Fleetmanagers: ‘Duitsland krijgt nog meer dieselverboden’

Floor Vink Floor Vink
• Laatste update:
Het panel met v.l.n.r.: Marc Odinius, Michael Müller, Hervé Girardot en Stuart Donnelly.

Dat zei Marc Odinius, managing director van het Duitse Dataforce, tijdens de International Fleet Meeting in Genève, die gisteren plaatsvond tijdens de Geneva Motor Show 2018. Daarmee speelde Odinius in op de actualiteiten rond de uitspraak van de Duitse rechter dat milieuzones in steden zijn toegestaan.

Dat de vraag naar diesels zal blijven dalen, beaamt hij, maar volgens Odinius zal de diesel niet zo snel uit het straatbeeld verdwijnen als nu wordt  verondersteld. Uit een enquête onder 154 Duitse fleetmanagers blijkt dat 75 procent daarvan denkt dat in Duitsland meer dieselverboden komen dan alleen in Stuttgart en Düsseldorf. Ook denkt 68 procent dat de milieuzones tot minder dieselregistraties zullen leiden. Al vóór de uitspraak, namelijk in oktober 2017, zei 44 procent van de toen ondervraagde fleetmanagers dat een eventueel dieselverbod effect heeft op hun inkoopbeleid.

Het was de vijfde keer dat de International Fleet Meeting werd georganiseerd. Het event trok zo’n 250 deelnemers. Fleet&Mobility is mediapartner van het event en was daarom ook aanwezig.  Odinius nam ook deel aan de paneldiscussie over mobiliteit, waar ook Stuart Donnelly, senior sales director van Sixt Europa en de VS, Hervé Girardot, hoofd van Arval Consulting & CVO en Michael Müller, verantwoordelijk voor mobiliteit in Europa bij Daiichi Sankyo, aan meededen.

Overstappen op mobiliteit

Bij wagenparkbeheer draait het nog altijd veel om auto’s, maar steeds meer om mobiliteit. Toch zijn er in absolute aantallen nog maar weinig bedrijven waar mobiliteit écht aanslaat onder de werknemers. Michael Müller kreeg het bij het farmaceutisch bedrijf Daiichi Sankyo wel voor elkaar: meer dan een kwart van de leaserijders leverde zijn auto in voor een mobiliteitsbeleid. Van de werknemers die wel in een leaseauto bleven rijden, koos maar liefst 90 procent naar aanleiding van het nieuwe beleid voor een kleinere auto, of een EV of phev. “De wagenparkkosten zijn al dertig procent gedaald en ook de CO2-uitstoot is met 30 procent naar beneden gegaan”, aldus Müller.

Het is aan de wagenparkbeheerder om een mobiliteitsbudget zó interessant te maken dat leaserijders er hun leaseauto voor weg doen.

Hervé Girardot, Arval

Tot 2014 kende Daiichi Sankyo een traditioneel wagenparkbeleid: leaseauto’s met een bijdrage als je een duurdere auto wilde rijden dan het functieprofiel toestond. Na 2014 is Müller begonnen met het mobiliteitsbeleid dat intern ‘My Mobility Plus’ wordt genoemd. Nog altijd is de implementatie in volle gang.  “Het invoeren van nieuw beleid gaat niet over één nacht ijs.”

Arval’s Hervé Girardot is lovend over de resultaten die Müller heeft geboekt. “Uit onze Corporate Vehicle Observatory (CVO) blijkt dat slechts 2 procent (in Nederland 8 procent, red) van de leaserijders hun auto wil inruilen voor een mobiliteitsaanbod. Het is aan de wagenparkbeheerder om met aanvullende maatregelen en opties die overstap wel aantrekkelijk te maken.” Müller sluit zich daarbij aan. “Vooral jongeren die in de stad wonen, kiezen zelfs graag voor een alternatief aanbod”, vult hij aan.

Aantrekkelijk alternatief

Bij Daiichi worden auto’s dus niet verbannen uit het beleid. Wie recht heeft op een leaseauto, behoudt dat recht. Iemand kan ook kiezen voor een kleinere auto, dan wordt het uitgespaarde bedrag ingezet als aanvullend mobiliteitsbudget. Zo ontstaat er een mix aan opties. Iemand kan er ook voor kiezen de auto weg te doen en daarvoor in de plaats een budget te krijgen. Het bedrag dat niet binnen het budget wordt gebruikt, mag voor privé-aankopen worden gebruikt. Ook de deelauto’s van het bedrijf mogen door budget-gebruikers privé worden ingezet. Bovendien wordt tachtig procent van de besparing aan de medewerker uitgekeerd. “Veel bedrijven hebben geen goed alternatief aanbod, daarom wordt nog zo weinig van mobiliteitsbudgetten gebruik gemaakt”, aldus Müller.

Nederland is bij uitstek een geschikt land voor intermodaal vervoer

Stuart Donnelly, Sixt

Deelautoconcept Drive Now was een joint venture van BMW en Sixt, maar Sixt verkocht onlangs zijn aandeel aan BMW. Stuart Donnelly zegt dat Sixt zich steeds meer ontwikkelt als mobiliteitsbedrijf en komt binnenkort onder andere met de eigen chauffeursservice Mydriver naar Nederland. “Nederland is bij uitstek een geschikt land voor intermodaal vervoer. Mensen zijn gewend om naar een station te fietsen of rijden, vervolgens een trein te pakken en weer een andere fiets voor de laatste meters. Bovendien wonen veel Nederlanders in stedelijke gebieden. De invulling van mobiliteit verschilt erg per land.” Voor Sixt blijft de auto het uitgangspunt. “Mensen willen meer flexibiliteit in mobiliteit. Ook voor wat betreft de auto die ze hebben, contracten zullen nog korter worden”, aldus Donnelly.

Fleetmanagers: ‘Duitsland krijgt nog meer dieselverboden’ | Fleet&Mobility

Fleetmanagers: ‘Duitsland krijgt nog meer dieselverboden’

Floor Vink Floor Vink
• Laatste update:
Het panel met v.l.n.r.: Marc Odinius, Michael Müller, Hervé Girardot en Stuart Donnelly.

Dat zei Marc Odinius, managing director van het Duitse Dataforce, tijdens de International Fleet Meeting in Genève, die gisteren plaatsvond tijdens de Geneva Motor Show 2018. Daarmee speelde Odinius in op de actualiteiten rond de uitspraak van de Duitse rechter dat milieuzones in steden zijn toegestaan.

Dat de vraag naar diesels zal blijven dalen, beaamt hij, maar volgens Odinius zal de diesel niet zo snel uit het straatbeeld verdwijnen als nu wordt  verondersteld. Uit een enquête onder 154 Duitse fleetmanagers blijkt dat 75 procent daarvan denkt dat in Duitsland meer dieselverboden komen dan alleen in Stuttgart en Düsseldorf. Ook denkt 68 procent dat de milieuzones tot minder dieselregistraties zullen leiden. Al vóór de uitspraak, namelijk in oktober 2017, zei 44 procent van de toen ondervraagde fleetmanagers dat een eventueel dieselverbod effect heeft op hun inkoopbeleid.

Het was de vijfde keer dat de International Fleet Meeting werd georganiseerd. Het event trok zo’n 250 deelnemers. Fleet&Mobility is mediapartner van het event en was daarom ook aanwezig.  Odinius nam ook deel aan de paneldiscussie over mobiliteit, waar ook Stuart Donnelly, senior sales director van Sixt Europa en de VS, Hervé Girardot, hoofd van Arval Consulting & CVO en Michael Müller, verantwoordelijk voor mobiliteit in Europa bij Daiichi Sankyo, aan meededen.

Overstappen op mobiliteit

Bij wagenparkbeheer draait het nog altijd veel om auto’s, maar steeds meer om mobiliteit. Toch zijn er in absolute aantallen nog maar weinig bedrijven waar mobiliteit écht aanslaat onder de werknemers. Michael Müller kreeg het bij het farmaceutisch bedrijf Daiichi Sankyo wel voor elkaar: meer dan een kwart van de leaserijders leverde zijn auto in voor een mobiliteitsbeleid. Van de werknemers die wel in een leaseauto bleven rijden, koos maar liefst 90 procent naar aanleiding van het nieuwe beleid voor een kleinere auto, of een EV of phev. “De wagenparkkosten zijn al dertig procent gedaald en ook de CO2-uitstoot is met 30 procent naar beneden gegaan”, aldus Müller.

Het is aan de wagenparkbeheerder om een mobiliteitsbudget zó interessant te maken dat leaserijders er hun leaseauto voor weg doen.

Hervé Girardot, Arval

Tot 2014 kende Daiichi Sankyo een traditioneel wagenparkbeleid: leaseauto’s met een bijdrage als je een duurdere auto wilde rijden dan het functieprofiel toestond. Na 2014 is Müller begonnen met het mobiliteitsbeleid dat intern ‘My Mobility Plus’ wordt genoemd. Nog altijd is de implementatie in volle gang.  “Het invoeren van nieuw beleid gaat niet over één nacht ijs.”

Arval’s Hervé Girardot is lovend over de resultaten die Müller heeft geboekt. “Uit onze Corporate Vehicle Observatory (CVO) blijkt dat slechts 2 procent (in Nederland 8 procent, red) van de leaserijders hun auto wil inruilen voor een mobiliteitsaanbod. Het is aan de wagenparkbeheerder om met aanvullende maatregelen en opties die overstap wel aantrekkelijk te maken.” Müller sluit zich daarbij aan. “Vooral jongeren die in de stad wonen, kiezen zelfs graag voor een alternatief aanbod”, vult hij aan.

Aantrekkelijk alternatief

Bij Daiichi worden auto’s dus niet verbannen uit het beleid. Wie recht heeft op een leaseauto, behoudt dat recht. Iemand kan ook kiezen voor een kleinere auto, dan wordt het uitgespaarde bedrag ingezet als aanvullend mobiliteitsbudget. Zo ontstaat er een mix aan opties. Iemand kan er ook voor kiezen de auto weg te doen en daarvoor in de plaats een budget te krijgen. Het bedrag dat niet binnen het budget wordt gebruikt, mag voor privé-aankopen worden gebruikt. Ook de deelauto’s van het bedrijf mogen door budget-gebruikers privé worden ingezet. Bovendien wordt tachtig procent van de besparing aan de medewerker uitgekeerd. “Veel bedrijven hebben geen goed alternatief aanbod, daarom wordt nog zo weinig van mobiliteitsbudgetten gebruik gemaakt”, aldus Müller.

Nederland is bij uitstek een geschikt land voor intermodaal vervoer

Stuart Donnelly, Sixt

Deelautoconcept Drive Now was een joint venture van BMW en Sixt, maar Sixt verkocht onlangs zijn aandeel aan BMW. Stuart Donnelly zegt dat Sixt zich steeds meer ontwikkelt als mobiliteitsbedrijf en komt binnenkort onder andere met de eigen chauffeursservice Mydriver naar Nederland. “Nederland is bij uitstek een geschikt land voor intermodaal vervoer. Mensen zijn gewend om naar een station te fietsen of rijden, vervolgens een trein te pakken en weer een andere fiets voor de laatste meters. Bovendien wonen veel Nederlanders in stedelijke gebieden. De invulling van mobiliteit verschilt erg per land.” Voor Sixt blijft de auto het uitgangspunt. “Mensen willen meer flexibiliteit in mobiliteit. Ook voor wat betreft de auto die ze hebben, contracten zullen nog korter worden”, aldus Donnelly.