Congres Future Proof Fleet in teken van verduurzaming en belastingwetgeving

Fleet Expo • Het congres Future Proof Fleet, dat gisteren (woensdag 15 november) plaatsvond op de Fleet Expo in de Jaarbeurs Utrecht, maakte een paar zaken duidelijk. Het Nederlandse bedrijfsleven is volop bezig met verduurzaming, maar Den Haag gooit (met nieuwe wetgeving en gedraal) zand in de machine.
Michael van Wijngaarden Michael van Wijngaarden
• Laatste update:
(foto: Marcel Cazemier)

Het zijn vooral de grote bedrijven die voorop lopen in de transitie naar elektrisch rijden. Daarbij komen zij, samen met ondernemers in het mkb, veel uitdagingen tegen. Denk aan de laadproblematiek, zero-emissiezones en nieuwe belastingmaatregelen. In een aantal sessies probeerden deskundigen uit verschillende takken van sport de meeste vragen te beantwoorden.

‘Niemand weet hoe het in 2025 zit’

Na het welkomstwoord van dagvoorzitter Jasper Engel is fiscaal jurist Heleen Elbert aan het woord. Wetgeving is volgens haar constant in beweging. “Je weet niet hoe de belastingen er in de toekomst uitzien.” En dat heeft gevolgen. Zo stellen consumenten de aankoop van een EV uit vanwege onzekerheid over de wegenbelasting. “Niemand weet hoe het in 2025 zit.” Wel is er meer duidelijkheid over EV en bijtelling: in 2023 en 2024 ontvangen leaserijders 6 procent korting over 30.000 euro. In 2025 is dat nog 5 procent korting. De onbelaste kilometervergoeding gaat voor werknemers naar 23 cent per kilometer.

Ook subsidieregelingen veranderen. 2024 is het laatste jaar van de SEBA voor ev bestelauto’s. De SEPP voor EV’s blijft voor particulieren 2950 euro (nieuw) en 2000 euro bij de aanschaf van een occasion. En de Mia? “Het voortbestaan van deze regeling is onzeker.” Wat betreft de BPM-vrijstelling: deze vervalt per 1 januari 2025 voor alle nieuwe toelatingen. Dit geldt ook voor importauto’s. De restwaarden van diesels zullen waarschijnlijk stijgen, denkt Elbert. “Maar let wel op met welke auto’s je nog de zero-emissiezones in mag.”

Tot slot de WPM. Dit is geen belastingmaatregel maar is wel belastend, aldus Elbert. Het gaat om de werkgebonden personenmobiliteit. Vanaf 1 juli 2024 moeten werkgevers met meer dan 100 werknemers de CO2-uitstoot van het woon-werkverkeer van hun werknemers registreren. “Dit moet je rapporteren bij de RVO.”

Verduurzaming erg afhankelijk van de vlootomvang

Eric Vousten van VMS | Insight vraagt voorafgaand aan zijn presentatie hoeveel bedrijven verwachten over te stappen op elektrische auto’s door de afschaffing van de BPM-vrijstelling op dieselbussen. 31 procent van de aanwezigen verwacht dit te doen. Het sluit aan bij een van de conclusies uit de Monitor Lichte Bedrijfswagens die Vousten presenteert. Er is wel een kanttekening: “Verduurzaming is heel erg afhankelijk van de vlootomvang.” Bij een wagenpark van meer dan 50 auto’s is 90 procent van de ondervraagde bedrijven hiermee bezig.

Inmiddels is 86 procent van de bedrijven bekend met de invoering van Zero-emissiezones. Vier jaar geleden was dat nog 42 procent. Twee derde van de bedrijven komt regelmatig met een bestelauto in deze gebieden. En dan de afschaffing van de BPM-vrijstelling: 80 procent van de bevraagde bedrijven is hiervan op de hoogte en voor 76 procent heeft dit invloed op het wagenpark. Ruim 30 procent kiest ervoor om langer door te rijden met bestaande auto’s. 31 procent kiest ervoor om eerder over te stappen op elektrische bestelauto’s.

De keuze voor een merk bestelauto wordt vooral bepaald door betrouwbaarheid en kwaliteit, maar die factoren wegen wel minder zwaar. Aanschafprijs en actieradius tellen in 2023 juist zwaarder mee dan voorgaande jaren. In 2025 verwachten bedrijven dat 26 procent van het wagenpark EV en hybride is. 62 procent is nog diesel. In 2025 zijn die cijfers 56 om 29 procent. Opvallend: in 2030 rijdt 20 procent van het wagenpark op waterstof, zo is de verwachting.

Begin met de transitie

Roy Driessen van Leaseplan ging in op de vraag hoe je op weg gaat naar een emissieloos wagenpark. “Om te beginnen is het goed alle eisen te inventariseren. Een deel van je park is direct te elektrificeren. Kijk daarna naar het aanbod van voertuigen die op termijn kunnen helpen om ook het andere deel te verduurzamen.” In stap twee breng je volgens Driessen je transportgebied in kaart. “Dit kan met trackingsystemen. Hoe vaak kom je in de binnenstad en met welk doel? Welk voertuig past daar bij?”

Stap drie draait om de mogelijkheden voor in- en ombouw. “Veel ombouwsystemen zijn nog gemaakt van hout. Dat is zwaar. Zoek naar lichte inbouwmogelijkheden met je inbouwspecialist.” In stap 4 kijk je naar laadoplossingen en brengt deze in kaart, volgens Driessen. “Er zijn nu 140 duizend laadpunten. In 2030 moeten dat er 1,7 miljoen zijn. Straks kan je overal laden en bovendien worden batterijen steeds beter, met een bereik van 600 km voor de solid-state batterij.” Stap vijf: begin met de transitie. “Kijk waar je een dieselbus kan vervangen voor elektrisch en bouw van daaruit verder.”

Laadoplossingen

Rutger Bosch, oprichter van laadoplossingenbedrijf Revolt, gaf antwoord op de vraag hoe we al die EV’s gaan opladen. Het is een vraag die Bosch regelmatig wordt gesteld. Want het elektriciteitsnet is toch vol? Volgens Bosch zijn er slimme oplossingen die uitkomst kunnen bieden, waaronder load balancing en smart charging, waarbij de EV onderdeel wordt van het energienetwerk. “Zeer interessant voor bedrijfslocaties met elektrische wagenparken en parkeerterreinen naast de deur.” Het is dan wel belangrijk dat auto’s de mogelijkheid hebben voor bi-directioneel laden. Revolt levert daarnaast systemen voor energieopslag. Grote batterijen die slim worden ingezet en fungeren als buffer. “Ze leveren ‘power on demand’”

B-rijbewijs

Als ik nu een nieuwe e-besteller aanschaft, mag ik dan in 2024 met een rijbewijs B tot 4250 kg rijden? Het antwoord is nee, vertelt Lucia Kleiman, fleet manager bij DHL. “Voertuigen die voor 1 oktober 2023 op naam zijn gezet vallen nog wel binnen de vrijstelling. Daarna moet je een C-rijbewijs hebben.”

Tenminste, tot 1 januari 2024. Per 1 januari 2025 is er namelijk geen uitzondering meer voor elektrische bestelauto’s. Er is een lobby gaande richting Den Haag om de vrijstelling ook in 2024 door te zetten. “Er ligt een motie van de Tweede Kamer om dit door te zetten. Deze maand moet er een reactie komen van minister Harbers.” Kleiman verwacht dat de uitzondering een jaar wordt verlengd in afwachting van Europese regelgeving.

Lees hier welke besteller na het congres is uitgeroepen tot Bestelauto van het Jaar en de Belofte van het Jaar.

Congres Future Proof Fleet in teken van verduurzaming en belastingwetgeving | Fleet&Mobility

Congres Future Proof Fleet in teken van verduurzaming en belastingwetgeving

Fleet Expo • Het congres Future Proof Fleet, dat gisteren (woensdag 15 november) plaatsvond op de Fleet Expo in de Jaarbeurs Utrecht, maakte een paar zaken duidelijk. Het Nederlandse bedrijfsleven is volop bezig met verduurzaming, maar Den Haag gooit (met nieuwe wetgeving en gedraal) zand in de machine.
Michael van Wijngaarden Michael van Wijngaarden
• Laatste update:
(foto: Marcel Cazemier)

Het zijn vooral de grote bedrijven die voorop lopen in de transitie naar elektrisch rijden. Daarbij komen zij, samen met ondernemers in het mkb, veel uitdagingen tegen. Denk aan de laadproblematiek, zero-emissiezones en nieuwe belastingmaatregelen. In een aantal sessies probeerden deskundigen uit verschillende takken van sport de meeste vragen te beantwoorden.

‘Niemand weet hoe het in 2025 zit’

Na het welkomstwoord van dagvoorzitter Jasper Engel is fiscaal jurist Heleen Elbert aan het woord. Wetgeving is volgens haar constant in beweging. “Je weet niet hoe de belastingen er in de toekomst uitzien.” En dat heeft gevolgen. Zo stellen consumenten de aankoop van een EV uit vanwege onzekerheid over de wegenbelasting. “Niemand weet hoe het in 2025 zit.” Wel is er meer duidelijkheid over EV en bijtelling: in 2023 en 2024 ontvangen leaserijders 6 procent korting over 30.000 euro. In 2025 is dat nog 5 procent korting. De onbelaste kilometervergoeding gaat voor werknemers naar 23 cent per kilometer.

Ook subsidieregelingen veranderen. 2024 is het laatste jaar van de SEBA voor ev bestelauto’s. De SEPP voor EV’s blijft voor particulieren 2950 euro (nieuw) en 2000 euro bij de aanschaf van een occasion. En de Mia? “Het voortbestaan van deze regeling is onzeker.” Wat betreft de BPM-vrijstelling: deze vervalt per 1 januari 2025 voor alle nieuwe toelatingen. Dit geldt ook voor importauto’s. De restwaarden van diesels zullen waarschijnlijk stijgen, denkt Elbert. “Maar let wel op met welke auto’s je nog de zero-emissiezones in mag.”

Tot slot de WPM. Dit is geen belastingmaatregel maar is wel belastend, aldus Elbert. Het gaat om de werkgebonden personenmobiliteit. Vanaf 1 juli 2024 moeten werkgevers met meer dan 100 werknemers de CO2-uitstoot van het woon-werkverkeer van hun werknemers registreren. “Dit moet je rapporteren bij de RVO.”

Verduurzaming erg afhankelijk van de vlootomvang

Eric Vousten van VMS | Insight vraagt voorafgaand aan zijn presentatie hoeveel bedrijven verwachten over te stappen op elektrische auto’s door de afschaffing van de BPM-vrijstelling op dieselbussen. 31 procent van de aanwezigen verwacht dit te doen. Het sluit aan bij een van de conclusies uit de Monitor Lichte Bedrijfswagens die Vousten presenteert. Er is wel een kanttekening: “Verduurzaming is heel erg afhankelijk van de vlootomvang.” Bij een wagenpark van meer dan 50 auto’s is 90 procent van de ondervraagde bedrijven hiermee bezig.

Inmiddels is 86 procent van de bedrijven bekend met de invoering van Zero-emissiezones. Vier jaar geleden was dat nog 42 procent. Twee derde van de bedrijven komt regelmatig met een bestelauto in deze gebieden. En dan de afschaffing van de BPM-vrijstelling: 80 procent van de bevraagde bedrijven is hiervan op de hoogte en voor 76 procent heeft dit invloed op het wagenpark. Ruim 30 procent kiest ervoor om langer door te rijden met bestaande auto’s. 31 procent kiest ervoor om eerder over te stappen op elektrische bestelauto’s.

De keuze voor een merk bestelauto wordt vooral bepaald door betrouwbaarheid en kwaliteit, maar die factoren wegen wel minder zwaar. Aanschafprijs en actieradius tellen in 2023 juist zwaarder mee dan voorgaande jaren. In 2025 verwachten bedrijven dat 26 procent van het wagenpark EV en hybride is. 62 procent is nog diesel. In 2025 zijn die cijfers 56 om 29 procent. Opvallend: in 2030 rijdt 20 procent van het wagenpark op waterstof, zo is de verwachting.

Begin met de transitie

Roy Driessen van Leaseplan ging in op de vraag hoe je op weg gaat naar een emissieloos wagenpark. “Om te beginnen is het goed alle eisen te inventariseren. Een deel van je park is direct te elektrificeren. Kijk daarna naar het aanbod van voertuigen die op termijn kunnen helpen om ook het andere deel te verduurzamen.” In stap twee breng je volgens Driessen je transportgebied in kaart. “Dit kan met trackingsystemen. Hoe vaak kom je in de binnenstad en met welk doel? Welk voertuig past daar bij?”

Stap drie draait om de mogelijkheden voor in- en ombouw. “Veel ombouwsystemen zijn nog gemaakt van hout. Dat is zwaar. Zoek naar lichte inbouwmogelijkheden met je inbouwspecialist.” In stap 4 kijk je naar laadoplossingen en brengt deze in kaart, volgens Driessen. “Er zijn nu 140 duizend laadpunten. In 2030 moeten dat er 1,7 miljoen zijn. Straks kan je overal laden en bovendien worden batterijen steeds beter, met een bereik van 600 km voor de solid-state batterij.” Stap vijf: begin met de transitie. “Kijk waar je een dieselbus kan vervangen voor elektrisch en bouw van daaruit verder.”

Laadoplossingen

Rutger Bosch, oprichter van laadoplossingenbedrijf Revolt, gaf antwoord op de vraag hoe we al die EV’s gaan opladen. Het is een vraag die Bosch regelmatig wordt gesteld. Want het elektriciteitsnet is toch vol? Volgens Bosch zijn er slimme oplossingen die uitkomst kunnen bieden, waaronder load balancing en smart charging, waarbij de EV onderdeel wordt van het energienetwerk. “Zeer interessant voor bedrijfslocaties met elektrische wagenparken en parkeerterreinen naast de deur.” Het is dan wel belangrijk dat auto’s de mogelijkheid hebben voor bi-directioneel laden. Revolt levert daarnaast systemen voor energieopslag. Grote batterijen die slim worden ingezet en fungeren als buffer. “Ze leveren ‘power on demand’”

B-rijbewijs

Als ik nu een nieuwe e-besteller aanschaft, mag ik dan in 2024 met een rijbewijs B tot 4250 kg rijden? Het antwoord is nee, vertelt Lucia Kleiman, fleet manager bij DHL. “Voertuigen die voor 1 oktober 2023 op naam zijn gezet vallen nog wel binnen de vrijstelling. Daarna moet je een C-rijbewijs hebben.”

Tenminste, tot 1 januari 2024. Per 1 januari 2025 is er namelijk geen uitzondering meer voor elektrische bestelauto’s. Er is een lobby gaande richting Den Haag om de vrijstelling ook in 2024 door te zetten. “Er ligt een motie van de Tweede Kamer om dit door te zetten. Deze maand moet er een reactie komen van minister Harbers.” Kleiman verwacht dat de uitzondering een jaar wordt verlengd in afwachting van Europese regelgeving.

Lees hier welke besteller na het congres is uitgeroepen tot Bestelauto van het Jaar en de Belofte van het Jaar.