NS wil 35 miljoen euro subsidie om reizigers uit spits te drijven

Floor Vink Floor Vink
• Laatste update:

De NS wil reizigers die de hyperspits tussen 7.30 en 8.30 uur vermijden laten reizen met korting als zij de trein pakken in de randen van de spits. De jaarlijkse kosten voor de spitskorting zijn beraamd op 35 miljoen euro. Dat kan de NS naar eigen zeggen niet betalen en vraagt om overheidssubsidie.

Praktijkproef

Er is een praktijkproef van drie maanden uitgevoerd onder 22 duizend reizigers, waaruit blijkt dat er 5,5 procent minder reizigers in de hyperspits reisden. Onder ‘de randen van de spits’ wordt verstaan tussen 6.30 en 7.30 uur en tussen 8.30 en 9.00 ’s ochtends. In ruil daarvoor kregen zij 40 procent korting op hun treinkaartje. Op het hoogste piekmoment in de ochtend – rond 8.00 uur – daalde het aantal incheckers zelfs met 10 procent. Dat maakt in veel treinen het verschil tussen een overvolle trein of comfortabel reizen.

De NS denkt dat de trein hierdoor ook aantrekkelijker wordt voor automobilisten die steeds vaker in de file staan. Door forenzen uit de auto te halen kan de NS, naar eigen zeggen, een extra bijdrage leveren aan het halen van de klimaatdoelen van Parijs. In het regeerakkoord is afgesproken dat jaarlijks 300 miljoen euro beschikbaar is voor experimenten en projecten die bijdragen aan het behalen van de doelstelling van het kabinet. De NS pleit ervoor dat de subsidie van 35 miljoen euro uit die milieupot betaald kan worden.

NS wil 35 miljoen euro subsidie om reizigers uit spits te drijven | Fleet&Mobility

NS wil 35 miljoen euro subsidie om reizigers uit spits te drijven

Floor Vink Floor Vink
• Laatste update:

De NS wil reizigers die de hyperspits tussen 7.30 en 8.30 uur vermijden laten reizen met korting als zij de trein pakken in de randen van de spits. De jaarlijkse kosten voor de spitskorting zijn beraamd op 35 miljoen euro. Dat kan de NS naar eigen zeggen niet betalen en vraagt om overheidssubsidie.

Praktijkproef

Er is een praktijkproef van drie maanden uitgevoerd onder 22 duizend reizigers, waaruit blijkt dat er 5,5 procent minder reizigers in de hyperspits reisden. Onder ‘de randen van de spits’ wordt verstaan tussen 6.30 en 7.30 uur en tussen 8.30 en 9.00 ’s ochtends. In ruil daarvoor kregen zij 40 procent korting op hun treinkaartje. Op het hoogste piekmoment in de ochtend – rond 8.00 uur – daalde het aantal incheckers zelfs met 10 procent. Dat maakt in veel treinen het verschil tussen een overvolle trein of comfortabel reizen.

De NS denkt dat de trein hierdoor ook aantrekkelijker wordt voor automobilisten die steeds vaker in de file staan. Door forenzen uit de auto te halen kan de NS, naar eigen zeggen, een extra bijdrage leveren aan het halen van de klimaatdoelen van Parijs. In het regeerakkoord is afgesproken dat jaarlijks 300 miljoen euro beschikbaar is voor experimenten en projecten die bijdragen aan het behalen van de doelstelling van het kabinet. De NS pleit ervoor dat de subsidie van 35 miljoen euro uit die milieupot betaald kan worden.