Elektrische taxiritten delen en laden met Shell en Viavan

Floor Vink Floor Vink
• Laatste update:
(Foto: Viavan)

De on demand technologie van Viavan wordt in deze samenwerking gecombineerd met het netwerk van Shell-laadstations. Shell nam twee jaar geleden laadpaalspecialist New Motion over. Door de route naar beschikbare oplaadpunten te combineren met de routes die Viavan-chauffeurs rijden, kan de inzetbaarheid van de EV’s bij het delen van ritten worden geoptimaliseerd. 

Amsterdam wil de eerste emissievrije stad ter wereld zijn door vanaf 2030 benzine- en dieselauto’s te weren. Shell en Viavan willen met deze pilot onder andere aantonen dat het haalbaar is met een elektrische vloot deelritten te rijden in steden. Amsterdam is gekozen als pilot-stad om deze samenwerking in praktijk te brengen, vooral omdat de stad veel heeft geïnvesteerd in een openbaar laadnetwerk.

Algoritme

Viavan heeft een zogenoemd ‘Operatiesysteem voor elektrische voertuigen’ ontwikkeld. Een algoritme voor de routing zorgt dat het maximale uit het bereik en het accugebruik wordt gehaald. Oftewel: zo efficiënt mogelijk gebruik maken van de accu en inspelen op actuele situaties. Zodat er bijvoorbeeld voor wordt gezorgd dat een chauffeur met een volle accu de spits in gaat en op de drukke momenten zoveel mogelijk passagiers kan vervoeren. Het systeem controleert in Amsterdam de actuele accustatus van alle EV’s in de vloot, berekent aankomende oplaadmomenten en leidt de EV’s naar een Shell-laadstation. 

Levensvatbaarheid

“We zijn blij om samen te werken met Shell om aan te tonen dat wanneer technologie samenwerkt met infrastructuur, we de mogelijkheid hebben om innovatieve, congestie-verminderende en duurzame oplossingen te bieden”, zei Chris Snyder, ceo van Viavan. Viavan-passagiers kunnen een elektrische, gedeelde rit boeken via een ‘eVia’-verzoek in de app van Viavan.

Elektrische taxiritten delen en laden met Shell en Viavan | Fleet&Mobility

Elektrische taxiritten delen en laden met Shell en Viavan

Floor Vink Floor Vink
• Laatste update:
(Foto: Viavan)

De on demand technologie van Viavan wordt in deze samenwerking gecombineerd met het netwerk van Shell-laadstations. Shell nam twee jaar geleden laadpaalspecialist New Motion over. Door de route naar beschikbare oplaadpunten te combineren met de routes die Viavan-chauffeurs rijden, kan de inzetbaarheid van de EV’s bij het delen van ritten worden geoptimaliseerd. 

Amsterdam wil de eerste emissievrije stad ter wereld zijn door vanaf 2030 benzine- en dieselauto’s te weren. Shell en Viavan willen met deze pilot onder andere aantonen dat het haalbaar is met een elektrische vloot deelritten te rijden in steden. Amsterdam is gekozen als pilot-stad om deze samenwerking in praktijk te brengen, vooral omdat de stad veel heeft geïnvesteerd in een openbaar laadnetwerk.

Algoritme

Viavan heeft een zogenoemd ‘Operatiesysteem voor elektrische voertuigen’ ontwikkeld. Een algoritme voor de routing zorgt dat het maximale uit het bereik en het accugebruik wordt gehaald. Oftewel: zo efficiënt mogelijk gebruik maken van de accu en inspelen op actuele situaties. Zodat er bijvoorbeeld voor wordt gezorgd dat een chauffeur met een volle accu de spits in gaat en op de drukke momenten zoveel mogelijk passagiers kan vervoeren. Het systeem controleert in Amsterdam de actuele accustatus van alle EV’s in de vloot, berekent aankomende oplaadmomenten en leidt de EV’s naar een Shell-laadstation. 

Levensvatbaarheid

“We zijn blij om samen te werken met Shell om aan te tonen dat wanneer technologie samenwerkt met infrastructuur, we de mogelijkheid hebben om innovatieve, congestie-verminderende en duurzame oplossingen te bieden”, zei Chris Snyder, ceo van Viavan. Viavan-passagiers kunnen een elektrische, gedeelde rit boeken via een ‘eVia’-verzoek in de app van Viavan.