Marktcijfers | Vertrouwd gezicht op koppositie

Bart Kuijpers Bart Kuijpers
Beeld: Volkswagen
Leaseregistraties tot en met augustus*:   
Model 2020 2019 Verschil
Volkswagen Polo 4.984 6.916 -27,9%
Kia Niro 4.781 3.372 41,8%
Volkswagen Golf 3.895 4.838 -19,5%
Ford Focus 3.709 4.708 -21,2%
Renault Clio 3.189 3.387 -5,8%
Kia Picanto 3.151 3.667 -14,1%
Opel Corsa 2.729 472 478,2%
Tesla Model 3 2.565 4.244 -39,6%
Toyota Aygo 2.424 3.535 -31,4%
Hyundai Kona 2.298 2.501 -8,1%
Totaal 119.205 150.413 -20,7%
*Bron: RDC, bewerking automotive. Betreft registraties van leasemaatschappijen en andere financiers  

Knappe tweede plek voor Kia

 Volkswagen gaat al deze hele eeuw onbedreigd aan kop in de zakelijke markt. Het Duitse merk is als enige niet heel afhankelijk van de aanwezigheid van net het juiste model in het gamma: de Golf en Polo vormen al vele jaren een stabiel fundament en er zijn altijd wel enkele andere VW-modellen die het goed doen. Achter Volkswagen is de strijd om de tweede plek vaak heftig. Alleen een merk dat fiscaal goed scoort kan op die plek terechtkomen. Daarom is het knap dat zelfs zonder de EV-registraties Kia een tweede plek zou hebben behaald. De enorme opkomst van private lease in combinatie met de ontwikkeling van het merk maakt deze toppositie mogelijk. In het verleden wisten echter maar weinig merken die positie vast te houden en ook voor Kia zal dat lastig worden.

Leaseregistraties tot en met augustus*:   
Merk 2020 2019 Verschil
Volkswagen  16.274 21.829 -25,4%
Kia 11.817 10.167 16,2%
Peugeot 8.704 11.728 -25,8%
Skoda 8.034 9.057 -11,3%
Toyota 6.925 8.469 -18,2%
Opel 6.901 11.313 -39,0%
BMW 6.862 7.387 -7,1%
Ford 6.749 9.208 -26,7%
Renault 6.094 7.931 -23,2%
Mercedes 4.952 5.171 -4,2%
Totaal 119.205 150.413 -20,7%
*Bron: RDC, bewerking automotive. Betreft registraties van leasemaatschappijen en andere financiers

EV-toppers behouden positie

Ondanks de komst van een reeks aan nieuwe elektrische modellen, zoals de Peugeot 208, Opel Corsa, MG ZS en Skoda Citigo, blijven de kopposities in handen van Kia, Tesla en Volkswagen. Maar met de komst van ID-reeks van Volkswagen lijkt het zeker dat volgend jaar de ID.3 de Golf zal aflossen in de top drie. Tesla heeft het dit jaar wat zwaarder – al lagen de leveringen vanuit de VS maandenlang zo goed als stil. De concurrentie neemt toe, denk ook aan de Polestar 2, en dat maakt het interessant. Het marktaandeel van EV’s neemt daarbij nog steeds toe; in een fors dalende markt werden er meer EV’s geregistreerd.

Leaseregistraties elektrische auto’s tot en met augustus*:  
Model 2020 2019 Verschil
Kia Niro 2.750 1.360 102,2%
Tesla Model 3 2.565 4.244 -39,6%
Volkswagen Golf 2.370 1.633 45,1%
Hyundai Kona 1.366 2.147 -36,4%
Nissan Leaf 936 1.369 -31,6%
Skoda Citigo 732 0  
MG ZS 574 0  
Audi E-tron 396 212 86,8%
Renault Zoe 348 406 -14,3%
Kia Soul 238 7 3.300,0%
Totaal 14.062 13.394 5,0%
*Bron: RDC, bewerking automotive. Betreft registraties van leasemaatschappijen en andere financiers
Marktcijfers | Vertrouwd gezicht op koppositie | Fleet&Mobility

Marktcijfers | Vertrouwd gezicht op koppositie

Bart Kuijpers Bart Kuijpers
Beeld: Volkswagen
Leaseregistraties tot en met augustus*:   
Model 2020 2019 Verschil
Volkswagen Polo 4.984 6.916 -27,9%
Kia Niro 4.781 3.372 41,8%
Volkswagen Golf 3.895 4.838 -19,5%
Ford Focus 3.709 4.708 -21,2%
Renault Clio 3.189 3.387 -5,8%
Kia Picanto 3.151 3.667 -14,1%
Opel Corsa 2.729 472 478,2%
Tesla Model 3 2.565 4.244 -39,6%
Toyota Aygo 2.424 3.535 -31,4%
Hyundai Kona 2.298 2.501 -8,1%
Totaal 119.205 150.413 -20,7%
*Bron: RDC, bewerking automotive. Betreft registraties van leasemaatschappijen en andere financiers  

Knappe tweede plek voor Kia

 Volkswagen gaat al deze hele eeuw onbedreigd aan kop in de zakelijke markt. Het Duitse merk is als enige niet heel afhankelijk van de aanwezigheid van net het juiste model in het gamma: de Golf en Polo vormen al vele jaren een stabiel fundament en er zijn altijd wel enkele andere VW-modellen die het goed doen. Achter Volkswagen is de strijd om de tweede plek vaak heftig. Alleen een merk dat fiscaal goed scoort kan op die plek terechtkomen. Daarom is het knap dat zelfs zonder de EV-registraties Kia een tweede plek zou hebben behaald. De enorme opkomst van private lease in combinatie met de ontwikkeling van het merk maakt deze toppositie mogelijk. In het verleden wisten echter maar weinig merken die positie vast te houden en ook voor Kia zal dat lastig worden.

Leaseregistraties tot en met augustus*:   
Merk 2020 2019 Verschil
Volkswagen  16.274 21.829 -25,4%
Kia 11.817 10.167 16,2%
Peugeot 8.704 11.728 -25,8%
Skoda 8.034 9.057 -11,3%
Toyota 6.925 8.469 -18,2%
Opel 6.901 11.313 -39,0%
BMW 6.862 7.387 -7,1%
Ford 6.749 9.208 -26,7%
Renault 6.094 7.931 -23,2%
Mercedes 4.952 5.171 -4,2%
Totaal 119.205 150.413 -20,7%
*Bron: RDC, bewerking automotive. Betreft registraties van leasemaatschappijen en andere financiers

EV-toppers behouden positie

Ondanks de komst van een reeks aan nieuwe elektrische modellen, zoals de Peugeot 208, Opel Corsa, MG ZS en Skoda Citigo, blijven de kopposities in handen van Kia, Tesla en Volkswagen. Maar met de komst van ID-reeks van Volkswagen lijkt het zeker dat volgend jaar de ID.3 de Golf zal aflossen in de top drie. Tesla heeft het dit jaar wat zwaarder – al lagen de leveringen vanuit de VS maandenlang zo goed als stil. De concurrentie neemt toe, denk ook aan de Polestar 2, en dat maakt het interessant. Het marktaandeel van EV’s neemt daarbij nog steeds toe; in een fors dalende markt werden er meer EV’s geregistreerd.

Leaseregistraties elektrische auto’s tot en met augustus*:  
Model 2020 2019 Verschil
Kia Niro 2.750 1.360 102,2%
Tesla Model 3 2.565 4.244 -39,6%
Volkswagen Golf 2.370 1.633 45,1%
Hyundai Kona 1.366 2.147 -36,4%
Nissan Leaf 936 1.369 -31,6%
Skoda Citigo 732 0  
MG ZS 574 0  
Audi E-tron 396 212 86,8%
Renault Zoe 348 406 -14,3%
Kia Soul 238 7 3.300,0%
Totaal 14.062 13.394 5,0%
*Bron: RDC, bewerking automotive. Betreft registraties van leasemaatschappijen en andere financiers