Betaal de auto met data

Thema Leasing | Snappcar en Business Lease bieden al ‘gratis’ Fiatjes 500 aan

Bart Kuijpers Bart Kuijpers
• Laatste update:

Het bezitten van een auto kost binnen nu en een paar jaar geen geld meer omdat vele partijen, honderden wellicht, geld willen betalen voor het gebruik van de auto en de data van gebruiker en auto. Een voorbeeld daarvan is een samenwerking tussen Snappcar en Business Lease, die beide Autobinck Group als aandeelhouder hebben. Zij bieden momenteel Fiatjes 500 aan die, als je ze vijf dagen per maand via Snappcar verhuurt, gratis zijn voor de contractant. Verhuur je ze vaker, dan kun je er geld aan overhouden. Dit is nog een project op relatief kleine schaal en er vallen veel geïnteresseerden af bij de kredietcheck (een bekend probleem bij privélease). Het is een gedachte waar iedereen nog even aan moet wennen, maar volgens Hans Kwaad, chief business development officer bij Autobinck, duurt het niet lang meer of we leven echt in het tijdperk van MaaS (Mobility as a Service). En ook de datastromen uit een auto worden snel meer geld waard. “Er zijn zeker honderd verschillende vormen van data die interessant zijn voor andere partijen.” De mogelijkheden om geld te verdienen met een auto zijn dusdanig dat de traditionele keten verdwijnt. 

Fleetowner wordt weer owner

De samenwerking tussen Snappcar en Business Lease laat zien dat particulieren uiteindelijk steeds minder vaak de eigenaar zullen zijn van de auto die ze in gebruik hebben. Maar waar bedrijven nu veelal leasen, zou het zomaar kunnen dat ze weer auto’s gaan kopen. “Het zijn leasemaatschappijen, grote fleetowners of wellicht pensioenfondsen of investeerders die de auto op hun balans hebben staan. Niet langer de particulier”, zegt Pieter van Rosmalen, vice-president bij consultancybedrijf MSX International. “De utilisatie van een auto gaat omhoog van 4 naar 14 procent dankzij de technologische ontwikkelingen die bijvoorbeeld het delen van auto’s gemakkelijker maken. Dat betekent dat op termijn de vraag naar nieuwe auto’s daalt. En dat het verdienmodel steeds verder verschuift naar het verkopen van services en data.” Leasemaatschappijen en fleetowners kunnen data verkopen, maar Van Rosmalen denkt dat OEM’s een voorsprong hebben. “Data wordt voor OEM’s steeds belangrijker en biedt ze een mooi verdienmodel; partijen als aanbieders van onderhoud, winkelketens en verzekeraars staan in de rij om gebruikersdata te kopen. Nu zijn data nog een klein percentage van de omzet maar dat groeit snel.”

Grote kortingen

Echt hoopvol over de positie van de retailer zijn Kwaad en Van Rosmalen niet, want de inkoop zal steeds vaker niet op dealerniveau plaatsvinden, maar juist internationaal. Terwijl de fabrikant de particulier steeds vaker rechtstreeks benadert. Van Rosmalen: “Het is de roze olifant in de kamer. OEM’s hebben steeds vaker rechtstreeks contact met de klant. Alleen omdat ze de auto van hun balans willen, zijn dealers nog nodig. Maar enkele grote dealers volstaan.” Kwaad ziet nog een ander punt. Met dochter Autopoint wil Autobinck restpartijen gaan verhandelen. “De overproductie bij autofabrikanten wordt in grote hoeveelheden opgekocht en verkocht, onder andere aan leasemaatschappijen, met veel grotere kortingen dan een dealer kan geven. Dat is nu al het geval, maar wanneer MaaS de standaard is, dan worden er rechtstreeks zaken gedaan met de OEM. Een dealer is niet meer nodig voor advies bij het personaliseren van een auto, want de MaaS-rijder wil gewoon een goede auto met vijf deuren en airco, merk en model doen er niet toe.” Marco Adams, global sales director bij dataleverancier Autovista (voorheen Eurotaxglass’), ziet dezelfde trend. “In de toekomst verkopen we sowieso geen auto’s meer, maar service. Misschien geven we de auto wel gratis weg en verkopen we de service en het gebruik. Deutsche Telekom heeft op dit moment een actie waarbij je een auto kunt meehuren met je telefoonabonnement. Twee jaar voor honderd euro per maand. Dat gaat niet via een dealer maar via verhuurder Sixt.” 

Wij kunnen met Snappcar geld verdienen, maar we investeren liever.

Liever schaalgrootte dan winst

Kwaad denkt dat het nog wel even duurt voordat ‘MaaS-bedrijven’ winstgevend zijn. “Er wordt nu zoveel geïnvesteerd door de bedrijven – iedereen wil de winnaar worden – dat dit de winstgevendheid remt. Het gaat nu vooral om schaal. Wij kunnen met Snappcar geld verdienen, maar we investeren liever. Iedereen wil de nieuwe Google worden. Waar wij altijd gewend waren aan lineaire groei, moeten we nu rekening houden met exponentiele groei. En dan kan het hard gaan.” De fabrikant lijkt weliswaar veroordeeld tot de rol van hardwareleverancier met een softwareplatform, toch is de uitgangspositie goed. Van Rosmalen: “Ze hebben veel data en een enorm sterke maatschappelijke positie. Maar het spel wordt anders gespeeld. Consolidatie ligt voor de hand, want het verdienmodel van een fabrikant ligt zwaar onder vuur: de ontwikkelingskosten van auto’s, connected mobility en veiligheid zijn gigantisch en
worden alleen maar hoger. En omdat er steeds grotere afnemers komen die auto’s bezitten en er zelf gebruikers bij zoeken, vervalt de rol van de dealer. Dat vereist een proactieve houding, want grote spelers zoals leasemaatschappijen, of bijvoorbeeld Autobinck, zoeken anders hun eigen weg.”

Thema Leasing | Snappcar en Business Lease bieden al ‘gratis’ Fiatjes 500 aan | Fleet&Mobility
Betaal de auto met data

Thema Leasing | Snappcar en Business Lease bieden al ‘gratis’ Fiatjes 500 aan

Bart Kuijpers Bart Kuijpers
• Laatste update:

Het bezitten van een auto kost binnen nu en een paar jaar geen geld meer omdat vele partijen, honderden wellicht, geld willen betalen voor het gebruik van de auto en de data van gebruiker en auto. Een voorbeeld daarvan is een samenwerking tussen Snappcar en Business Lease, die beide Autobinck Group als aandeelhouder hebben. Zij bieden momenteel Fiatjes 500 aan die, als je ze vijf dagen per maand via Snappcar verhuurt, gratis zijn voor de contractant. Verhuur je ze vaker, dan kun je er geld aan overhouden. Dit is nog een project op relatief kleine schaal en er vallen veel geïnteresseerden af bij de kredietcheck (een bekend probleem bij privélease). Het is een gedachte waar iedereen nog even aan moet wennen, maar volgens Hans Kwaad, chief business development officer bij Autobinck, duurt het niet lang meer of we leven echt in het tijdperk van MaaS (Mobility as a Service). En ook de datastromen uit een auto worden snel meer geld waard. “Er zijn zeker honderd verschillende vormen van data die interessant zijn voor andere partijen.” De mogelijkheden om geld te verdienen met een auto zijn dusdanig dat de traditionele keten verdwijnt. 

Fleetowner wordt weer owner

De samenwerking tussen Snappcar en Business Lease laat zien dat particulieren uiteindelijk steeds minder vaak de eigenaar zullen zijn van de auto die ze in gebruik hebben. Maar waar bedrijven nu veelal leasen, zou het zomaar kunnen dat ze weer auto’s gaan kopen. “Het zijn leasemaatschappijen, grote fleetowners of wellicht pensioenfondsen of investeerders die de auto op hun balans hebben staan. Niet langer de particulier”, zegt Pieter van Rosmalen, vice-president bij consultancybedrijf MSX International. “De utilisatie van een auto gaat omhoog van 4 naar 14 procent dankzij de technologische ontwikkelingen die bijvoorbeeld het delen van auto’s gemakkelijker maken. Dat betekent dat op termijn de vraag naar nieuwe auto’s daalt. En dat het verdienmodel steeds verder verschuift naar het verkopen van services en data.” Leasemaatschappijen en fleetowners kunnen data verkopen, maar Van Rosmalen denkt dat OEM’s een voorsprong hebben. “Data wordt voor OEM’s steeds belangrijker en biedt ze een mooi verdienmodel; partijen als aanbieders van onderhoud, winkelketens en verzekeraars staan in de rij om gebruikersdata te kopen. Nu zijn data nog een klein percentage van de omzet maar dat groeit snel.”

Grote kortingen

Echt hoopvol over de positie van de retailer zijn Kwaad en Van Rosmalen niet, want de inkoop zal steeds vaker niet op dealerniveau plaatsvinden, maar juist internationaal. Terwijl de fabrikant de particulier steeds vaker rechtstreeks benadert. Van Rosmalen: “Het is de roze olifant in de kamer. OEM’s hebben steeds vaker rechtstreeks contact met de klant. Alleen omdat ze de auto van hun balans willen, zijn dealers nog nodig. Maar enkele grote dealers volstaan.” Kwaad ziet nog een ander punt. Met dochter Autopoint wil Autobinck restpartijen gaan verhandelen. “De overproductie bij autofabrikanten wordt in grote hoeveelheden opgekocht en verkocht, onder andere aan leasemaatschappijen, met veel grotere kortingen dan een dealer kan geven. Dat is nu al het geval, maar wanneer MaaS de standaard is, dan worden er rechtstreeks zaken gedaan met de OEM. Een dealer is niet meer nodig voor advies bij het personaliseren van een auto, want de MaaS-rijder wil gewoon een goede auto met vijf deuren en airco, merk en model doen er niet toe.” Marco Adams, global sales director bij dataleverancier Autovista (voorheen Eurotaxglass’), ziet dezelfde trend. “In de toekomst verkopen we sowieso geen auto’s meer, maar service. Misschien geven we de auto wel gratis weg en verkopen we de service en het gebruik. Deutsche Telekom heeft op dit moment een actie waarbij je een auto kunt meehuren met je telefoonabonnement. Twee jaar voor honderd euro per maand. Dat gaat niet via een dealer maar via verhuurder Sixt.” 

Wij kunnen met Snappcar geld verdienen, maar we investeren liever.

Liever schaalgrootte dan winst

Kwaad denkt dat het nog wel even duurt voordat ‘MaaS-bedrijven’ winstgevend zijn. “Er wordt nu zoveel geïnvesteerd door de bedrijven – iedereen wil de winnaar worden – dat dit de winstgevendheid remt. Het gaat nu vooral om schaal. Wij kunnen met Snappcar geld verdienen, maar we investeren liever. Iedereen wil de nieuwe Google worden. Waar wij altijd gewend waren aan lineaire groei, moeten we nu rekening houden met exponentiele groei. En dan kan het hard gaan.” De fabrikant lijkt weliswaar veroordeeld tot de rol van hardwareleverancier met een softwareplatform, toch is de uitgangspositie goed. Van Rosmalen: “Ze hebben veel data en een enorm sterke maatschappelijke positie. Maar het spel wordt anders gespeeld. Consolidatie ligt voor de hand, want het verdienmodel van een fabrikant ligt zwaar onder vuur: de ontwikkelingskosten van auto’s, connected mobility en veiligheid zijn gigantisch en
worden alleen maar hoger. En omdat er steeds grotere afnemers komen die auto’s bezitten en er zelf gebruikers bij zoeken, vervalt de rol van de dealer. Dat vereist een proactieve houding, want grote spelers zoals leasemaatschappijen, of bijvoorbeeld Autobinck, zoeken anders hun eigen weg.”