Auto en fiscus

Laatste update:

Auto & Prinsjesdag: onverwacht belastingkado voor werkgevers en -nemers

Beeld: Elbert Fiscaal

Prinsjesdag zat vol nieuws. Voor werkgevers en -nemers bevatte de belastingplannen vooral (kleine) kadootjes. Het meest onverwachte kado betrof de onbelaste reiskostenvergoeding.

Niemand verwachtte echt vuurwerk van een demissionair kabinet. Het controversieel verklaren van de kilometerheffing was verwacht. Men laat de invoering daarvan graag over aan het nieuwe kabinet. Natuurlijk is niet alles doorgeschoven naar de toekomst. Zo deelt Financiën volgend jaar een aantal cadeautjes uit: de onbelaste reiskostenvergoeding zou volgend jaar omhoog gaan naar 22 cent per kilometer, maar het blijkt nu zelfs 23 cent te worden. Dit is niet alleen van belang voor werkgevers en werknemers, deze verhoging werkt ook door naar de ondernemer/zzp’er: de kilometervergoeding die als aftrekpost van de winst kan worden gebruikt gaat natuurlijk ook naar 23 cent.

Ook de regeling rondom OV-kaarten wordt versoepeld. Nu moet je als werkgever nog van alles bijhouden en controleren wanneer je jouw werknemers een OV-abonnement of OV-kortingskaart geeft. Per volgend jaar wordt het lekker simpel: er komt in de loonbelasting een speciale vrijstelling voor het ‘verstrekken, ter beschikking stellen of vergoeden’ van deze OV-kaarten. Wel moet je kunnen laten zien dat die kaart ook zakelijk wordt gebruikt, maar toch. Het wordt een heel stuk simpeler dan nu. Zit er dan helemaal geen addertje onder het gras? Jazeker, je moet er voor de btw-aftrek nog wel even rekening mee houden dat de woon-werkkilometers voor die belasting privé zijn.

BPM

Naast deze wat opvallender wetsvoorstellen, heb ik er ook nog een paar minder opvallende in de aanbieding. Zo wordt het basisbedrag voor de bpm in de toekomst 200 euro hoger. Met die 200 euro financieren ze de SEPP, oftewel de subsidie die een particulier eventueel bij RVO kan aanvragen bij aanschaf of lease van een elektrische auto. Goed nieuws is dat de Milieu-investeringsaftrek, de Vamil en de Energie-investeringsaftrek niet per 2024 worden afgeschaft, maar nog vijf jaar langer zullen bestaan. Helaas weten we pas na de Kerst of deze regelingen ook voor de aanschaf van een (bestel)auto kunnen worden gebruikt.

Bovendien gaat de Energie-investeringsaftrek omlaag van 45,5 naar 40 procent. Rijdt u in een camper? Houd er dan rekening mee dat per 2026 het motorrijtuigenbelastingtarief voor verhuurde en niet-verhuurde campers gelijk wordt getrokken. In beide gevallen ga je dan 50 procent betalen. Voor een gewone camper is dit een verdubbeling van de motorrijtuigenbelasting vergeleken met vandaag. De oldtimervrijstelling in de motorrijtuigenbelasting gaat in de toekomst (2028) alleen nog maar gelden voor auto’s van voor 1988. Dat is handig om te weten als je van plan bent om een nieuwe oldtimer aan te schaffen. Ik wil deze column echter afsluiten door uw aandacht te vragen voor de brandstofprijzen. In de belastingplannen staat namelijk dat de accijnsverlaging die we nu nog hebben, per 1 januari wordt afgeschaft. Het wordt hierdoor flink wat duurder aan de pomp. In de Kamer is er op dit moment animo om die afschaffing toch ongedaan te maken. Of het doorgaat, durf ik dus nog niet te zeggen. Wat ik wel durf te zeggen is dat de autobelastingen constant in beweging zijn. Ik houd u op de hoogte.

Heleen Elbert is fiscaaljurist en oud-belastinginspecteur. Ze is als promovenda autobelastingen verbonden aan de Erasmus Universiteit. Elbert is werkzaam bij Elbert Fiscaal (www.elbertfiscaal.nl en www.autoenfiscus.nl).

Auto & Prinsjesdag: onverwacht belastingkado voor werkgevers en -nemers | Fleet&Mobility

Auto & Prinsjesdag: onverwacht belastingkado voor werkgevers en -nemers

Auto & Fiscus • Prinsjesdag zat vol nieuws. Voor werkgevers en -nemers bevatte de belastingplannen vooral (kleine) kadootjes. Het meest onverwachte kado betrof de onbelaste reiskostenvergoeding.
Sander van Vliet Sander van Vliet
• Laatste update:
Beeld: Elbert Fiscaal

Niemand verwachtte echt vuurwerk van een demissionair kabinet. Het controversieel verklaren van de kilometerheffing was verwacht. Men laat de invoering daarvan graag over aan het nieuwe kabinet. Natuurlijk is niet alles doorgeschoven naar de toekomst. Zo deelt Financiën volgend jaar een aantal cadeautjes uit: de onbelaste reiskostenvergoeding zou volgend jaar omhoog gaan naar 22 cent per kilometer, maar het blijkt nu zelfs 23 cent te worden. Dit is niet alleen van belang voor werkgevers en werknemers, deze verhoging werkt ook door naar de ondernemer/zzp’er: de kilometervergoeding die als aftrekpost van de winst kan worden gebruikt gaat natuurlijk ook naar 23 cent.

Ook de regeling rondom OV-kaarten wordt versoepeld. Nu moet je als werkgever nog van alles bijhouden en controleren wanneer je jouw werknemers een OV-abonnement of OV-kortingskaart geeft. Per volgend jaar wordt het lekker simpel: er komt in de loonbelasting een speciale vrijstelling voor het ‘verstrekken, ter beschikking stellen of vergoeden’ van deze OV-kaarten. Wel moet je kunnen laten zien dat die kaart ook zakelijk wordt gebruikt, maar toch. Het wordt een heel stuk simpeler dan nu. Zit er dan helemaal geen addertje onder het gras? Jazeker, je moet er voor de btw-aftrek nog wel even rekening mee houden dat de woon-werkkilometers voor die belasting privé zijn.

BPM

Naast deze wat opvallender wetsvoorstellen, heb ik er ook nog een paar minder opvallende in de aanbieding. Zo wordt het basisbedrag voor de bpm in de toekomst 200 euro hoger. Met die 200 euro financieren ze de SEPP, oftewel de subsidie die een particulier eventueel bij RVO kan aanvragen bij aanschaf of lease van een elektrische auto. Goed nieuws is dat de Milieu-investeringsaftrek, de Vamil en de Energie-investeringsaftrek niet per 2024 worden afgeschaft, maar nog vijf jaar langer zullen bestaan. Helaas weten we pas na de Kerst of deze regelingen ook voor de aanschaf van een (bestel)auto kunnen worden gebruikt.

Bovendien gaat de Energie-investeringsaftrek omlaag van 45,5 naar 40 procent. Rijdt u in een camper? Houd er dan rekening mee dat per 2026 het motorrijtuigenbelastingtarief voor verhuurde en niet-verhuurde campers gelijk wordt getrokken. In beide gevallen ga je dan 50 procent betalen. Voor een gewone camper is dit een verdubbeling van de motorrijtuigenbelasting vergeleken met vandaag. De oldtimervrijstelling in de motorrijtuigenbelasting gaat in de toekomst (2028) alleen nog maar gelden voor auto’s van voor 1988. Dat is handig om te weten als je van plan bent om een nieuwe oldtimer aan te schaffen. Ik wil deze column echter afsluiten door uw aandacht te vragen voor de brandstofprijzen. In de belastingplannen staat namelijk dat de accijnsverlaging die we nu nog hebben, per 1 januari wordt afgeschaft. Het wordt hierdoor flink wat duurder aan de pomp. In de Kamer is er op dit moment animo om die afschaffing toch ongedaan te maken. Of het doorgaat, durf ik dus nog niet te zeggen. Wat ik wel durf te zeggen is dat de autobelastingen constant in beweging zijn. Ik houd u op de hoogte.

Heleen Elbert is fiscaaljurist en oud-belastinginspecteur. Ze is als promovenda autobelastingen verbonden aan de Erasmus Universiteit. Elbert is werkzaam bij Elbert Fiscaal (www.elbertfiscaal.nl en www.autoenfiscus.nl).

Geplaatst in rubriek:
Sander van Vliet
Sander van Vliet

Sander is vaste redacteur van Automotive en Fleet & Mobility. Na omzwervingen in de sportjournalistiek streek hij in 2023 neer op de Automotive-redactie. In zijn vrije tijd houdt hij zich bezig met wielrennen, voetbal en goed eten.