Tweederde minder oude diesels in Utrechtse milieuzone

Redactie Redactie
• Laatste update:

Dat is te lezen in de factsheet ‘Verkeer in Nederland in cijfers’ van het CBS.

De Utrechtse milieuzone geldt voor zowel personen- en bestelauto’s, als vrachtwagens die niet voldoen aan de emissienorm IV of hoger. Utrecht zelf stelt dat sinds de invoering van een milieuzone sinds 1 januari 2015 het aantal dieselpersonenauto’s met 82 procent en het aantal dieselbestellers in de binnenstad met 72 procent is afgenomen. “Met als gevolg dat de roetuitstoot van het lichte verkeer met 29 procent is gedaald”, laat Mara Hoogveld, woordvoerder van gemeente Utrecht, weten. Kennisinstituut TNO stelt dat de milieuzone als onderdeel van het Utrechtse maatregelenpakket effectief is.

Sloopregeling
Daarnaast leverde de per december 2013 ingevoerde subsidieregeling voor het slopen van vervuilende personen- en bestelauto’s een bijdrage aan het verbeteren van de luchtkwaliteit in de Domstad. In totaal trok Utrecht tot 1 januari 2016 3,8 miljoen euro uit voor de sloopregeling.

Verdubbeling plug-in hybrids
Andere interessante highlights uit de CBS-factsheet zijn: Nederland telde op 1 januari dit jaar 76.000 plug- in hybride auto’s, een verdubbeling ten opzichte van 2015; in totaal legden alle motorvoertuigen in ons land vorig jaar 133 miljard kilometer af (2,5% meer dan in 2005); 80 procent van alle in 2015 verkochte personenauto’s was gebruikt en 37 procent van alle 75-plussers bezit een auto.

Bovag-woordvoerder Tom Huyskens stipt aan dat één belangrijk aspect over het hoofd wordt gezien door het CBS. “De afschaffing van MRB-vrijstelling voor oude diesels, landelijk, waardoor veel oude diesels ook aan de kant zijn gezet. En die exemplaren reden voornamelijk in de steden rond.”

Tweederde minder oude diesels in Utrechtse milieuzone | Fleet&Mobility

Tweederde minder oude diesels in Utrechtse milieuzone

Redactie Redactie
• Laatste update:

Dat is te lezen in de factsheet ‘Verkeer in Nederland in cijfers’ van het CBS.

De Utrechtse milieuzone geldt voor zowel personen- en bestelauto’s, als vrachtwagens die niet voldoen aan de emissienorm IV of hoger. Utrecht zelf stelt dat sinds de invoering van een milieuzone sinds 1 januari 2015 het aantal dieselpersonenauto’s met 82 procent en het aantal dieselbestellers in de binnenstad met 72 procent is afgenomen. “Met als gevolg dat de roetuitstoot van het lichte verkeer met 29 procent is gedaald”, laat Mara Hoogveld, woordvoerder van gemeente Utrecht, weten. Kennisinstituut TNO stelt dat de milieuzone als onderdeel van het Utrechtse maatregelenpakket effectief is.

Sloopregeling
Daarnaast leverde de per december 2013 ingevoerde subsidieregeling voor het slopen van vervuilende personen- en bestelauto’s een bijdrage aan het verbeteren van de luchtkwaliteit in de Domstad. In totaal trok Utrecht tot 1 januari 2016 3,8 miljoen euro uit voor de sloopregeling.

Verdubbeling plug-in hybrids
Andere interessante highlights uit de CBS-factsheet zijn: Nederland telde op 1 januari dit jaar 76.000 plug- in hybride auto’s, een verdubbeling ten opzichte van 2015; in totaal legden alle motorvoertuigen in ons land vorig jaar 133 miljard kilometer af (2,5% meer dan in 2005); 80 procent van alle in 2015 verkochte personenauto’s was gebruikt en 37 procent van alle 75-plussers bezit een auto.

Bovag-woordvoerder Tom Huyskens stipt aan dat één belangrijk aspect over het hoofd wordt gezien door het CBS. “De afschaffing van MRB-vrijstelling voor oude diesels, landelijk, waardoor veel oude diesels ook aan de kant zijn gezet. En die exemplaren reden voornamelijk in de steden rond.”