Verkiezingsuitslag: waar komen de autoluwe binnensteden?

Floor Vink Floor Vink
• Laatste update:
In Amsterdam streeft Groenlinks naar een autovrije binnenstad. (Foto: Shutterstock)

Als het aan de winnaar van de verkiezingen in Amsterdam ligt, worden er de komende tijd 10 duizend parkeerplekken in de binnenstad geschrapt. Dat staat althans in het programma van Groenlinks, met 10 zetels (2014: 6) de grootste partij van de hoofdstad, gevolgd door D66 (dat ging van 14 zetels naar 8) en VVD (gelijkgebleven op 6). Groenlinks streeft naar een autovrije binnenstad en wil dat principe geleidelijk uitbreiden naar omliggende wijken. Ook pleit de partij voor OV-hubs zodat overstappen van auto naar OV makkelijker wordt.

In Rotterdam is het beeld heel anders. Volgens de grootste partij daar, Leefbaar Rotterdam (dat van 14 naar 11 zetels zakte), blijft de auto het favoriete vervoersmiddel van veel Rotterdammers. Anders dan linkse partijen ziet deze partij het parkeerbeleid dan ook niet als een instrument om autogebruik onaantrekkelijker te maken. Volgens Leefbaar zorgt een goed parkeerbeleid ervoor dat burgers en ondernemers zo dicht en goedkoop mogelijk bij huis/bedrijf kunnen parkeren. Deze partij ziet meer in het verbeteren van de doorstroming van het verkeer in de stad en een betere infrastructuur voor fietsers, “zonder automobilisten dwars te zitten”. De VVD, PvdA en Groenlinks hebben alle drie 5 zetels.

Lees verder op Automotive (voor abonnees), daar zijn ook de mobiliteitsplannen van de verkiezingswinnaars van Den Haag, Utrecht, Eindhoven, Tilburg en Almere te lezen.

Verkiezingsuitslag: waar komen de autoluwe binnensteden? | Fleet&Mobility

Verkiezingsuitslag: waar komen de autoluwe binnensteden?

Floor Vink Floor Vink
• Laatste update:
In Amsterdam streeft Groenlinks naar een autovrije binnenstad. (Foto: Shutterstock)

Als het aan de winnaar van de verkiezingen in Amsterdam ligt, worden er de komende tijd 10 duizend parkeerplekken in de binnenstad geschrapt. Dat staat althans in het programma van Groenlinks, met 10 zetels (2014: 6) de grootste partij van de hoofdstad, gevolgd door D66 (dat ging van 14 zetels naar 8) en VVD (gelijkgebleven op 6). Groenlinks streeft naar een autovrije binnenstad en wil dat principe geleidelijk uitbreiden naar omliggende wijken. Ook pleit de partij voor OV-hubs zodat overstappen van auto naar OV makkelijker wordt.

In Rotterdam is het beeld heel anders. Volgens de grootste partij daar, Leefbaar Rotterdam (dat van 14 naar 11 zetels zakte), blijft de auto het favoriete vervoersmiddel van veel Rotterdammers. Anders dan linkse partijen ziet deze partij het parkeerbeleid dan ook niet als een instrument om autogebruik onaantrekkelijker te maken. Volgens Leefbaar zorgt een goed parkeerbeleid ervoor dat burgers en ondernemers zo dicht en goedkoop mogelijk bij huis/bedrijf kunnen parkeren. Deze partij ziet meer in het verbeteren van de doorstroming van het verkeer in de stad en een betere infrastructuur voor fietsers, “zonder automobilisten dwars te zitten”. De VVD, PvdA en Groenlinks hebben alle drie 5 zetels.

Lees verder op Automotive (voor abonnees), daar zijn ook de mobiliteitsplannen van de verkiezingswinnaars van Den Haag, Utrecht, Eindhoven, Tilburg en Almere te lezen.