Grijs nieuws | Autoproducent wordt mobiliteitsleverancier

Romy Wielinga Romy Wielinga
• Laatste update:

ford transit phev 1Steeds strengere eisen op het gebied van uitstoot en veiligheid, de komst van elektrische aandrijflijnen en autonoom rijden: het jaagt de ontwikkelingskosten voor nieuwe (bedrijfs-)auto’s op. Vooral het onderzoek naar en de productie van accu’s met een grotere energiedichtheid is een taai proces. En net als bij het autonoom rijden, hebben autofabrikanten de benodigde kennis vaak niet in huis. Vandaar dat ze deze steeds vaker inkopen door startups en specialisten over te nemen.

De enorme investeringen dwingen fabrikanten ook tot consolidatie – neem de overname van Opel en wellicht Fiat door PSA – of samenwerking met een concurrent. Zoals tussen Ford en Volkswagen: de twee merken spraken in januari af samen bestelwagens en pick-ups te ontwikkelen waarvan de eerste modellen al in 2022 op de markt moeten komen. Jim Hackett, CEO van Ford Motor Company, wees op de ‘significante kostenvoordelen’ die dit biedt; óók bij de ontwikkeling van diensten die autofabrikanten verandert van voertuigbouwers in mobiliteitsleveranciers voor personen en goederen. “Samenwerking stelt ons in staat het nieuwe mobiliteitstijdperk binnen te gaan”, aldus Hackett.

De alliantie richt zich eerst op lichte bedrijfswagens. Ford beschikt al over merken als de Transit-familie en de Ranger; Volkswagen heeft de Transporter, Caddy en Amarok. Gezamenlijk waren ze in 2018 goed voor ongeveer 1,2 miljoen verkochte voertuigen en de afzet van LCV’s zal naar verwachting de komende vijf jaar wereldwijd nog flink aantrekken.

Plug-in hybrid

vw

Een goed voorbeeld is de nieuwe Volkswagen Transporter (T7) met hybride aandrijving. Thomas Sedran, CEO van Volkswagen LCV, kondigde die aan tijdens de Hannover Messe 2019. Ford heeft al zo’n model op de bestellijst staan: de Transit Custom Plug-In Hybrid. Deze auto heeft een 1,.0-liter EcoBoost benzinemotor voor langere afstanden en een elektromotor met accupakket voor emissieloze ritten binnen de bouwde kom. De actieradius bedraagt dan een kilometer of veertig. Met dit concept leveren milieuzones geen problemen meer op en is de gebruiker van de bestelauto toch niet gedwongen om te investeren in een kostbaar, volledig elektrisch voertuig met een beperkt bereik en dito laadvermogen.

Tegelijkertijd speelt connectiviteit een groeiende rol. In navolging van Mercedes-Benz profileert ook VW zich niet meer als voertuigproducent alleen, maar als totaalleverancier van alle mogelijke online diensten die een ondernemer of wagenparkbeheerder nodig heeft. De ontwikkelingen moeten zowel de TCO verlagen als problemen op het gebied van luchtvervuiling en congestie terugdringen. Ook de concurrerende merken zetten steeds meer stappen en integreren connectiviteitssystemen in hun auto’s.

Op de beurs in Hannover gaf Volkswagen gestalte aan de term ‘Business as a service’ dor vier zogenaamde POD’s te tonen waarbij informatietechnologie een integraal onderdeel vormt van vergaand geautomatiseerde bedrijfsprocessen enerzijds en route-optimalisering tussen dienstverleners en klanten anderzijds. Deze POD’s zijn elektrisch aangedreven zelfrijdende voertuigen tot 480 cm lang, 215 cm hoog en 185 cm breed. Interessant was het rijdende energiestation dat elektrische auto’s zelfstandig benadert om ze bij te laden, zodat de berijder niet op zoek hoeft naar een vrij laadstation. Een definitief ontwerp hadden ze nog niet: “Dat is van nu nog van secundair belang. Het gaat nu om de mogelijkheden”, aldus VW, dat niet van plan is om zulke voertuigen zelf te exploiteren.

Elektrische Chinees voor Spaanse supermarkt

De Spaanse supermarktketen Mercadona zet elektrische Maxus bestelwagens met dito koeling in om versgoed emissievrij bij de klanten in Valencia te bezorgen.

maxus ev80 mercadonaMaxus – voortgekomen uit de Britse fabrikant die de lichte DAF Leyland 400-serie bouwde en na een Russisch avontuur nu in handen is van het Chinese SAIC – levert de conventioneel aangedreven V80 ook met een 56 kW sterke elektromotor van eigen makelij. Deze EV80 is in grote lijnen gelijk aan het oermodel uit 2004 en biedt een laadvolume van maximaal 10,2 m3 (H3) bij een laadvermogen van 950 kg. Voor Mercadona wordt de EV80 uitgerust met een multitemperatuur-koelinstallatie van Thermo King.

De opbouw heeft gescheiden ruimtes voor gekoelde en diepgevroren levensmiddelen, en nog een voor droge waren. Groot voordeel is dat de stille Maxus de milieuzone in het centrum van Valencia ook ’s avonds laat binnen mag. De actieradius ligt tussen de 125 en 160 kilometer en het laden duurt circa twee uur. SAIC Benelux levert de Maxus EV80 met vijf jaar garantie vanaf € 49.500 (excl. btw/bpm).

Iveco Daily in het nieuw

iveco newdaily vanIveco heeft de Daily gemoderniseerd en voorzien van een groot aantal comfort-, veiligheids- en connectiviteitsverbeterende systemen. De stuurkolom is nu in hoogte en hoek verstelbaar en Iveco past een noodstopsysteem toe dat aanrijdingen onder de 50 km/u voorkomt en daarboven de schade beperkt. Wagenparkbeheerders kunnen via het MyDaily-portaal onder andere de locatie, rijstijl van de gebruiker, het verbruik en de technische staat van de auto monitoren; voor de chauffeurs is daartoe een app ontwikkeld. Verder zet Iveco twee nieuwe dieselmotoren met stop-startsysteem op het programma die aan de jongste milieueisen voldoen: een 2,3-liter met 116 tot 156 pk en een 3.0 met 160 tot 210 pk. Daarnaast staat er weer een CNG-versie op de bestellijst. De diesels leveren meer vermogen, maar zijn tot 10 procent zuiniger. Verder is de service-interval voor de motorolie verlangd tot 60.000 kilometer.

Volgend stadium voor de Transporter

transporterOp de bouwbeurs Bauma in München heeft Volkswagen de Transporter 6.1 laten zien. Deze valt onder meer op door een groot aantal veiligheids- en hulpsystemen en praktische voorzieningen zoals een doorlaadfunctie voor lange voorwerpen, een 230V-aansluiting en aparte vergrendeling voor de cabine en de laadruimte. Een optie is de derde generatie ‘modulaire infotainmentmatrix’. MIB3 geeft via een geïntegreerde simkaart toegang tot apps en online services, waaronder service-planning in realtime. Naast twee Euro 6d turbodiesels kondigt VW een 82 kW/112 pk sterke elektrische aandrijflijn aan met een accucapaciteit van 77,6 kWh.  Dit brengt de actieradius volgens VW op circa 400 km (NEDC).

 

Grijs nieuws | Autoproducent wordt mobiliteitsleverancier | Fleet&Mobility

Grijs nieuws | Autoproducent wordt mobiliteitsleverancier

Romy Wielinga Romy Wielinga
• Laatste update:

ford transit phev 1Steeds strengere eisen op het gebied van uitstoot en veiligheid, de komst van elektrische aandrijflijnen en autonoom rijden: het jaagt de ontwikkelingskosten voor nieuwe (bedrijfs-)auto’s op. Vooral het onderzoek naar en de productie van accu’s met een grotere energiedichtheid is een taai proces. En net als bij het autonoom rijden, hebben autofabrikanten de benodigde kennis vaak niet in huis. Vandaar dat ze deze steeds vaker inkopen door startups en specialisten over te nemen.

De enorme investeringen dwingen fabrikanten ook tot consolidatie – neem de overname van Opel en wellicht Fiat door PSA – of samenwerking met een concurrent. Zoals tussen Ford en Volkswagen: de twee merken spraken in januari af samen bestelwagens en pick-ups te ontwikkelen waarvan de eerste modellen al in 2022 op de markt moeten komen. Jim Hackett, CEO van Ford Motor Company, wees op de ‘significante kostenvoordelen’ die dit biedt; óók bij de ontwikkeling van diensten die autofabrikanten verandert van voertuigbouwers in mobiliteitsleveranciers voor personen en goederen. “Samenwerking stelt ons in staat het nieuwe mobiliteitstijdperk binnen te gaan”, aldus Hackett.

De alliantie richt zich eerst op lichte bedrijfswagens. Ford beschikt al over merken als de Transit-familie en de Ranger; Volkswagen heeft de Transporter, Caddy en Amarok. Gezamenlijk waren ze in 2018 goed voor ongeveer 1,2 miljoen verkochte voertuigen en de afzet van LCV’s zal naar verwachting de komende vijf jaar wereldwijd nog flink aantrekken.

Plug-in hybrid

vw

Een goed voorbeeld is de nieuwe Volkswagen Transporter (T7) met hybride aandrijving. Thomas Sedran, CEO van Volkswagen LCV, kondigde die aan tijdens de Hannover Messe 2019. Ford heeft al zo’n model op de bestellijst staan: de Transit Custom Plug-In Hybrid. Deze auto heeft een 1,.0-liter EcoBoost benzinemotor voor langere afstanden en een elektromotor met accupakket voor emissieloze ritten binnen de bouwde kom. De actieradius bedraagt dan een kilometer of veertig. Met dit concept leveren milieuzones geen problemen meer op en is de gebruiker van de bestelauto toch niet gedwongen om te investeren in een kostbaar, volledig elektrisch voertuig met een beperkt bereik en dito laadvermogen.

Tegelijkertijd speelt connectiviteit een groeiende rol. In navolging van Mercedes-Benz profileert ook VW zich niet meer als voertuigproducent alleen, maar als totaalleverancier van alle mogelijke online diensten die een ondernemer of wagenparkbeheerder nodig heeft. De ontwikkelingen moeten zowel de TCO verlagen als problemen op het gebied van luchtvervuiling en congestie terugdringen. Ook de concurrerende merken zetten steeds meer stappen en integreren connectiviteitssystemen in hun auto’s.

Op de beurs in Hannover gaf Volkswagen gestalte aan de term ‘Business as a service’ dor vier zogenaamde POD’s te tonen waarbij informatietechnologie een integraal onderdeel vormt van vergaand geautomatiseerde bedrijfsprocessen enerzijds en route-optimalisering tussen dienstverleners en klanten anderzijds. Deze POD’s zijn elektrisch aangedreven zelfrijdende voertuigen tot 480 cm lang, 215 cm hoog en 185 cm breed. Interessant was het rijdende energiestation dat elektrische auto’s zelfstandig benadert om ze bij te laden, zodat de berijder niet op zoek hoeft naar een vrij laadstation. Een definitief ontwerp hadden ze nog niet: “Dat is van nu nog van secundair belang. Het gaat nu om de mogelijkheden”, aldus VW, dat niet van plan is om zulke voertuigen zelf te exploiteren.

Elektrische Chinees voor Spaanse supermarkt

De Spaanse supermarktketen Mercadona zet elektrische Maxus bestelwagens met dito koeling in om versgoed emissievrij bij de klanten in Valencia te bezorgen.

maxus ev80 mercadonaMaxus – voortgekomen uit de Britse fabrikant die de lichte DAF Leyland 400-serie bouwde en na een Russisch avontuur nu in handen is van het Chinese SAIC – levert de conventioneel aangedreven V80 ook met een 56 kW sterke elektromotor van eigen makelij. Deze EV80 is in grote lijnen gelijk aan het oermodel uit 2004 en biedt een laadvolume van maximaal 10,2 m3 (H3) bij een laadvermogen van 950 kg. Voor Mercadona wordt de EV80 uitgerust met een multitemperatuur-koelinstallatie van Thermo King.

De opbouw heeft gescheiden ruimtes voor gekoelde en diepgevroren levensmiddelen, en nog een voor droge waren. Groot voordeel is dat de stille Maxus de milieuzone in het centrum van Valencia ook ’s avonds laat binnen mag. De actieradius ligt tussen de 125 en 160 kilometer en het laden duurt circa twee uur. SAIC Benelux levert de Maxus EV80 met vijf jaar garantie vanaf € 49.500 (excl. btw/bpm).

Iveco Daily in het nieuw

iveco newdaily vanIveco heeft de Daily gemoderniseerd en voorzien van een groot aantal comfort-, veiligheids- en connectiviteitsverbeterende systemen. De stuurkolom is nu in hoogte en hoek verstelbaar en Iveco past een noodstopsysteem toe dat aanrijdingen onder de 50 km/u voorkomt en daarboven de schade beperkt. Wagenparkbeheerders kunnen via het MyDaily-portaal onder andere de locatie, rijstijl van de gebruiker, het verbruik en de technische staat van de auto monitoren; voor de chauffeurs is daartoe een app ontwikkeld. Verder zet Iveco twee nieuwe dieselmotoren met stop-startsysteem op het programma die aan de jongste milieueisen voldoen: een 2,3-liter met 116 tot 156 pk en een 3.0 met 160 tot 210 pk. Daarnaast staat er weer een CNG-versie op de bestellijst. De diesels leveren meer vermogen, maar zijn tot 10 procent zuiniger. Verder is de service-interval voor de motorolie verlangd tot 60.000 kilometer.

Volgend stadium voor de Transporter

transporterOp de bouwbeurs Bauma in München heeft Volkswagen de Transporter 6.1 laten zien. Deze valt onder meer op door een groot aantal veiligheids- en hulpsystemen en praktische voorzieningen zoals een doorlaadfunctie voor lange voorwerpen, een 230V-aansluiting en aparte vergrendeling voor de cabine en de laadruimte. Een optie is de derde generatie ‘modulaire infotainmentmatrix’. MIB3 geeft via een geïntegreerde simkaart toegang tot apps en online services, waaronder service-planning in realtime. Naast twee Euro 6d turbodiesels kondigt VW een 82 kW/112 pk sterke elektrische aandrijflijn aan met een accucapaciteit van 77,6 kWh.  Dit brengt de actieradius volgens VW op circa 400 km (NEDC).