Viscaal Groep start in Amsterdam met deelautoconcept Fetch

Maarten Maarten
• Laatste update:
De officiële aftrap werd verricht door (vlnr) Marco Boender (Fetch Car Sharing), Sharon Dijksma, Christelle Reale (Country Operations Director Renault Nederland), Philippe Lalliot (Franse Ambassadeur in Nederland) en Jérôme Pannaud (Algemeen Directeur Groupe Renault Benelux). (Foto: Renault)

Gisteren werd Fetch Car Sharing officieel gepresenteerd in Amsterdam. Het bedrijf, onderdeel van de Viscaal Groep (ook eigenaar van mobiliteitsbedrijf Wevi), werkt daarvoor intensief samen met Renault. Fetch gaat van start met 200 Renaults Zoe. In eerste instantie is Fetch alleen beschikbaar in Amsterdam. Renault kondigde het concept eind vorig jaar aan, maar meldde toen nog niet wie de uitvoerende partner zou zijn. 

Viscaal Groep draaide het afgelopen jaar warm met honderd Hyundai’s Ioniq. Dat project is inmiddels afgerond.

De deelauto’s zijn ‘free-floating’, waarbij de auto’s geen vaste parkeerplaats hebben, maar overal binnen de parkeerzone in Amsterdam kunnen worden opgehaald en achtergelaten. De gebruiker betaalt geen parkeerkosten in Amsterdam zolang aan de wet- en regelgeving voldaan wordt. Een team van medewerkers zorgt dat de auto’s worden opgeladen en beschikbaar zijn op strategische locaties in de hoofdstad. Op termijn wil Fetch ook naar andere steden, maar daarvoor ligt nog geen concrete doelstelling. Ook komt er een b2b-propositie, waarbij het onder meer mogelijk wordt om (pool)auto’s te reserveren. 

Renderende business

Volgens Fetch Car Sharing-directeur Marco Boender is er om meerdere reden gekozen voor een samenwerking met Renault. “De Zoe is een voor ons perfecte auto: hij ziet er mooi uit en de kosten zijn laag. Daarbij is de samenwerking met Renault goed, dat is van groot belang want zonder samenwerking met een merk is het niet mogelijk om een goed deelautoconcept op te tuigen.” Op basis van de ervaringen met Hyundai, denkt Boender dat het mogelijk moet zijn om geld te verdienen. “De Ioniqs reden gemiddeld 27 duizend kilometer in één jaar. Op basis daarvan valt een renderende businesscase te maken.”

Renault heeft in Europa meerdere deelauto-samenwerkingen en heeft in Parijs en Madrid eigen concepten.

Viscaal Groep start in Amsterdam met deelautoconcept Fetch | Fleet&Mobility

Viscaal Groep start in Amsterdam met deelautoconcept Fetch

Maarten Maarten
• Laatste update:
De officiële aftrap werd verricht door (vlnr) Marco Boender (Fetch Car Sharing), Sharon Dijksma, Christelle Reale (Country Operations Director Renault Nederland), Philippe Lalliot (Franse Ambassadeur in Nederland) en Jérôme Pannaud (Algemeen Directeur Groupe Renault Benelux). (Foto: Renault)

Gisteren werd Fetch Car Sharing officieel gepresenteerd in Amsterdam. Het bedrijf, onderdeel van de Viscaal Groep (ook eigenaar van mobiliteitsbedrijf Wevi), werkt daarvoor intensief samen met Renault. Fetch gaat van start met 200 Renaults Zoe. In eerste instantie is Fetch alleen beschikbaar in Amsterdam. Renault kondigde het concept eind vorig jaar aan, maar meldde toen nog niet wie de uitvoerende partner zou zijn. 

Viscaal Groep draaide het afgelopen jaar warm met honderd Hyundai’s Ioniq. Dat project is inmiddels afgerond.

De deelauto’s zijn ‘free-floating’, waarbij de auto’s geen vaste parkeerplaats hebben, maar overal binnen de parkeerzone in Amsterdam kunnen worden opgehaald en achtergelaten. De gebruiker betaalt geen parkeerkosten in Amsterdam zolang aan de wet- en regelgeving voldaan wordt. Een team van medewerkers zorgt dat de auto’s worden opgeladen en beschikbaar zijn op strategische locaties in de hoofdstad. Op termijn wil Fetch ook naar andere steden, maar daarvoor ligt nog geen concrete doelstelling. Ook komt er een b2b-propositie, waarbij het onder meer mogelijk wordt om (pool)auto’s te reserveren. 

Renderende business

Volgens Fetch Car Sharing-directeur Marco Boender is er om meerdere reden gekozen voor een samenwerking met Renault. “De Zoe is een voor ons perfecte auto: hij ziet er mooi uit en de kosten zijn laag. Daarbij is de samenwerking met Renault goed, dat is van groot belang want zonder samenwerking met een merk is het niet mogelijk om een goed deelautoconcept op te tuigen.” Op basis van de ervaringen met Hyundai, denkt Boender dat het mogelijk moet zijn om geld te verdienen. “De Ioniqs reden gemiddeld 27 duizend kilometer in één jaar. Op basis daarvan valt een renderende businesscase te maken.”

Renault heeft in Europa meerdere deelauto-samenwerkingen en heeft in Parijs en Madrid eigen concepten.