Nieuwe wegen voor nieuwe ­mobiliteit

Fleetmanagement event: wegwijs in innovatie

Redactie Redactie
• Laatste update:

De cijfers liegen er niet om. Met een groei van ongeveer 65 procent (plus 60 duizend contracten) in 2016 is private lease here to stay. Deze cijfers uit het VNA Jaarverslag zeggen veel over de huidige mobiliteitsmarkt. Ze geven aan dat de trend van bezit naar gebruik onomkeerbaar is. Ze laten zien dat de leasebranche nieuwe modellen moet ontwikkelen, omdat het natuurlijk iets anders is om 500 contracten met één contractpartner te sluiten dan met 500 verschillende.
Het merendeel van die stijging komt voor rekening van acties bij particulieren, zoals bij Mediamarkt en Albert Heijn. Maar ook voor de zakelijke mobiliteit wordt er steeds meer gekeken naar de mogelijkheden van private lease, onder andere voor medewerkers die geen auto van de zaak krijgen. Niet voor niets won Daan Bieleveld van DSM twee jaar geleden de Mobiliteitsmanager van het jaar award, juist vanwege de uitgekiende private leasestrategie.

Elektrische auto’s

Ook op het gebied van elektrische auto’s staat Nederland te boek als vooruitstrevend. De overheid heeft weliswaar de fiscale leasevoordelen voor hybrides geschrapt, de nulemissieauto’s hebben nog altijd een korting (bijtelling van 4 in plaats van 25 procent), en dat is koren op de molen van wagenparkbeheerders die hun wagenpark willen elektrificeren. Dit jaar zijn er tot en met maart 1.678 volledig elektrische auto’s geregistreerd, vorig jaar waren dat er 1.048. En autofabrikanten als Volkswagen, Audi en Skoda zeggen de komende jaren meer in elektrische aandrijving te investeren. Het is in dat kader wel opvallend dat Opel heeft besloten om slechts een kleine vierhonderd exemplaren van de volledig elektrische Ampera-e voor Nederland te reserveren, waarvan naar verluidt het merendeel nu al is weggezet in de lease. Maar nu ook in de nieuwe coalitiegesprekken het streven naar honderd procent emissieloze nieuwverkopen in 2025 stand lijkt te houden, kan het niet anders dan dat de EV steeds populairder wordt. Dat verhoogt ook de noodzaak om de infrastructuur op orde te brengen, en voor bedrijven om te onderzoeken in hoeverre EV’s in hun wagenpark kunnen worden opgenomen.

Mobiliteitsbudgetten

Over mobiliteitsbudgetten zijn nog geen officiële cijfers bekend, maar dat neemt niet weg dat de interesse in dit fenomeen onder fleetmanagers en werknemers toeneemt. In de praktijk zitten er wel veel haken en ogen aan, onder andere bij het beheer van de diverse vervoersmodaliteiten en de administratie. Woningbouwcorporatie Ymere onderzocht de mobiliteitsbehoefte van de verschillende groepen medewerkers en stippelde vervolgens een uitgekiende mobiliteitsstrategie uit, die Miranda Koning de titel Mobiliteitsmanager van het jaar 2016 opleverde. Hierbij werd per groep medewerkers de mobiliteitsbehoefte ingevuld. Uit deze en andere businesscases komt naar voren dat er geen standaardoplossingen zijn, maar dat per bedrijf en soms zelfs per medewerker de mobiliteitsbehoefte op een andere manier moet worden ingevuld.

Handvatten zakelijk vervoer

De belangrijkste trends van dit moment, private lease, mobiliteitsbudgetten en elektrificatie, hebben op verschillende manieren invloed op het werk van de mobiliteitsmanager. Tijdens het Fleetmanagement event, op 23 mei in de Van Nellefabriek in Rotterdam, worden diverse innovaties belicht die het mobiliteitsmanagement vergemakkelijken. Slimmere parkeerapps en rittenregistratiesystemen, telematicatoepassingen, autodeelconcepten voor binnen- en randstedelijke gebieden, andere vervoersvormen (e-bikes, OV) en rijhulpsystemen die uiteindelijk een volledig autonoom rijdende auto tot gevolg hebben: ze geven de mobiliteitsmanager handvatten voor efficiënter zakelijk vervoer, maar het is dan wel zaak om te weten wat je op welk moment kunt inpassen. De diverse brainstormsessies, break-outsessies en de talkshow op het hoofdpodium maken de mobiliteitsmanager wegwijs in de innovaties. Die ongetwijfeld zullen leiden tot een verdere stijging van het aantal private leasecontracten, mobiliteitsbudgetten en elektrische – autonoom rijdende – auto’s.

wilfredTalkshow met Wilfred Genee

Wilfred Genee, presentator van het populaire voetbalprogramma Voetbal Inside, is uitgesproken en adrem. Hij is dan ook de ideale dagvoorzitter voor het Fleetmanagement event. Hij geeft in de ochtend leiding aan de talkshow op het hoofdpodium, waarin met verschillende experts de belangrijkste ontwik­kelingen de revue zullen passeren. Onder andere Werner Huber (BMW) schuift aan. De talkshow start om 9.30 uur.

Tip: Brainstormsessies, vanaf 10.30 uur, plenaire zaal

Tijdens het evenement zijn er diverse brainstormsessies waarin ideeën kunnen worden uitgewisseld over verkleersveiligheid, elektrische auto’s, private lease en de fileproblematiek.

Tip: Break-outsessies, vanaf 10.30 uur in ­verschillende subzalen

Welke innovaties moet u kennen om uw mobiliteitsstrategie in te vullen en te ver­beteren? Tijdens de break-outsessies passeren de belangrijkste de revue. Onderverdeeld in Connected mobility, Sustainable mobility, Flexible mobilty en Total cost of mobility. 

Tip: Mobiliteits­manager van het jaar 2017, vanaf 13.45 uur op het hoofdpodium

De Mobiliteitsmanager van het Jaar award is een vakprijs voor én door vakgenoten. De jury bestaat uit ervaren mobiliteitsprofessionals, waaronder ook eerdere winnaars van de award. De winnaar van de award kan rekenen op de nodige aandacht van zijn vakgenoten, de vakpers en vanuit de sector. De award wordt tijdens het Fleetmanagement event op dinsdag 23 mei uitgereikt in de Van Nelle Fabriek in Rotterdam. 

afbeeldingen

Meer informatie en aanmelden op de website van het Fleetmanagement event.

Fleetmanagement event: wegwijs in innovatie | Fleet&Mobility
Nieuwe wegen voor nieuwe ­mobiliteit

Fleetmanagement event: wegwijs in innovatie

Redactie Redactie
• Laatste update:

De cijfers liegen er niet om. Met een groei van ongeveer 65 procent (plus 60 duizend contracten) in 2016 is private lease here to stay. Deze cijfers uit het VNA Jaarverslag zeggen veel over de huidige mobiliteitsmarkt. Ze geven aan dat de trend van bezit naar gebruik onomkeerbaar is. Ze laten zien dat de leasebranche nieuwe modellen moet ontwikkelen, omdat het natuurlijk iets anders is om 500 contracten met één contractpartner te sluiten dan met 500 verschillende.
Het merendeel van die stijging komt voor rekening van acties bij particulieren, zoals bij Mediamarkt en Albert Heijn. Maar ook voor de zakelijke mobiliteit wordt er steeds meer gekeken naar de mogelijkheden van private lease, onder andere voor medewerkers die geen auto van de zaak krijgen. Niet voor niets won Daan Bieleveld van DSM twee jaar geleden de Mobiliteitsmanager van het jaar award, juist vanwege de uitgekiende private leasestrategie.

Elektrische auto’s

Ook op het gebied van elektrische auto’s staat Nederland te boek als vooruitstrevend. De overheid heeft weliswaar de fiscale leasevoordelen voor hybrides geschrapt, de nulemissieauto’s hebben nog altijd een korting (bijtelling van 4 in plaats van 25 procent), en dat is koren op de molen van wagenparkbeheerders die hun wagenpark willen elektrificeren. Dit jaar zijn er tot en met maart 1.678 volledig elektrische auto’s geregistreerd, vorig jaar waren dat er 1.048. En autofabrikanten als Volkswagen, Audi en Skoda zeggen de komende jaren meer in elektrische aandrijving te investeren. Het is in dat kader wel opvallend dat Opel heeft besloten om slechts een kleine vierhonderd exemplaren van de volledig elektrische Ampera-e voor Nederland te reserveren, waarvan naar verluidt het merendeel nu al is weggezet in de lease. Maar nu ook in de nieuwe coalitiegesprekken het streven naar honderd procent emissieloze nieuwverkopen in 2025 stand lijkt te houden, kan het niet anders dan dat de EV steeds populairder wordt. Dat verhoogt ook de noodzaak om de infrastructuur op orde te brengen, en voor bedrijven om te onderzoeken in hoeverre EV’s in hun wagenpark kunnen worden opgenomen.

Mobiliteitsbudgetten

Over mobiliteitsbudgetten zijn nog geen officiële cijfers bekend, maar dat neemt niet weg dat de interesse in dit fenomeen onder fleetmanagers en werknemers toeneemt. In de praktijk zitten er wel veel haken en ogen aan, onder andere bij het beheer van de diverse vervoersmodaliteiten en de administratie. Woningbouwcorporatie Ymere onderzocht de mobiliteitsbehoefte van de verschillende groepen medewerkers en stippelde vervolgens een uitgekiende mobiliteitsstrategie uit, die Miranda Koning de titel Mobiliteitsmanager van het jaar 2016 opleverde. Hierbij werd per groep medewerkers de mobiliteitsbehoefte ingevuld. Uit deze en andere businesscases komt naar voren dat er geen standaardoplossingen zijn, maar dat per bedrijf en soms zelfs per medewerker de mobiliteitsbehoefte op een andere manier moet worden ingevuld.

Handvatten zakelijk vervoer

De belangrijkste trends van dit moment, private lease, mobiliteitsbudgetten en elektrificatie, hebben op verschillende manieren invloed op het werk van de mobiliteitsmanager. Tijdens het Fleetmanagement event, op 23 mei in de Van Nellefabriek in Rotterdam, worden diverse innovaties belicht die het mobiliteitsmanagement vergemakkelijken. Slimmere parkeerapps en rittenregistratiesystemen, telematicatoepassingen, autodeelconcepten voor binnen- en randstedelijke gebieden, andere vervoersvormen (e-bikes, OV) en rijhulpsystemen die uiteindelijk een volledig autonoom rijdende auto tot gevolg hebben: ze geven de mobiliteitsmanager handvatten voor efficiënter zakelijk vervoer, maar het is dan wel zaak om te weten wat je op welk moment kunt inpassen. De diverse brainstormsessies, break-outsessies en de talkshow op het hoofdpodium maken de mobiliteitsmanager wegwijs in de innovaties. Die ongetwijfeld zullen leiden tot een verdere stijging van het aantal private leasecontracten, mobiliteitsbudgetten en elektrische – autonoom rijdende – auto’s.

wilfredTalkshow met Wilfred Genee

Wilfred Genee, presentator van het populaire voetbalprogramma Voetbal Inside, is uitgesproken en adrem. Hij is dan ook de ideale dagvoorzitter voor het Fleetmanagement event. Hij geeft in de ochtend leiding aan de talkshow op het hoofdpodium, waarin met verschillende experts de belangrijkste ontwik­kelingen de revue zullen passeren. Onder andere Werner Huber (BMW) schuift aan. De talkshow start om 9.30 uur.

Tip: Brainstormsessies, vanaf 10.30 uur, plenaire zaal

Tijdens het evenement zijn er diverse brainstormsessies waarin ideeën kunnen worden uitgewisseld over verkleersveiligheid, elektrische auto’s, private lease en de fileproblematiek.

Tip: Break-outsessies, vanaf 10.30 uur in ­verschillende subzalen

Welke innovaties moet u kennen om uw mobiliteitsstrategie in te vullen en te ver­beteren? Tijdens de break-outsessies passeren de belangrijkste de revue. Onderverdeeld in Connected mobility, Sustainable mobility, Flexible mobilty en Total cost of mobility. 

Tip: Mobiliteits­manager van het jaar 2017, vanaf 13.45 uur op het hoofdpodium

De Mobiliteitsmanager van het Jaar award is een vakprijs voor én door vakgenoten. De jury bestaat uit ervaren mobiliteitsprofessionals, waaronder ook eerdere winnaars van de award. De winnaar van de award kan rekenen op de nodige aandacht van zijn vakgenoten, de vakpers en vanuit de sector. De award wordt tijdens het Fleetmanagement event op dinsdag 23 mei uitgereikt in de Van Nelle Fabriek in Rotterdam. 

afbeeldingen

Meer informatie en aanmelden op de website van het Fleetmanagement event.