Goed maar onuitvoerbaar
Auto en fiscus

Laatste update:

Auto&Fiscus | Nieuwe werkregeling: Goed maar onuitvoerbaar

Heleen Elbert

Duurzaamheid, je moet er toch een keer aan geloven. Of je nu wilt of niet. De overheid is er maar druk mee, denk aan de vergevorderde plannen voor de zero-emissie zones. Ingrijpend, maar dat lijkt de ‘normerende regeling werkgebonden personenmobiliteit’ ook te worden, zegt fiscalist Heleen Elbert in haar column voor Fleet&Mobility.

De zogenoemde ‘normerende regeling werkgebonden personenmobiliteit’, ook wel de CO2-taks genoemd, verwachten we in het tweede kwartaal van 2022. Je kunt er wel van uitgaan dat elke grotere werkgever zich hier binnenkort druk over moet maken. Deze regeling heeft overigens geen fiscale achtergrond, maar in de letterlijke zin zal het voor een aantal bedrijven best een belasting inhouden. Werken er bij jouw bedrijf namelijk 100 mensen of meer, dan moet je inventariseren met welk vervoermiddel het personeel hun zakelijke ritten rijdt. Het gaat om personenritten (dus geen goederenvervoer) en geldt niet woon-werkverkeer. Rijdt het personeel alleen in een auto van de zaak? Dan is het relatief simpel: je kijkt per kenteken wat de CO2-uitstoot van de auto is en dan ben je klaar. Rijdt men met een fiets van de zaak of reist men het OV, dan is het ook simpel: uitstoot 0. Lever de lijst in bij de overheid (waarschijnlijk RVO) en het werk is gedaan. Bovendien weet je dan ongeveer wat de CO2 footprint van jouw bedrijf is zodat je daar eventueel actie op kunt ondernemen. Vooralsnog is de CO2-uitstoot nog niet doorslaggevend, maar er komt een tijd dat je ervoor moet zorgen dat de gemiddelde CO2-uitstoot van het wagenpark niet meer dan 96 gram/km bedraagt.

Lastiger wordt het voor bedrijven waar niet iedereen in een vervoermiddel van de zaak rijdt. Hoewel vast wel bekend is wie een reiskostenvergoeding van de baas ontvangt, is het vermoedelijk niet altijd even duidelijk met welk vervoermiddel men de zakelijke kilometers rijdt. Was het de privéauto van Marie? Of was ze die dag met haar motor? Afgezien van de vraag of je dit in verband met de privacyregels überhaupt wel mag vragen, lijkt het mij sowieso een uitdaging om in die gevallen erachter te komen wat de CO2-uitstoot van het voertuig geweest is. Kortom, het zal de duurzaamheid bevorderen, maar gaat veel praktische problemen opleveren.

Wetsvoorstel

We wachten het wetsvoorstel af. Lees dat vooral goed door, want de grens kan ook bij 50 werknemers komen te liggen. Bovendien is er ook al over een uitbreiding naar het woon-werkverkeer gesproken.
Dan iets positiefs: ook dit jaar is er weer het nodige belastingvoordeel te behalen met duurzame mobiliteitskeuzes. Zowel de MIA (milieu-investeringsaftrek), als de EIA (energie-investeringsaftrek) percentages zijn in 2022 hoger.

Voordelen

Omdat deze uitbreiding budgetneutraal moest zijn, is het aantal bedrijfsmiddelen waarop je deze aftrekposten kunt claimen, wel geslonken. De gewone elektrische personenauto en de elektrische motor vinden wij bijvoorbeeld niet meer terug in de Milieulijst 2022. Op een zogenoemde slimme laadpaal zit bijvoorbeeld nog een leuk MIA-voordeel. Ook de SEBA (subsidie voor een elektrische bedrijfsauto) en de SEPP (subsidie voor een particulier elektrische personenauto) blijven in 2022 bestaan. Het budget daarvoor is aanzienlijk hoger dan in 2021. Bovendien is de SEBA voor MKB-bedrijven omhooggegaan van 10% naar 12%. Over fiscale voordelen rondom mobiliteit & duurzaamheid is gelukkig dus nog steeds wat te melden.

Heleen Elbert is fiscaal-jurist en oud-belastinginspecteur. Ze is als promovenda auto- belastingen verbonden aan de Erasmus Universiteit. Elbert is werkzaam bij Elbert Fiscaal (www.elbertfiscaal.nl en www.autoenfiscus.nl).

Auto&Fiscus | Nieuwe werkregeling: Goed maar onuitvoerbaar | Fleet&Mobility
Goed maar onuitvoerbaar

Auto&Fiscus | Nieuwe werkregeling: Goed maar onuitvoerbaar

William Widjaja William Widjaja
• Laatste update:
Heleen Elbert

De zogenoemde ‘normerende regeling werkgebonden personenmobiliteit’, ook wel de CO2-taks genoemd, verwachten we in het tweede kwartaal van 2022. Je kunt er wel van uitgaan dat elke grotere werkgever zich hier binnenkort druk over moet maken. Deze regeling heeft overigens geen fiscale achtergrond, maar in de letterlijke zin zal het voor een aantal bedrijven best een belasting inhouden. Werken er bij jouw bedrijf namelijk 100 mensen of meer, dan moet je inventariseren met welk vervoermiddel het personeel hun zakelijke ritten rijdt. Het gaat om personenritten (dus geen goederenvervoer) en geldt niet woon-werkverkeer. Rijdt het personeel alleen in een auto van de zaak? Dan is het relatief simpel: je kijkt per kenteken wat de CO2-uitstoot van de auto is en dan ben je klaar. Rijdt men met een fiets van de zaak of reist men het OV, dan is het ook simpel: uitstoot 0. Lever de lijst in bij de overheid (waarschijnlijk RVO) en het werk is gedaan. Bovendien weet je dan ongeveer wat de CO2 footprint van jouw bedrijf is zodat je daar eventueel actie op kunt ondernemen. Vooralsnog is de CO2-uitstoot nog niet doorslaggevend, maar er komt een tijd dat je ervoor moet zorgen dat de gemiddelde CO2-uitstoot van het wagenpark niet meer dan 96 gram/km bedraagt.

Lastiger wordt het voor bedrijven waar niet iedereen in een vervoermiddel van de zaak rijdt. Hoewel vast wel bekend is wie een reiskostenvergoeding van de baas ontvangt, is het vermoedelijk niet altijd even duidelijk met welk vervoermiddel men de zakelijke kilometers rijdt. Was het de privéauto van Marie? Of was ze die dag met haar motor? Afgezien van de vraag of je dit in verband met de privacyregels überhaupt wel mag vragen, lijkt het mij sowieso een uitdaging om in die gevallen erachter te komen wat de CO2-uitstoot van het voertuig geweest is. Kortom, het zal de duurzaamheid bevorderen, maar gaat veel praktische problemen opleveren.

Wetsvoorstel

We wachten het wetsvoorstel af. Lees dat vooral goed door, want de grens kan ook bij 50 werknemers komen te liggen. Bovendien is er ook al over een uitbreiding naar het woon-werkverkeer gesproken.
Dan iets positiefs: ook dit jaar is er weer het nodige belastingvoordeel te behalen met duurzame mobiliteitskeuzes. Zowel de MIA (milieu-investeringsaftrek), als de EIA (energie-investeringsaftrek) percentages zijn in 2022 hoger.

Voordelen

Omdat deze uitbreiding budgetneutraal moest zijn, is het aantal bedrijfsmiddelen waarop je deze aftrekposten kunt claimen, wel geslonken. De gewone elektrische personenauto en de elektrische motor vinden wij bijvoorbeeld niet meer terug in de Milieulijst 2022. Op een zogenoemde slimme laadpaal zit bijvoorbeeld nog een leuk MIA-voordeel. Ook de SEBA (subsidie voor een elektrische bedrijfsauto) en de SEPP (subsidie voor een particulier elektrische personenauto) blijven in 2022 bestaan. Het budget daarvoor is aanzienlijk hoger dan in 2021. Bovendien is de SEBA voor MKB-bedrijven omhooggegaan van 10% naar 12%. Over fiscale voordelen rondom mobiliteit & duurzaamheid is gelukkig dus nog steeds wat te melden.

Heleen Elbert is fiscaal-jurist en oud-belastinginspecteur. Ze is als promovenda auto- belastingen verbonden aan de Erasmus Universiteit. Elbert is werkzaam bij Elbert Fiscaal (www.elbertfiscaal.nl en www.autoenfiscus.nl).