Fleet Europe Summit: De weg van diesel naar delen gaat gestaag

Luberto van Buiten Luberto van Buiten
• Laatste update:
Iedereen was op zoek naar de beste oplossing.

Autodelen, mobility as a service, elektrificatie, de toepassingen van artificial intelligence: alle relevante mobiliteitstrends kwamen vorige week voorbij in de badplaats Estoril, tijdens de Fleet Europe Summit, waar en passant ook nog diverse prijzen aan fleetmanagers en bedrijfsinitiatieven werden vergeven. Deze initiatieven hadden vooral betrekking op Mobility as a Service, zoals de app Move van ALD (winnaar Innovatieprijs) en Vaigo (winnaar beste Start-up). Met de app ALD Move krijgen medewerkers advies over hoe ze hun reis het beste kunnen ondernemen, op basis van de meest voorkomende vervoermiddelen. En Vaigo is een platform waarop fleetmanagers eenvoudig alle betaalstromen van de verschillende vervoersmodaliteiten kunnen managen.

Vrijheid

In een keynote presentatie liet Sampo Hietanen, ceo van MaaS Global met een simpele vraag wel zien hoe lastig de implementatie van mobility as a service kan zijn. “De enige relevante vraag aan een leaserijder: wat heb jij er voor over om je auto in te leveren? De auto is een fantastisch product dat staat voor persoonlijke vrijheid en dat sta je niet zomaar af. Toch zijn er wel degelijk opties die voor jongere generaties aansprekender zijn. Want welke leaserijder rijdt in zijn droomauto? Inderdaad, dat zijn er maar weinig. En met een mobiliteitskaart kun je, bij het juiste aanbod, zo af en toe wél in die auto rijden. Voor anderen is de belofte van overal ter wereld de beschikking hebben over mobiliteit – althans in de landen waar we met deelautoconcept Whim actief zijn – de juiste snaar. Een heerlijk gevoel toch, dat je met je mobiliteitskaart ook op vakantie gewoon een auto kunt pakken?” Zakelijk slaat zijn belofte in ieder geval aan, want tijdens het evenement werd bekend gemaakt dat het bedrijf een kapitaalinjectie heeft gekregen om uit te breiden. Eén van de eerstvolgende haltes wordt Nederland, vertrouwde Hietanen de toehoorders toe.

Optimistisch

Ook Olivier Repper, de ceo van BMW’s en Mercedes’ deelauto-joint venture Sharenow, beseft dat deelauto’s nog een lange weg te gaan hebben. “Toch groeien we hard, vooral op de zakelijke markt. Er rijden inmiddels 20 duizend auto’s in Europa, die 35 miljoen keer worden verhuurd. Maar je moet carsharing niet zien als de allesomvattende oplossing. De leaseauto zal niet verdwijnen.” Sharenow onderzoekt nu de mogelijkheden om het concept ook in franchisevorm uit te rollen, zodat ook andere mobiliteitsaanbieders er gebruik van kunnen maken.

Tijdens een rondetafeldiscussie tussen Bart Beckers (cco Arval), Marco Lessacher (ceo Alphabet) en Derek von Rönn (hoofd Volkswagen Global Business model sales e-Mobility) werden ook alle opties afgewogen, maar draaide het vooral om de elektrificatie van het wagenpark. Van de drie heren toonde Beckers zich het meest optimistisch over de snelle elektrificatie van het wagenpark. “Mede dankzij private lease komt die markt wel snel op. Wij willen op dat vlak ook harder groeien dan de markt.” En MaaS? “Dat is voorlopig nog vooral een add-on bij een leaseauto, geen vervanging.”

Van Rönn van Volkswagen nam eerst de tijd om de elektrische I.D.-lijn van het merk te presenteren, en dan vooral het holistische businessmodel dat in zijn ogen nodig is om er een succes van te maken: inclusief een goede laadinfrastructuur, en het benutten van de vehicle-to-gridmogelijkheden. Toch toonde hij zich kritisch over de snelheid waarmee elektrische auto’s nu worden gepusht. “Dankzij de green movement zullen de subsidies nog wel even blijven. Vanaf het moment dat ze worden afgebouwd zal de CO2-belasting op auto’s omhoog gaan zodat de EV er uiteindelijk toch voordelig uitkomt. Maar er zijn nu nog veel omstandigheden waarin een EV niet op kan tegen een diesel. Voor woon-werkverkeer is die eerste prima, maar bijvoorbeeld salesmanagers die langere afstanden moeten overbruggen zullen voorlopig niet uit hun brandstofauto stappen. Dat zal uiteindelijk wel gaan gebeuren, de actieradius wordt immers wel steeds groter.”

Bekijk de trends op FFME

Fleet&Mobility is mediapartner van het Fleet Europe Summit, hét evenement voor de internationale fleetbranche. Morgen organiseert Fleet&Mobility zelf een soortgelijk evenement, maar dan voor de Nederlandse mobiliteitsbranche: Future Fleet&Mobility Experience. Bekijk hier het programma en meld je nog snel aan.

Het meest stellig was Marco Lessacher, ceo Alphabet International. “Wij gaan elektrische auto’s niet pushen. E-mobility is lang niet altijd de beste oplossing. We hebben de diesel nodig. En ook andere oplossingen zoals waterstof. Als je op 0 begint is een double-digit growths niet ingewikkeld, maar die houdt niet aan: de elektrische producten zijn gewoonweg nog niet op het juiste niveau als je ze vergelijkt met brandstofauto’s. Misschien denk ik er over drie jaar anders over. Maar we staan pas aan het begin van deze reis. De discussie gaat nu om elektrisch versus brandstof, maar die moet je plaatsen in het grote geheel: de ontwikkeling in mobiliteit. En die gaat veel minder hard dan we dachten.”

Fleet Europe Summit: De weg van diesel naar delen gaat gestaag | Fleet&Mobility

Fleet Europe Summit: De weg van diesel naar delen gaat gestaag

Luberto van Buiten Luberto van Buiten
• Laatste update:
Iedereen was op zoek naar de beste oplossing.

Autodelen, mobility as a service, elektrificatie, de toepassingen van artificial intelligence: alle relevante mobiliteitstrends kwamen vorige week voorbij in de badplaats Estoril, tijdens de Fleet Europe Summit, waar en passant ook nog diverse prijzen aan fleetmanagers en bedrijfsinitiatieven werden vergeven. Deze initiatieven hadden vooral betrekking op Mobility as a Service, zoals de app Move van ALD (winnaar Innovatieprijs) en Vaigo (winnaar beste Start-up). Met de app ALD Move krijgen medewerkers advies over hoe ze hun reis het beste kunnen ondernemen, op basis van de meest voorkomende vervoermiddelen. En Vaigo is een platform waarop fleetmanagers eenvoudig alle betaalstromen van de verschillende vervoersmodaliteiten kunnen managen.

Vrijheid

In een keynote presentatie liet Sampo Hietanen, ceo van MaaS Global met een simpele vraag wel zien hoe lastig de implementatie van mobility as a service kan zijn. “De enige relevante vraag aan een leaserijder: wat heb jij er voor over om je auto in te leveren? De auto is een fantastisch product dat staat voor persoonlijke vrijheid en dat sta je niet zomaar af. Toch zijn er wel degelijk opties die voor jongere generaties aansprekender zijn. Want welke leaserijder rijdt in zijn droomauto? Inderdaad, dat zijn er maar weinig. En met een mobiliteitskaart kun je, bij het juiste aanbod, zo af en toe wél in die auto rijden. Voor anderen is de belofte van overal ter wereld de beschikking hebben over mobiliteit – althans in de landen waar we met deelautoconcept Whim actief zijn – de juiste snaar. Een heerlijk gevoel toch, dat je met je mobiliteitskaart ook op vakantie gewoon een auto kunt pakken?” Zakelijk slaat zijn belofte in ieder geval aan, want tijdens het evenement werd bekend gemaakt dat het bedrijf een kapitaalinjectie heeft gekregen om uit te breiden. Eén van de eerstvolgende haltes wordt Nederland, vertrouwde Hietanen de toehoorders toe.

Optimistisch

Ook Olivier Repper, de ceo van BMW’s en Mercedes’ deelauto-joint venture Sharenow, beseft dat deelauto’s nog een lange weg te gaan hebben. “Toch groeien we hard, vooral op de zakelijke markt. Er rijden inmiddels 20 duizend auto’s in Europa, die 35 miljoen keer worden verhuurd. Maar je moet carsharing niet zien als de allesomvattende oplossing. De leaseauto zal niet verdwijnen.” Sharenow onderzoekt nu de mogelijkheden om het concept ook in franchisevorm uit te rollen, zodat ook andere mobiliteitsaanbieders er gebruik van kunnen maken.

Tijdens een rondetafeldiscussie tussen Bart Beckers (cco Arval), Marco Lessacher (ceo Alphabet) en Derek von Rönn (hoofd Volkswagen Global Business model sales e-Mobility) werden ook alle opties afgewogen, maar draaide het vooral om de elektrificatie van het wagenpark. Van de drie heren toonde Beckers zich het meest optimistisch over de snelle elektrificatie van het wagenpark. “Mede dankzij private lease komt die markt wel snel op. Wij willen op dat vlak ook harder groeien dan de markt.” En MaaS? “Dat is voorlopig nog vooral een add-on bij een leaseauto, geen vervanging.”

Van Rönn van Volkswagen nam eerst de tijd om de elektrische I.D.-lijn van het merk te presenteren, en dan vooral het holistische businessmodel dat in zijn ogen nodig is om er een succes van te maken: inclusief een goede laadinfrastructuur, en het benutten van de vehicle-to-gridmogelijkheden. Toch toonde hij zich kritisch over de snelheid waarmee elektrische auto’s nu worden gepusht. “Dankzij de green movement zullen de subsidies nog wel even blijven. Vanaf het moment dat ze worden afgebouwd zal de CO2-belasting op auto’s omhoog gaan zodat de EV er uiteindelijk toch voordelig uitkomt. Maar er zijn nu nog veel omstandigheden waarin een EV niet op kan tegen een diesel. Voor woon-werkverkeer is die eerste prima, maar bijvoorbeeld salesmanagers die langere afstanden moeten overbruggen zullen voorlopig niet uit hun brandstofauto stappen. Dat zal uiteindelijk wel gaan gebeuren, de actieradius wordt immers wel steeds groter.”

Bekijk de trends op FFME

Fleet&Mobility is mediapartner van het Fleet Europe Summit, hét evenement voor de internationale fleetbranche. Morgen organiseert Fleet&Mobility zelf een soortgelijk evenement, maar dan voor de Nederlandse mobiliteitsbranche: Future Fleet&Mobility Experience. Bekijk hier het programma en meld je nog snel aan.

Het meest stellig was Marco Lessacher, ceo Alphabet International. “Wij gaan elektrische auto’s niet pushen. E-mobility is lang niet altijd de beste oplossing. We hebben de diesel nodig. En ook andere oplossingen zoals waterstof. Als je op 0 begint is een double-digit growths niet ingewikkeld, maar die houdt niet aan: de elektrische producten zijn gewoonweg nog niet op het juiste niveau als je ze vergelijkt met brandstofauto’s. Misschien denk ik er over drie jaar anders over. Maar we staan pas aan het begin van deze reis. De discussie gaat nu om elektrisch versus brandstof, maar die moet je plaatsen in het grote geheel: de ontwikkeling in mobiliteit. En die gaat veel minder hard dan we dachten.”