ABN Amro: Consument loopt warm voor zelfrijdende auto

Bart Kuijpers Bart Kuijpers
• Laatste update:
Een grote groep jongeren wacht met smart op de zelfrijdende auto. (Foto Shutterstock)

De interesse onder jongen voor zelfrijdende auto’s blijkt uit onderzoek van ABN Amro onder duizend consumenten van achttien jaar en ouder. Van de ondervraagden denkt 46 procent dat de zelfrijdende auto binnen tien jaar een realiteit gaat zijn in Nederland. De grootste drempels bij de opkomst van autonoom rijdende auto’s zijn volgens ABN AMRO dan ook niet technologisch, maar psychologisch. Zo zegt 62 procent van de consumenten zich veiliger te voelen in een auto met bestuurder dan in een zelfrijdende auto. 

Deelauto

De bank deed ook onderzoek naar de populariteit van deelauto’s. Die neemt toe, is de conclusie. Zo groeide deze markt vorig jaar met 23 procent. Volgens ABN Amro is de groeiende populariteit verklaarbaar: gemiddeld staat een auto 23 uur per dag stil. Vooral jongeren zien kansen in het delen van auto’s: 17 procent van de consumenten van 18 tot 30 jaar bereid is om de auto tegen betaling uit te lenen. Toch worden deelauto’s niet de norm volgens de bank. Op dit moment is slechts 0,4 procent van de auto’s beschikbaar om te delen, in 2030 bedraagt dit aandeel 7 procent van het totaal aantal personenauto’s. Hierbij speelt de consument een belangrijke rol: meer dan driekwart van hen wil een auto namelijk graag in bezit hebben, mogelijk vanwege beschikbaarheid en omdat een grootschalige toepassing van de deelauto nog niet bewezen is. Daarbij ziet 27 procent van de consumenten het bezit van een auto als statussymbool, aldus ABN Amro.