Roy Driessen (Leaseplan): ‘Laadcapaciteit grootste obstakel elektrificatie’

Fleet Expo •
De Fleet Expo is dit jaar groter dan ooit. Hét evenement voor de lease en fleet vindt plaats op 15 november in de Jaarbeurs in Utrecht, en wordt gelijktijdig georganiseerd met de Tankstation Vakbeurs en Taxi Expo. Feestelijk hoogtepunt van de Fleet Expo is de bekendmaking van de Bestelauto van het Jaar 2024 en de Belofte van het Jaar 2024. Ook is er een uitgebreid inhoudelijk programma met meerdere topsprekers, waaronder Roy Driessen.
Kim Andriessen Kim Andriessen
• Laatste update:
(Foto: Roy Driessen)

Roy Driessen, directeur bedrijfswagens bij Leaseplan, is een van de sprekers op het event: “Er komt veel informatie op ons af over wat er gaat gebeuren op gebied van elektrificatie, maar vaak horen ondernemers niet hóé ze met al deze veranderingen om moeten gaan,” legt Driessen uit. “Daar wil ik het over hebben. De transitie van fossiel naar elektrisch gaat zo snel. De zero-emissiezones voor stadslogistiek komen er over anderhalf jaar aan, de bpm-vrijstellingen vervallen binnenkort, er komt een verhoging van het dieselaccijns. Hoe ga je met deze transitie om als je nog niet kunt elektrificeren? Dat is ook een belangrijke vraag. Het is de verwachting dat een elektrische bus in de toekomst goedkoper zal worden. Bovendien gaat de technologische ontwikkeling van accu’s snel, het is daarom waarschijnlijk dat de actieradius ook snel zal toenemen. Dit zijn allemaal overwegingen voor wagenparkbeheerders om nog even te wachten met overstappen. Maar welke consequenties heeft dit uitstel?”

Het grootste probleem is laadcapaciteit

Zonder alle details van zijn speech prijs te geven, wil Driessen wel een tipje van de sluier oplichten. “Het kan lonen om nu een dieselbus aan te schaffen. Dieselbussen die na 1 januari 2025 zijn geregistreerd mogen niet de zero-emissiezones in, maar voor dieselwagens die eerder zijn aangeschaft, geldt een overgangsregeling. Ook kunnen fleetowners nu nog gebruik maken van de bpm-vrijstelling.” In dit licht wijst Driessen op de ‘Switch to electric’-actie van Leaseplan. “Hiermee lease je bij ons nu een diesel-bestelbus die je later kunt inwisselen voor een elektrische bedrijfswagen. Wij rekenen dan geen kosten voor het eerder inleveren.”

Een grote hobbel voor wagenparkbeheerders zijn de laadvoorzieningen. “Dit is het grootste probleem dat boven de markt hangt,” stelt Driessen. “En dan gaat het niet zozeer om de aantallen, maar nog meer om de netcongestie. Er komen de laatste tijd veel initiatieven vanuit de markt. Dat is een hoopgevend teken, al zitten ook hier nog haken en ogen aan. Zo maken importeurs, denk aan Mercedes Benz, ‘laadhubs’ aan de rand van de stad. Dat klinkt mooi, maar hoe zit het net buiten het stadscentrum met de congestie? Ook dat neem ik mee in mijn lezing.”

Roy Driessen (Leaseplan): ‘Laadcapaciteit grootste obstakel elektrificatie’ | Fleet&Mobility

Roy Driessen (Leaseplan): ‘Laadcapaciteit grootste obstakel elektrificatie’

Fleet Expo •
De Fleet Expo is dit jaar groter dan ooit. Hét evenement voor de lease en fleet vindt plaats op 15 november in de Jaarbeurs in Utrecht, en wordt gelijktijdig georganiseerd met de Tankstation Vakbeurs en Taxi Expo. Feestelijk hoogtepunt van de Fleet Expo is de bekendmaking van de Bestelauto van het Jaar 2024 en de Belofte van het Jaar 2024. Ook is er een uitgebreid inhoudelijk programma met meerdere topsprekers, waaronder Roy Driessen.
Kim Andriessen Kim Andriessen
• Laatste update:
(Foto: Roy Driessen)

Roy Driessen, directeur bedrijfswagens bij Leaseplan, is een van de sprekers op het event: “Er komt veel informatie op ons af over wat er gaat gebeuren op gebied van elektrificatie, maar vaak horen ondernemers niet hóé ze met al deze veranderingen om moeten gaan,” legt Driessen uit. “Daar wil ik het over hebben. De transitie van fossiel naar elektrisch gaat zo snel. De zero-emissiezones voor stadslogistiek komen er over anderhalf jaar aan, de bpm-vrijstellingen vervallen binnenkort, er komt een verhoging van het dieselaccijns. Hoe ga je met deze transitie om als je nog niet kunt elektrificeren? Dat is ook een belangrijke vraag. Het is de verwachting dat een elektrische bus in de toekomst goedkoper zal worden. Bovendien gaat de technologische ontwikkeling van accu’s snel, het is daarom waarschijnlijk dat de actieradius ook snel zal toenemen. Dit zijn allemaal overwegingen voor wagenparkbeheerders om nog even te wachten met overstappen. Maar welke consequenties heeft dit uitstel?”

Het grootste probleem is laadcapaciteit

Zonder alle details van zijn speech prijs te geven, wil Driessen wel een tipje van de sluier oplichten. “Het kan lonen om nu een dieselbus aan te schaffen. Dieselbussen die na 1 januari 2025 zijn geregistreerd mogen niet de zero-emissiezones in, maar voor dieselwagens die eerder zijn aangeschaft, geldt een overgangsregeling. Ook kunnen fleetowners nu nog gebruik maken van de bpm-vrijstelling.” In dit licht wijst Driessen op de ‘Switch to electric’-actie van Leaseplan. “Hiermee lease je bij ons nu een diesel-bestelbus die je later kunt inwisselen voor een elektrische bedrijfswagen. Wij rekenen dan geen kosten voor het eerder inleveren.”

Een grote hobbel voor wagenparkbeheerders zijn de laadvoorzieningen. “Dit is het grootste probleem dat boven de markt hangt,” stelt Driessen. “En dan gaat het niet zozeer om de aantallen, maar nog meer om de netcongestie. Er komen de laatste tijd veel initiatieven vanuit de markt. Dat is een hoopgevend teken, al zitten ook hier nog haken en ogen aan. Zo maken importeurs, denk aan Mercedes Benz, ‘laadhubs’ aan de rand van de stad. Dat klinkt mooi, maar hoe zit het net buiten het stadscentrum met de congestie? Ook dat neem ik mee in mijn lezing.”