Laatste update:

Jaap van Dalen (Fleet Support): ‘Elektrisch rijden is altijd goedkoper’

(Foto: Jaap van Dalen)

De Fleet Expo is dit jaar groter dan ooit. Hét evenement voor de lease en fleet vindt plaats op 15 november in de Jaarbeurs in Utrecht, en wordt gelijktijdig georganiseerd met de Tankstation Vakbeurs en Taxi Expo. Feestelijk hoogtepunt van de Fleet Expo is de bekendmaking van de Bestelauto van het Jaar 2024 en de Belofte van het Jaar 2024. Ook is er een uitgebreid inhoudelijk programma met meerdere topsprekers, waaronder Jaap van Dalen.

Het sentiment rondom elektrische auto’s heeft dit jaar een flinke draai gemaakt, en dat heeft natuurlijk alles te maken met de betaalbaarheid van deze voertuigen. Particuliere kopers vinden de auto’s te duur, met name in de wat kleinere segmenten. Ook fleetowners nemen vaker een afwachtende houding aan, merkt Jaap van Daalen, terwijl een versnelling, zeker als het om bedrijfswagens gaat, juist op zijn plaats is.

Jaap van Daalen is commercieel directeur van Fleet Support (onderdeel van de Autobinck Groep). Hij gaat tijdens de Fleet Expo dieper in op de materie rondom de TCO van ICE en EV. Ook Van Daalen ziet een ‘terugtrekkende beweging’ als het gaat om elektrificatie. En dat is onterecht. “We willen laten zien dat elektrificatie altijd goedkoper is. Sterker nog, het prijsverschil tussen brandstof en elektrisch gaat alleen maar toenemen ten gunste van elektrische auto’s, mede als gevolg van de huidige brandstofprijzen.” Van Daalen zal aan de hand van enkele praktijkvoorbeelden aantonen wat de prijsverschillen precies zijn. “We gaan overigens niet alleen kijken naar de kosten maar besteden zeker ook aandacht aan andere vraagstukken die leven als het gaat om fleets, denk aan actieradius, laadmogelijkheden en dat soort zaken.”

Een ander punt van aandacht is het afschaffen van de BPM-vrijstelling voor bestelauto’s in 2025, en de effecten die dat nu al heeft. “In 2024 komt er een enorme hausse op fossiele bedrijfswagens, aangezien dat het laatste jaar is dat de BPM-vrijstelling van toepassing is. De hele keten komt hierdoor onder druk te staan, waarbij ik vooral ook denk aan de in- en ombouwers. Mijn advies is: als je volgend jaar nog een flink aantal bestelauto’s wil hebben, moet je ze nu bestellen. En eigenlijk ben je dan al aan de late kant.” Is er inmiddels al sprake van paniek bij grote wagenparkbeheerders? “Er ontstaat nu wel een ‘sense of urgency’. Er zijn al leveranciers die hebben aangegeven bepaalde modellen niet meer te kunnen leveren voor de invoering van de BPM vrijstelling vervalt.”

Elektrisch rijden is altijd goedkoper

Overigens is het vanuit kostenoogpunt dus helemaal niet slim om nu nog te investeren in een dieselbus, meent Van Daalen. Daar komt bij dat steeds meer steden milieuzones invoeren om de dieselbus te weren. Overstappen op elektrisch is bij de meeste toepassingen een no brainer. Beschikbaarheid en praktische inzetbaarheid van EV’s zijn daarbij wél onderwerpen waar fleetowners zich in moeten verdiepen. Van Daalen: “Over het hele gamma is de beschikbaarheid inderdaad nog beperkt, zeker als je kijkt naar specifieke situaties met ombouw- vraagstukken, hoge voertuiggewichten, belading en actieradius. Dat is wel ingewikkeld. Kijk daarom naar wat je nú kan elektrificeren. Dat gedeelte zou ik zo snel mogelijk aanpakken. En maak er ook echt beleid van.”

Jaap van Dalen (Fleet Support): ‘Elektrisch rijden is altijd goedkoper’ | Fleet&Mobility

Jaap van Dalen (Fleet Support): ‘Elektrisch rijden is altijd goedkoper’

Fleet Expo • De Fleet Expo is dit jaar groter dan ooit. Hét evenement voor de lease en fleet vindt plaats op 15 november in de Jaarbeurs in Utrecht, en wordt gelijktijdig georganiseerd met de Tankstation Vakbeurs en Taxi Expo. Feestelijk hoogtepunt van de Fleet Expo is de bekendmaking van de Bestelauto van het Jaar 2024 en de Belofte van het Jaar 2024. Ook is er een uitgebreid inhoudelijk programma met meerdere topsprekers, waaronder Jaap van Dalen.
Michael van Wijngaarden Michael van Wijngaarden
• Laatste update:
(Foto: Jaap van Dalen)

Het sentiment rondom elektrische auto’s heeft dit jaar een flinke draai gemaakt, en dat heeft natuurlijk alles te maken met de betaalbaarheid van deze voertuigen. Particuliere kopers vinden de auto’s te duur, met name in de wat kleinere segmenten. Ook fleetowners nemen vaker een afwachtende houding aan, merkt Jaap van Daalen, terwijl een versnelling, zeker als het om bedrijfswagens gaat, juist op zijn plaats is.

Jaap van Daalen is commercieel directeur van Fleet Support (onderdeel van de Autobinck Groep). Hij gaat tijdens de Fleet Expo dieper in op de materie rondom de TCO van ICE en EV. Ook Van Daalen ziet een ‘terugtrekkende beweging’ als het gaat om elektrificatie. En dat is onterecht. “We willen laten zien dat elektrificatie altijd goedkoper is. Sterker nog, het prijsverschil tussen brandstof en elektrisch gaat alleen maar toenemen ten gunste van elektrische auto’s, mede als gevolg van de huidige brandstofprijzen.” Van Daalen zal aan de hand van enkele praktijkvoorbeelden aantonen wat de prijsverschillen precies zijn. “We gaan overigens niet alleen kijken naar de kosten maar besteden zeker ook aandacht aan andere vraagstukken die leven als het gaat om fleets, denk aan actieradius, laadmogelijkheden en dat soort zaken.”

Een ander punt van aandacht is het afschaffen van de BPM-vrijstelling voor bestelauto’s in 2025, en de effecten die dat nu al heeft. “In 2024 komt er een enorme hausse op fossiele bedrijfswagens, aangezien dat het laatste jaar is dat de BPM-vrijstelling van toepassing is. De hele keten komt hierdoor onder druk te staan, waarbij ik vooral ook denk aan de in- en ombouwers. Mijn advies is: als je volgend jaar nog een flink aantal bestelauto’s wil hebben, moet je ze nu bestellen. En eigenlijk ben je dan al aan de late kant.” Is er inmiddels al sprake van paniek bij grote wagenparkbeheerders? “Er ontstaat nu wel een ‘sense of urgency’. Er zijn al leveranciers die hebben aangegeven bepaalde modellen niet meer te kunnen leveren voor de invoering van de BPM vrijstelling vervalt.”

Elektrisch rijden is altijd goedkoper

Overigens is het vanuit kostenoogpunt dus helemaal niet slim om nu nog te investeren in een dieselbus, meent Van Daalen. Daar komt bij dat steeds meer steden milieuzones invoeren om de dieselbus te weren. Overstappen op elektrisch is bij de meeste toepassingen een no brainer. Beschikbaarheid en praktische inzetbaarheid van EV’s zijn daarbij wél onderwerpen waar fleetowners zich in moeten verdiepen. Van Daalen: “Over het hele gamma is de beschikbaarheid inderdaad nog beperkt, zeker als je kijkt naar specifieke situaties met ombouw- vraagstukken, hoge voertuiggewichten, belading en actieradius. Dat is wel ingewikkeld. Kijk daarom naar wat je nú kan elektrificeren. Dat gedeelte zou ik zo snel mogelijk aanpakken. En maak er ook echt beleid van.”