Grijs nieuws | Elektrisch en stoer

Redactie Redactie
• Laatste update:

Toyota introduceert in een aantal Europese landen, waaronder Nederland, vanaf oktober dit jaar de elektrische variant van de Proace bedrijfswagens. Hij is leverbaar met een batterijpakket van 50 kWh of 75 kWh, die zorgen voor een actieradius van respectievelijk 230 en 330 kilometer (WLTP). Het vermogen van de elektromotor bedraagt in beide gevallen 100 kW/136 pk, het maximumkoppel is 260 Nm. De topsnelheid is begrensd op 130 km/uur. Het laadvermogen is maximaal 1.275 kilogram, het trekvermogen duizend kilogram (geremd).

Miljoen kilometer

Standaard voor de Nederlandse markt kan de Toyota Proace Electric op wisselspanning (AC) opladen onder 3 fasen, met 16A tot 11 kW. De elektrische besteller is er in de varianten Compact (4,6 m3), Worker (5,3 m3) en Long Worker (6,1 tot 6,6 m3). Het batterijpakket is onder de vloer van de laadruimte gepositioneerd, zodat hij geen laadruimte in beslag neemt. Toyota levert de auto met een garantie op het voertuig van 5 jaar en 200 duizend kilometer; op de batterij is de garantie 15 jaar en 1 miljoen kilometer.

Stoere Hilux

02 de vernieuwde toyota hilux onoverwinnelijkDaarnaast heeft Toyota zijn bestelauto Hilux vernieuwd: hij is nu ook leverbaar in een 150 kW/204 pk sterke 2,8-liter dieselmotor en het infotainmentsysteem beschikt over een aansluiting met Apple Carplay en Android Auto. Het laad- en trekvermogen van respectievelijk duizend kilogram en 3.500 kilogram zijn nu beschikbaar voor alle carrosserievarianten met vierwielaandrijving.

Markt in mineur

De bestelautoverkoop lag in mei 50,8 procent lager dan in mei 2019, zo blijkt uit cijfers van RDC. In april lag het aantal registraties van nieuwe bestelauto’s ook al 37 procent onder het niveau van 2019. Over de eerste vijf maanden zijn nu in totaal 26.288 bestelwagens verkocht, zo’n 28 procent minder dan dezelfde periode vorig jaar. Dit heeft natuurlijk alles te maken met de coronacrisis, en die bleek in andere Europese landen nog harder voelbaar. Het totale aantal registraties van lichte bedrijfsvoertuigen tot 3,5 ton in de EU daalde in april – de cijfers van mei waren bij het ter perse gaan van dit nummer nog niet bekend – met maar liefst 70 procent.

p40marktmineur

Bestelauto met zonnedak

Lightyear, de bouwer van de zonneauto, gaat samenwerken met chemieconcern DSM. Beide bedrijven willen onderzoeken of het karakteristieke zonnedak van de Lightyear-auto’s ook op andere voertuigen kan worden toegepast, zoals op bestelwagens en bussen. 
De bedrijven denken dat de samenwerking past bij de verwachte groei van de EV-markt. “Voor ons betekent dit een mooie verbreding”, aldus Martijn Lammers, mede-oprichter van Lightyear. “We zijn inmiddels samen met DSM bezig met de eerste proefprojecten en hopen na de zomer op de eerste resultaten.”

Lekker aantrekkelijk

renault traficRenault introduceert de businessuitvoering van de Trafic. Een volgens de fabrikant “rijk uitgevoerde en gunstige geprijsde versie met als doel een lage bijtelling voor iedereen die de bestelauto van de zaak ook privé gebruikt.” Zo is de businessversie standaard uitgerust met onder andere airconditioning, LED-koplampen, MediaNav multimedia- en navigatiesysteem met smartphone-connectie via Apple CarPlay of Android Auto, leder bekleed stuurwiel en parkeersensoren aan de achterzijde.
Hij is leverbaar als gesloten bestelcabine en als dubbele Cabine. Er is keuze uit twee dieselmotoren: de Energy dCi 120 met handgeschakelde versnellingsbak en de krachtigere Energy dCi 145 met automatische EDC-transmissie. De business heeft een vanafprijs van 19.970 euro exclusief bpm en btw. De bijtelling ligt bij de Energy dCi 120-motorvariant op 219 euro per maand; ongeveer 70 euro onder die van een andere versie met vergelijkbare uitrusting, aldus Renault.

Doorbraak

De elektrische bestelauto staat aan de vooravond van een grote doorbraak, denken de deskundigen van ElaadNL.
Nu de elektrische personenauto een redelijk vaste plek op de markt lijkt te hebben veroverd, volgt ook de elektrische bestelauto. Dat is althans de voorspelling van ElaadNL, een kennisplatform voor elektrisch vervoer. Op dit moment rijden in Nederland 940 duizend bestelvoertuigen rond, waarvan 0,5 procent elektrisch. Dat is een behoorlijk contrast met het marktaandeel van personen-EV’s, dat inmiddels is opgelopen naar 1,4 procent (116.000 auto’s). Volgens de analyses in de nieuwe ElaadNL Outlook zal het aantal elektrische bestelvoertuigen vanaf 2024 sneller gaan stijgen. In het midden-scenario zal in 2025 het aantal al stijgen tot meer dan 60 duizend en in 2030 tot meer dan 260 duizend. Dat komt overeen met een marktaandeel van 6,5 procent in 2025 en 27 procent in 2030.
De verwachte groei komt mede doordat brandstofauto’s en -bestelbussen vanaf 2025 niet meer welkom zijn in een groot deel van de binnensteden in Nederland, de actieradius omhoog gaat en de total cost of ownership omlaag. “De tco is voor de meeste bedrijven in 2020 nog niet lager dan van een dieselvoertuig, met name door de hoge aanschafprijs en omdat voor een dieselbestelbus relatief weinig mrb wordt betaald. Maar als de noodzaak om te snelladen afneemt en de aanschafprijs omlaag gaat, neemt de tco snel af”, aldus Ruur Noordijk van Stichting ElaadNL.

Grijs nieuws | Elektrisch en stoer | Fleet&Mobility

Grijs nieuws | Elektrisch en stoer

Redactie Redactie
• Laatste update:

Toyota introduceert in een aantal Europese landen, waaronder Nederland, vanaf oktober dit jaar de elektrische variant van de Proace bedrijfswagens. Hij is leverbaar met een batterijpakket van 50 kWh of 75 kWh, die zorgen voor een actieradius van respectievelijk 230 en 330 kilometer (WLTP). Het vermogen van de elektromotor bedraagt in beide gevallen 100 kW/136 pk, het maximumkoppel is 260 Nm. De topsnelheid is begrensd op 130 km/uur. Het laadvermogen is maximaal 1.275 kilogram, het trekvermogen duizend kilogram (geremd).

Miljoen kilometer

Standaard voor de Nederlandse markt kan de Toyota Proace Electric op wisselspanning (AC) opladen onder 3 fasen, met 16A tot 11 kW. De elektrische besteller is er in de varianten Compact (4,6 m3), Worker (5,3 m3) en Long Worker (6,1 tot 6,6 m3). Het batterijpakket is onder de vloer van de laadruimte gepositioneerd, zodat hij geen laadruimte in beslag neemt. Toyota levert de auto met een garantie op het voertuig van 5 jaar en 200 duizend kilometer; op de batterij is de garantie 15 jaar en 1 miljoen kilometer.

Stoere Hilux

02 de vernieuwde toyota hilux onoverwinnelijkDaarnaast heeft Toyota zijn bestelauto Hilux vernieuwd: hij is nu ook leverbaar in een 150 kW/204 pk sterke 2,8-liter dieselmotor en het infotainmentsysteem beschikt over een aansluiting met Apple Carplay en Android Auto. Het laad- en trekvermogen van respectievelijk duizend kilogram en 3.500 kilogram zijn nu beschikbaar voor alle carrosserievarianten met vierwielaandrijving.

Markt in mineur

De bestelautoverkoop lag in mei 50,8 procent lager dan in mei 2019, zo blijkt uit cijfers van RDC. In april lag het aantal registraties van nieuwe bestelauto’s ook al 37 procent onder het niveau van 2019. Over de eerste vijf maanden zijn nu in totaal 26.288 bestelwagens verkocht, zo’n 28 procent minder dan dezelfde periode vorig jaar. Dit heeft natuurlijk alles te maken met de coronacrisis, en die bleek in andere Europese landen nog harder voelbaar. Het totale aantal registraties van lichte bedrijfsvoertuigen tot 3,5 ton in de EU daalde in april – de cijfers van mei waren bij het ter perse gaan van dit nummer nog niet bekend – met maar liefst 70 procent.

p40marktmineur

Bestelauto met zonnedak

Lightyear, de bouwer van de zonneauto, gaat samenwerken met chemieconcern DSM. Beide bedrijven willen onderzoeken of het karakteristieke zonnedak van de Lightyear-auto’s ook op andere voertuigen kan worden toegepast, zoals op bestelwagens en bussen. 
De bedrijven denken dat de samenwerking past bij de verwachte groei van de EV-markt. “Voor ons betekent dit een mooie verbreding”, aldus Martijn Lammers, mede-oprichter van Lightyear. “We zijn inmiddels samen met DSM bezig met de eerste proefprojecten en hopen na de zomer op de eerste resultaten.”

Lekker aantrekkelijk

renault traficRenault introduceert de businessuitvoering van de Trafic. Een volgens de fabrikant “rijk uitgevoerde en gunstige geprijsde versie met als doel een lage bijtelling voor iedereen die de bestelauto van de zaak ook privé gebruikt.” Zo is de businessversie standaard uitgerust met onder andere airconditioning, LED-koplampen, MediaNav multimedia- en navigatiesysteem met smartphone-connectie via Apple CarPlay of Android Auto, leder bekleed stuurwiel en parkeersensoren aan de achterzijde.
Hij is leverbaar als gesloten bestelcabine en als dubbele Cabine. Er is keuze uit twee dieselmotoren: de Energy dCi 120 met handgeschakelde versnellingsbak en de krachtigere Energy dCi 145 met automatische EDC-transmissie. De business heeft een vanafprijs van 19.970 euro exclusief bpm en btw. De bijtelling ligt bij de Energy dCi 120-motorvariant op 219 euro per maand; ongeveer 70 euro onder die van een andere versie met vergelijkbare uitrusting, aldus Renault.

Doorbraak

De elektrische bestelauto staat aan de vooravond van een grote doorbraak, denken de deskundigen van ElaadNL.
Nu de elektrische personenauto een redelijk vaste plek op de markt lijkt te hebben veroverd, volgt ook de elektrische bestelauto. Dat is althans de voorspelling van ElaadNL, een kennisplatform voor elektrisch vervoer. Op dit moment rijden in Nederland 940 duizend bestelvoertuigen rond, waarvan 0,5 procent elektrisch. Dat is een behoorlijk contrast met het marktaandeel van personen-EV’s, dat inmiddels is opgelopen naar 1,4 procent (116.000 auto’s). Volgens de analyses in de nieuwe ElaadNL Outlook zal het aantal elektrische bestelvoertuigen vanaf 2024 sneller gaan stijgen. In het midden-scenario zal in 2025 het aantal al stijgen tot meer dan 60 duizend en in 2030 tot meer dan 260 duizend. Dat komt overeen met een marktaandeel van 6,5 procent in 2025 en 27 procent in 2030.
De verwachte groei komt mede doordat brandstofauto’s en -bestelbussen vanaf 2025 niet meer welkom zijn in een groot deel van de binnensteden in Nederland, de actieradius omhoog gaat en de total cost of ownership omlaag. “De tco is voor de meeste bedrijven in 2020 nog niet lager dan van een dieselvoertuig, met name door de hoge aanschafprijs en omdat voor een dieselbestelbus relatief weinig mrb wordt betaald. Maar als de noodzaak om te snelladen afneemt en de aanschafprijs omlaag gaat, neemt de tco snel af”, aldus Ruur Noordijk van Stichting ElaadNL.