd nodig’

Sjoerd van der Linden Sjoerd van der Linden
• Laatste update:

Dat is de conclusie van een rapport dat is opgesteld binnen de Green Deal Autodelen.

Veel consumenten zien zowel elektrisch rijden als autodelen als grote stappen, aldus het rapport. Elektrisch rijden brengt accu-angst en laadstress met zich mee, autodelen vergt bewuste keuzes over autogebruik. De combinatie van de benodigde gedragsveranderingen om elektrisch autodelen aantrekkelijk te maken, is voor veel mensen te veel gevraagd, aldus het rapport. Daardoor blijft de doelgroep relatief klein.

Tegelijkertijd zijn elektrische auto’s nu nog flink duurder in aanschaf dan conventionele auto’s. Bovendien brengen elektrische auto’s extra logistiek met zich mee voor de aanbieder, bijvoorbeeld wanneer auto’s niet worden opgeladen na gebruik omdat de berijder geen vrije parkeerplaats met laadpaal kon vinden. In maart bevestigde een woordvoerder van Car2go dit beeld, maar hij zei ook dat het moment waarop het concept winst gaat maken met de 100 procent elektrische vloot in zicht komt.

Omarmen

Dat wil niet zeggen dat het nooit iets zal worden met elektrische deelauto’s, aldus het rapport: “De verwachting is dat op termijn de kosten van elektrische auto’s gaan dalen, de actieradius zal toenemen, er meer snelladers zullen komen en meer mensen elektrisch rijden gaan omarmen. De business case voor elektrisch delen komt daarmee op wél binnen handbereik. Wanneer overheden elektrisch rijden en autodelen onafhankelijk van elkaar stimuleren, gaan deze twee ontwikkelingen elkaar zeker vinden.”

Daarom zou het van belang zijn dat gemeenten een kader ontwikkelen voor autodelen, om de groei ervan te ondersteunen. Voor het delen van conventionele auto’s is al enige tijd wél een business case (zonder subsidie). Wanneer elektrisch rijden doorbreekt, zullen deelauto’s ‘vanzelf’ ook elektrisch worden, zo is de verwachting.