KiM: Een derde Nederlanders ziet autobezit niet als vrije keuze, maar als noodzaak

Vooral mensen in minder stedelijke gebieden zijn voor hun vervoer afhankelijk van de auto. Alternatieven voor eigen autobezit, zoals deelauto’s, spelen vooralsnog vooral in de grotere steden. Zo concludeert het Kennisinstituut voor Mobiliteitsbeleid in het rapport ‘Het wijdverbreide autobezit in Nederland’.
Volgens het KiM zijn vooral mensen buiten de grote steden erg afhankelijk van de auto, omdat de afstanden tot werk, sociaal netwerk en voorzieningen toenemen en het ov steeds minder vaak een goed alternatief biedt. In de grote steden verliest de auto zijn aantrekkingskracht en is er een grote keuze aan alternatieven voor de eigen auto, parkeerregulering en verminderde reistijdwinst met de auto, aldus het KiM. Uit eerder onderzoek van het KiM bleek bijvoorbeeld dat het gebruik van deelauto’s nog relatief laag is.
Bijna de helft van de Nederlanders (47%) is het eens met de stelling ‘ik ben steeds meer afhankelijk van de auto’. Eén op de drie mensen ziet autobezit niet als een vrije keuze, maar als een noodzaak. Negen procent van de autobezitters kocht een auto op afbetaling; van hen geeft één op de vijf aan te bezuinigen op andere uitgaven. Het autobezit piekt bij de leeftijdsgroep van 50 tot 55 jaar.Download het rapport in de Automotive Kennisbank.
De totale vloot groeit, waarbij het autobezit per huishouden stabiliseert. Tegen 2040 zullen er naar schatting van het KiM 10 miljoen auto’s zijn; dat zijn 523 auto’s per duizend inwoners. Deze auto’s worden zwaarder, maar naar verhouding zullen de kosten dalen.