Branche wil 136 miljoen euro om EV’s particulier aan te jagen

Redactie Redactie
• Laatste update:

Van 2017 tot 2020 pleiten zijn voor een aanschafsubsidie van 6.000 euro in het eerste jaar, aflopend naar 1.500 euro in 2020 voor een volledig elektrische auto (totale kosten: ruim 78 miljoen euro). Daarnaast is een eenmalig oplaadtegoed van duizend euro gewenst voor kopers van een tweedehands EV of phev (totale kosten: bijna 58 miljoen euro). De aanschafsubsidie is gebaseerd op de hogere aanschafprijs voor een EV en de negatieve Total Cost of Ownership (TCO).

Dat is te lezen in een brief van minister Kamp van Economische Zaken over de uitvoering van de motie Groot, waarin de regering verzocht wordt om samen met het Formule E-team een plan te maken om elektrisch rijden en laden voor particulieren bereikbaar en aantrekkelijk te maken. Kamp verwierp onlangs al een motie over EV`s.

Leden van het FET zijn onder andere Bovag, ANWB, RAI Vereniging, Stichting Natuur & Milieu en de VNA. Voor laadpunten is volgens het FET de komende jaren ook zo`n 25 miljoen euro nodig.

Aantrekkelijk voordeel
Het Planbureau voor de Leefomgeving (PBL) is gevraagd naar de plannen te kijken. Zij vinden de plannen hout snijden, volgens het PBL kan een aanschafsubsidie een effectief middel zijn om de EV-verkoop aan de particuliere markt te stimuleren. Ook het laadtegoed voor gebruikte volledig elektrische auto’s en plug-ins vinden zij een aantrekkelijk financieel voordeel.

Er wordt echter ook kanttekeningen geplaatst. Zo is niet duidelijk beschreven of de aanschafsubsidie een effectieve en doelmatige manier is om de verkoop van elektrische auto’s onder particulieren te stimuleren en de uiteindelijke ambitie van 75 duizend elektrische auto’s in particulier bezit te halen. Bovendien, stelt het PBL, kent Autobrief II tot en met 2020 een sterke financiële prikkel voor de consumentenmarkt, namelijk vrijstelling voor de bpm en de mrb. De voorgestelde aanschafsubsidie komt bovenop deze vrijstellingen, maar daar staat niets over in het adviesrapport. Het rapport is volgens PBL onvoldoende transparant over de gevoeligheid van de aannames van de TCO-berekeningen. Bovendien is het de vraag is of en met welke snelheid de aanschafkosten van elektrische auto’s in de toekomst gaan dalen. Volgens het adviesrapport zal dat vanaf 2020 zo zijn. Het PBL stelt hier vraagtekens bij.

Tijdens het Avere E-mobility congres vroeg het FET ook aandacht voor EV`s. 

Lees hier de brief van minister Kamp

Branche wil 136 miljoen euro om EV’s particulier aan te jagen | Fleet&Mobility

Branche wil 136 miljoen euro om EV’s particulier aan te jagen

Redactie Redactie
• Laatste update:

Van 2017 tot 2020 pleiten zijn voor een aanschafsubsidie van 6.000 euro in het eerste jaar, aflopend naar 1.500 euro in 2020 voor een volledig elektrische auto (totale kosten: ruim 78 miljoen euro). Daarnaast is een eenmalig oplaadtegoed van duizend euro gewenst voor kopers van een tweedehands EV of phev (totale kosten: bijna 58 miljoen euro). De aanschafsubsidie is gebaseerd op de hogere aanschafprijs voor een EV en de negatieve Total Cost of Ownership (TCO).

Dat is te lezen in een brief van minister Kamp van Economische Zaken over de uitvoering van de motie Groot, waarin de regering verzocht wordt om samen met het Formule E-team een plan te maken om elektrisch rijden en laden voor particulieren bereikbaar en aantrekkelijk te maken. Kamp verwierp onlangs al een motie over EV`s.

Leden van het FET zijn onder andere Bovag, ANWB, RAI Vereniging, Stichting Natuur & Milieu en de VNA. Voor laadpunten is volgens het FET de komende jaren ook zo`n 25 miljoen euro nodig.

Aantrekkelijk voordeel
Het Planbureau voor de Leefomgeving (PBL) is gevraagd naar de plannen te kijken. Zij vinden de plannen hout snijden, volgens het PBL kan een aanschafsubsidie een effectief middel zijn om de EV-verkoop aan de particuliere markt te stimuleren. Ook het laadtegoed voor gebruikte volledig elektrische auto’s en plug-ins vinden zij een aantrekkelijk financieel voordeel.

Er wordt echter ook kanttekeningen geplaatst. Zo is niet duidelijk beschreven of de aanschafsubsidie een effectieve en doelmatige manier is om de verkoop van elektrische auto’s onder particulieren te stimuleren en de uiteindelijke ambitie van 75 duizend elektrische auto’s in particulier bezit te halen. Bovendien, stelt het PBL, kent Autobrief II tot en met 2020 een sterke financiële prikkel voor de consumentenmarkt, namelijk vrijstelling voor de bpm en de mrb. De voorgestelde aanschafsubsidie komt bovenop deze vrijstellingen, maar daar staat niets over in het adviesrapport. Het rapport is volgens PBL onvoldoende transparant over de gevoeligheid van de aannames van de TCO-berekeningen. Bovendien is het de vraag is of en met welke snelheid de aanschafkosten van elektrische auto’s in de toekomst gaan dalen. Volgens het adviesrapport zal dat vanaf 2020 zo zijn. Het PBL stelt hier vraagtekens bij.

Tijdens het Avere E-mobility congres vroeg het FET ook aandacht voor EV`s. 

Lees hier de brief van minister Kamp