Beheeradvies | Haal mee uit connected data

Redactie Redactie
• Laatste update:
Arie Brundel, senior consultant Fleet Support (Foto: Fleet Support)

 Is het om te controlen en beleid te evalueren of  wil je juist innoveren en betere keuzes maken? Beide kan, al wordt de laatste nog te weinig toegepast. Het begint met een duidelijk doel. Informatie uit data is een hulpmiddel om dat doel te bereiken. Je wilt immers op basis van objectieve data betere keuzes maken voor verfijning van het beleid. Ik ben al een aantal goede voorbeelden tegengekomen. 

Bedenk bij het gebruiken van data goed welk doel je nastreeft.

Zo ken ik een grote IT-dienstverlener die duurzaamheid hoog in het vaandel heeft staan. Zo hoog dat letterlijk iedere leaseauto, inclusief de arbeidsvoorwaardelijke, is uitgerust met een telematicakastje. Vanuit de groene doelstellingen zijn er twee piketpalen geslagen: alle privékilometers worden met de medewerker verrekend, waarbij de vaste eigen bijdrage uiteraard is vervallen. En als een medewerker niet de ondergrens van zakelijke kilometers haalt, wordt de leaseauto op enig moment ingenomen en vervangen door een mobiliteitsbudget. Hierdoor slaagt dit bedrijf  in het realiseren van zijn duurzaamheidsdoelstelling, het reduceren van de CO2-uitstoot. Ook ken ik een thuiszorgorganisatie met een aantal poolauto’s en dagelijks wisselende gebruikers. De bezettingsgraad van de auto’s wisselde sterk. De administratie eromheen was ongeorganiseerd, met als een gevolg een lage tevredenheid onder de medewerkers. De inzet van telematica in combinatie met een reserveringsapp maakt het autogebruik simpeler en efficiënter. Nu komen boetes bijvoorbeeld bij de juiste persoon terecht. Telematica beperkt zich niet langer tot een ritregistratietool, maar ondersteunt de berijder door data te koppelen aan bijvoorbeeld projectregistratietools. De praktijkcases lijken weinig met elkaar gemeen te hebben, maar in beide gevallen wordt telematica ingezet voor het behalen van de doelstellingen.  Betrek alle stakeholders bij het stellen van de doelen en zorg dat de OR tijdig is aangehaakt om eventuele privacy-issues samen op te lossen. Dat zijn de echte kritische succesfactoren!

Arie Brundel, senior consultant Fleet Support

Deze rubriek wordt mogelijk gemaakt door

Beheeradvies | Haal mee uit connected data | Fleet&Mobility

Beheeradvies | Haal mee uit connected data

Redactie Redactie
• Laatste update:
Arie Brundel, senior consultant Fleet Support (Foto: Fleet Support)

 Is het om te controlen en beleid te evalueren of  wil je juist innoveren en betere keuzes maken? Beide kan, al wordt de laatste nog te weinig toegepast. Het begint met een duidelijk doel. Informatie uit data is een hulpmiddel om dat doel te bereiken. Je wilt immers op basis van objectieve data betere keuzes maken voor verfijning van het beleid. Ik ben al een aantal goede voorbeelden tegengekomen. 

Bedenk bij het gebruiken van data goed welk doel je nastreeft.

Zo ken ik een grote IT-dienstverlener die duurzaamheid hoog in het vaandel heeft staan. Zo hoog dat letterlijk iedere leaseauto, inclusief de arbeidsvoorwaardelijke, is uitgerust met een telematicakastje. Vanuit de groene doelstellingen zijn er twee piketpalen geslagen: alle privékilometers worden met de medewerker verrekend, waarbij de vaste eigen bijdrage uiteraard is vervallen. En als een medewerker niet de ondergrens van zakelijke kilometers haalt, wordt de leaseauto op enig moment ingenomen en vervangen door een mobiliteitsbudget. Hierdoor slaagt dit bedrijf  in het realiseren van zijn duurzaamheidsdoelstelling, het reduceren van de CO2-uitstoot. Ook ken ik een thuiszorgorganisatie met een aantal poolauto’s en dagelijks wisselende gebruikers. De bezettingsgraad van de auto’s wisselde sterk. De administratie eromheen was ongeorganiseerd, met als een gevolg een lage tevredenheid onder de medewerkers. De inzet van telematica in combinatie met een reserveringsapp maakt het autogebruik simpeler en efficiënter. Nu komen boetes bijvoorbeeld bij de juiste persoon terecht. Telematica beperkt zich niet langer tot een ritregistratietool, maar ondersteunt de berijder door data te koppelen aan bijvoorbeeld projectregistratietools. De praktijkcases lijken weinig met elkaar gemeen te hebben, maar in beide gevallen wordt telematica ingezet voor het behalen van de doelstellingen.  Betrek alle stakeholders bij het stellen van de doelen en zorg dat de OR tijdig is aangehaakt om eventuele privacy-issues samen op te lossen. Dat zijn de echte kritische succesfactoren!

Arie Brundel, senior consultant Fleet Support

Deze rubriek wordt mogelijk gemaakt door