PBL: Gestaffelde bijtelling leverde 6% CO2-reductie op

Floor Vink Floor Vink
• Laatste update:
Door met absolute kortingen te werken in plaats van procentuele kortingen zou het beleid effectiever zijn geweest. (Foto: Shutterstock)

Het gestaffelde bijtellingsbeleid in de periode van 2011 tot en met 2016 heeft tot 6 procent minder CO2-uitstoot geleid dan zonder deze bijtelling het geval zou zijn geweest. Dat blijkt uit de evaluatie ‘Fiscale vergroening en de auto van de zaak’ van het Planbureau voor de Leefomgeving (PBL).

Keerzijde is dat het beleid de Nederlandse overheid 3,7 miljard euro heeft gekost aan gederfde belastinginkomsten uit de bijtelling. Daarnaast heeft lagere bijtelling onbedoeld geleid tot een toename van het marktaandeel van dieselauto’s, omdat bepaalde dieselmodellen ook onder de 14 procent bijtelling vielen.Lees ook het artikel ‘WLTP leidend bij inkoopbeleid fleetmanagers’

Lees meer op Automotive Management.

PBL: Gestaffelde bijtelling leverde 6% CO2-reductie op | Fleet&Mobility

PBL: Gestaffelde bijtelling leverde 6% CO2-reductie op

Floor Vink Floor Vink
• Laatste update:
Door met absolute kortingen te werken in plaats van procentuele kortingen zou het beleid effectiever zijn geweest. (Foto: Shutterstock)

Het gestaffelde bijtellingsbeleid in de periode van 2011 tot en met 2016 heeft tot 6 procent minder CO2-uitstoot geleid dan zonder deze bijtelling het geval zou zijn geweest. Dat blijkt uit de evaluatie ‘Fiscale vergroening en de auto van de zaak’ van het Planbureau voor de Leefomgeving (PBL).

Keerzijde is dat het beleid de Nederlandse overheid 3,7 miljard euro heeft gekost aan gederfde belastinginkomsten uit de bijtelling. Daarnaast heeft lagere bijtelling onbedoeld geleid tot een toename van het marktaandeel van dieselauto’s, omdat bepaalde dieselmodellen ook onder de 14 procent bijtelling vielen.Lees ook het artikel ‘WLTP leidend bij inkoopbeleid fleetmanagers’

Lees meer op Automotive Management.