Parijs trekt stekker uit EV-deelautoconcept

Bart Kuijpers Bart Kuijpers
• Laatste update:
Er reden 4.000 Bluecars in Parijs. (Foto Autolib)

Het voortijdige einde van de samenwerking wordt bevestigd door Autolib. Parijs verbreekt het contract met leverancier en eigenaar van het concept Bolloré. Er reden vierduizend Bluecars in Parijs. Op het hoogtepunt werden er elfduizend ritten per dag gemaakt.

Het Autolib-project was al vanaf de start controversieel door de keuze van de voertuigen (de Bolloré Bluecar) en loopt nu na 7 van de 12 geplande jaren af. De kleine, grijze elektrische autootjes verdwijnen binnen enkele weken uit Parijse straatbeeld. Volgens Automotive News Europe is de gigantische schuldenberg van de dienst, ongeveer 233 miljoen euro, de belangrijkste reden zijn om het contract te beëindigen. De stad heeft garantstellingen afgegeven. Om niet het volledige bedrag te hoeven betalen, verbreekt Parijs het contract met Bolloré. Een eventuele schadevergoeding voor contractbreuk zou goedkoper zijn dan doorgaan. Bolloré wilde voor de resterende jaren nog zo’n 50 miljoen euro steun.

Volgens Autonews staan andere fabrikanten, zoals het samenwerkingsverband tussen Daimler en BMW, klaar om in te stappen in de Franse hoofdstad. In  tegenstelling tot Bolloré zeggen zij geen steun nodig te hebben.

Parijs trekt stekker uit EV-deelautoconcept | Fleet&Mobility

Parijs trekt stekker uit EV-deelautoconcept

Bart Kuijpers Bart Kuijpers
• Laatste update:
Er reden 4.000 Bluecars in Parijs. (Foto Autolib)

Het voortijdige einde van de samenwerking wordt bevestigd door Autolib. Parijs verbreekt het contract met leverancier en eigenaar van het concept Bolloré. Er reden vierduizend Bluecars in Parijs. Op het hoogtepunt werden er elfduizend ritten per dag gemaakt.

Het Autolib-project was al vanaf de start controversieel door de keuze van de voertuigen (de Bolloré Bluecar) en loopt nu na 7 van de 12 geplande jaren af. De kleine, grijze elektrische autootjes verdwijnen binnen enkele weken uit Parijse straatbeeld. Volgens Automotive News Europe is de gigantische schuldenberg van de dienst, ongeveer 233 miljoen euro, de belangrijkste reden zijn om het contract te beëindigen. De stad heeft garantstellingen afgegeven. Om niet het volledige bedrag te hoeven betalen, verbreekt Parijs het contract met Bolloré. Een eventuele schadevergoeding voor contractbreuk zou goedkoper zijn dan doorgaan. Bolloré wilde voor de resterende jaren nog zo’n 50 miljoen euro steun.

Volgens Autonews staan andere fabrikanten, zoals het samenwerkingsverband tussen Daimler en BMW, klaar om in te stappen in de Franse hoofdstad. In  tegenstelling tot Bolloré zeggen zij geen steun nodig te hebben.