Transparante Laadpaal ziet daglicht

Floor Vink Floor Vink
• Laatste update:
Foto: ElaadNL

ElaadNL en Alliander hadden het bedrijf The Incredible Machine de opdracht gegeven een transparante laadpaal te ontwerpen. De algoritmes die worden gebruikt, worden daardoor transparant. De initiatiefnemers zijn van plan pilotprojecten te starten met het ontwerp.

Tijdens het congres werd duidelijk dat in de smart city van morgen straatmeubilair adaptief gedrag heeft: het past zich aan naar de situatie. Daartoe worden voortdurend keuzes gemaakt door middel van algoritmes. Hoe lang een stoplicht op rood staat, kan dan verschillen per weggebruiker. Maar ook: wanneer gaan waar de straatlichten aan en wie kan als eerste de meeste kilometers laden voor zijn elektrische auto?

Transparantie noodzakelijk bij slimme technieken

Volgens de gemeente Eindhoven zijn dit nuttige toepassingen. Want, wat is er mis met een stoplicht dat langer groen blijft als iemand die slechter ter been wil oversteken? Of straatverlichting die uitgaat als er toch niemand is? Volledig elektrische auto’s die voorrang krijgen bij het laden op plug-in hybrides? Daarmee wordt transparantie volgens de initiatiefnemers noodzakelijk bij de slimme technieken die nu worden bedacht en de komende jaren steeds gangbaarder worden. De Transparante Laadpaal is een van deze toepassingen.

Transparante Laadpaal ziet daglicht | Fleet&Mobility

Transparante Laadpaal ziet daglicht

Floor Vink Floor Vink
• Laatste update:
Foto: ElaadNL

ElaadNL en Alliander hadden het bedrijf The Incredible Machine de opdracht gegeven een transparante laadpaal te ontwerpen. De algoritmes die worden gebruikt, worden daardoor transparant. De initiatiefnemers zijn van plan pilotprojecten te starten met het ontwerp.

Tijdens het congres werd duidelijk dat in de smart city van morgen straatmeubilair adaptief gedrag heeft: het past zich aan naar de situatie. Daartoe worden voortdurend keuzes gemaakt door middel van algoritmes. Hoe lang een stoplicht op rood staat, kan dan verschillen per weggebruiker. Maar ook: wanneer gaan waar de straatlichten aan en wie kan als eerste de meeste kilometers laden voor zijn elektrische auto?

Transparantie noodzakelijk bij slimme technieken

Volgens de gemeente Eindhoven zijn dit nuttige toepassingen. Want, wat is er mis met een stoplicht dat langer groen blijft als iemand die slechter ter been wil oversteken? Of straatverlichting die uitgaat als er toch niemand is? Volledig elektrische auto’s die voorrang krijgen bij het laden op plug-in hybrides? Daarmee wordt transparantie volgens de initiatiefnemers noodzakelijk bij de slimme technieken die nu worden bedacht en de komende jaren steeds gangbaarder worden. De Transparante Laadpaal is een van deze toepassingen.