Consumentenclaim daagt NS voor de rechter

Redactie Redactie
• Laatste update:

Consumenten die vinden dat zij benadeeld worden, kunnen zich aansluiten via de website van Consumentenclaim. De aanmelding is op basis van het ‘no cure, no pay’-beginsel, waarbij alleen de proceskosten bij de consumenten in rekening worden gebracht, als de zaak wordt gewonnen.

Consumentenclaim zegt al een jaar lang in gesprek te zijn met de NS. De organisatie wil dat, evenredig aan de zogenoemde compensatieregeling voor consumenten die meer dan een half uur vertraging oplopen door de schuld van NS, ook een financiële tegemoetkoming komt voor reizigers die te lang in een trein moeten staan of die moeten wachten op een volgende trein omdat ze niet in een coupé passen.

Bewijs
De organisatie beroept zich op een onderzoek van één treinreiziger, die in november 2016, drie weken lang zijn dagelijks treinreis heeft gedocumenteerd. NS belooft dat een reiziger gemiddeld niet langer dan een kwartier in een Intercity hoeft te blijven staan. Volgens Consumentenclaim blijkt uit de bewijsvoering van de treinreiziger dat hij, op het traject tussen Utrecht en Amsterdam Zuid, gemiddeld meer dan een kwartier moest blijven staan en soms niet meekon met de trein.

Consumentenclaim daagt de NS voor de rechter namens deze treinreiziger. Mocht hij in het gelijk worden gesteld, dan kunnen de andere 10 duizend gedupeerden ook een claim neerleggen bij de NS. Er wordt een schadevergoeding van de helft van de reiskosten geëist.

Reactie NS
NS-woordvoerder Erik Kroeze reageerde in NOS Radio 1 journaal door te zeggen dat dit Amerikaanse toestanden zijn en er met een gerechtelijke uitspraak geen oplossing voor de consumenten komt. Volgens hem stelt de NS alles in het werk om de drukte in de treinen terug te dringen. In december 2016 werden 26 nieuwe Sprinters ingezet en dit jaar komen daar nog eens 30 bij. In totaal investeert de NS 2,5 miljard euro in nieuw materieel. Volgens Kroeze is de drukte ook deels te wijten aan de aantrekkende economie, waardoor meer mensen met de trein reizen.

Volgens Consumentenclaim wist de NS in 2014 al dat er een dreiging van overvolle treinen was, maar heeft de spoordienst weinig gedaan om snel met oplossingen te komen.

Gisteren werd al gemeld dat er bij reizigersorganisatie Rover zevenduizend klachten binnen zijn gekomen over de nieuwe dienstregeling van de NS, die in december 2016 in is gegaan. 

Consumentenclaim daagt NS voor de rechter | Fleet&Mobility

Consumentenclaim daagt NS voor de rechter

Redactie Redactie
• Laatste update:

Consumenten die vinden dat zij benadeeld worden, kunnen zich aansluiten via de website van Consumentenclaim. De aanmelding is op basis van het ‘no cure, no pay’-beginsel, waarbij alleen de proceskosten bij de consumenten in rekening worden gebracht, als de zaak wordt gewonnen.

Consumentenclaim zegt al een jaar lang in gesprek te zijn met de NS. De organisatie wil dat, evenredig aan de zogenoemde compensatieregeling voor consumenten die meer dan een half uur vertraging oplopen door de schuld van NS, ook een financiële tegemoetkoming komt voor reizigers die te lang in een trein moeten staan of die moeten wachten op een volgende trein omdat ze niet in een coupé passen.

Bewijs
De organisatie beroept zich op een onderzoek van één treinreiziger, die in november 2016, drie weken lang zijn dagelijks treinreis heeft gedocumenteerd. NS belooft dat een reiziger gemiddeld niet langer dan een kwartier in een Intercity hoeft te blijven staan. Volgens Consumentenclaim blijkt uit de bewijsvoering van de treinreiziger dat hij, op het traject tussen Utrecht en Amsterdam Zuid, gemiddeld meer dan een kwartier moest blijven staan en soms niet meekon met de trein.

Consumentenclaim daagt de NS voor de rechter namens deze treinreiziger. Mocht hij in het gelijk worden gesteld, dan kunnen de andere 10 duizend gedupeerden ook een claim neerleggen bij de NS. Er wordt een schadevergoeding van de helft van de reiskosten geëist.

Reactie NS
NS-woordvoerder Erik Kroeze reageerde in NOS Radio 1 journaal door te zeggen dat dit Amerikaanse toestanden zijn en er met een gerechtelijke uitspraak geen oplossing voor de consumenten komt. Volgens hem stelt de NS alles in het werk om de drukte in de treinen terug te dringen. In december 2016 werden 26 nieuwe Sprinters ingezet en dit jaar komen daar nog eens 30 bij. In totaal investeert de NS 2,5 miljard euro in nieuw materieel. Volgens Kroeze is de drukte ook deels te wijten aan de aantrekkende economie, waardoor meer mensen met de trein reizen.

Volgens Consumentenclaim wist de NS in 2014 al dat er een dreiging van overvolle treinen was, maar heeft de spoordienst weinig gedaan om snel met oplossingen te komen.

Gisteren werd al gemeld dat er bij reizigersorganisatie Rover zevenduizend klachten binnen zijn gekomen over de nieuwe dienstregeling van de NS, die in december 2016 in is gegaan.