Fleetowner Top 20 | De groei is eruit
De 25 bedrijven en instanties met de grootste voertuigvloot hebben in totaal 87 duizend voertuigen rijden, waarvan driekwart op geel kenteken. Dat blijkt uit een inventarisatie van markt intelligentiebureau Smart Profile, dat van ruim 40 duizend bedrijven in de Benelux het wagenpark in kaart gebracht heeft. De overheid is zwaar vertegenwoordigd, want zowel politie als defensie staan in de top 10 van de grootste wagenparken.
Fleet top 25 |
|||||
Bedrijf | Aantal medewerkers | Vloot (totaal) | Geel kenteken | Grijs kenteken | Trucks |
1. Politie | 65.000 | 11.000 | 7.800 | 3.200 | 0 |
2. Koninklijke Bam Groep | 13.000 | 5.560 | 3.500 | 2.000 | 60 |
3. Capgemini Nederland | 4.000 | 4.500 | 4.500 | 0 | 0 |
4. Randstad Holding | 4.230 | 4.252 | 3.850 | 402 | 0 |
5. Volker Stevin Materieel | 15.000 | 4.200 | 2.000 | 2.100 | 100 |
6. Engie Services Nederland | 10.000 | 3.801 | 1.701 | 2.100 | 0 |
7. Deloitte Holding | 5.000 | 3.500 | 3.500 | 0 | 0 |
8. Ministerie van defensie | 6.000 | 3.500 | 2.900 | 600 | 0 |
9. Strukton Worksphere | 10.000 | 3.480 | 1.880 | 1.600 | 0 |
10. Heijmans | 7.500 | 3.301 | 2.400 | 801 | 100 |
11. Post NL | 50.000 | 3.250 | 1.270 | 1.800 | 180 |
12. PWC | 4.900 | 3.101 | 3.101 | 0 | 0 |
13. TBI Groep | 6.000 | 3.600 | 3.000 | 600 | 0 |
14. EY Nederland | 4.300 | 3.000 | 3.000 | 0 | 0 |
15. ING Groep | 15.000 | 3.000 | 3.000 | 0 | 0 |
16. Spie Nederland | 3.450 | 2.900 | 1.894 | 1.000 | 6 |
17. Renewi Nederland | 3.000 | 2.700 | 900 | 300 | 1.500 |
18. Rabobank Nederland | 50.000 | 2.656 | 2.650 | 6 | 0 |
19. Alliander | 7.000 | 2.506 | 1.300 | 1.201 | 5 |
20. CGI Nederland | 2.700 | 2.501 | 2.501 | 0 | 0 |
21. Unica Groep | 2.500 | 2.440 | 1.790 | 650 | 0 |
22. Enexis Holding | 4.000 | 2.411 | 1.178 | 1.200 | 33 |
23. Atos Nederland | 8.000 | 2.402 | 2.378 | 24 | 0 |
24. ABN Amro Group | 20.000 | 2.400 | 2.400 | 0 | 0 |
25. KPMG | 4.200 | 2.351 | 2.351 | 0 | 0 |
Bron: Smart Profile |
Bij het overzicht staan vooral de grote banken, consultancy-, bouw- en energiebedrijven. Die hebben traditioneel de grootste wagenparken en vormen daarmee de belangrijkste afnemers van leaseauto’s. Zij zijn de afgelopen maanden terughoudend geweest met het inzetten van nieuwe voertuigen. Dat blijkt uit de cijfers van de Nederlandse Vereniging van Autoleasebedrijven (VNA). De VNA meldt dat in het eerste halfjaar het aantal ingezette leaseauto’s (geel kenteken) met 1,5 procent is gedaald naar 624 duizend. Het aantal bestelwagens nam wel licht toe (1,2%). De krimp van de vloot heeft alles te maken met de coronacrisis. Bij bouwbedrijf TBI (plek 13) werd in eerste instantie een bestelstop ingevoerd. Pas in juli zijn er weer (elektrische) auto’s besteld en vanaf september worden ook weer brandstofauto’s besteld. Volgens fleetmanager Paul Hijstek is de impact van de coronacrisis blijvend. “Wij denken dat thuiswerken blijvend is en dat geldt ook voor online overleg. De verwachting is dat we met beduidend langere looptijden gaan werken en met meer flexibele contracten.” Er werd in de afgelopen maanden bij TBI ongeveer dertig procent minder brandstof gebruikt. “Dat loopt langzaam weer op, maar we hebben wel de afrekenmethodiek voor brandstoffen gewijzigd. Leasecontracten worden geoptimaliseerd aan de hand van het meest recente jaarkilometrage.”
Geen verlenging
Ook bij EY (plek 14) zijn de jaarkilometrages bijgesteld. “We zien dat werknemers veel minder rijden, dus de brandstofkosten zijn sterk gedaald”, zegt Kees Eriks, manager leasing & general services. “De looptijd van de contracten is niet aangepast. We hebben al een contract voor 60 maanden. Het verlengen naar zes jaar heeft een heel beperkte invloed op de maandlasten.” Of er op de lange termijn structurele aanpassingen aan het wagenparkbeleid gedaan worden, weet Eriks nog niet. “Er is nog geen besluitvorming over de lange termijn.” Toch zijn er ook bedrijven waar het wagenpark wel groeide, zoals bij netbeheerder Enexis (plek 22). “Door al het thuiswerken is de stroomvraag veranderd, waardoor wij meer werk hebben”, zegt fleetowner Henk Winckens. Hij heeft zijn vloot dit jaar met zo’n vijf procent zien groeien. “Wij zijn één van de regisseurs van de energietransitie en ik verwacht daarom dat wij in de komende jaren blijven groeien. Maar tegelijkertijd zullen ook wij ons leaseautobeleid heroverwegen. Als mensen meer en meer gaan thuiswerken en minder op locatie, dan ligt de toekenning van een leaseauto steeds minder voor de hand.”
Vlootontwikkeling |
||||
2019 | 1e helft 2020 | +/- | in % | |
Personenauto’s zakelijk | 633.755 | 624.437 | -9.318 | -1,5% |
Private lease | 165.337 | 177.771 | 12.434 | 7,5% |
Bestelwagens | 172.395 | 174.514 | 2.120 | 1,2% |
Totaal | 971.486 | 976.722 | 5.236 | 0,5% |
Bron: VNA, bewerking Fleet&Mobility |
Recessie
Volgens de fleetowners is de kans groot dat de leasevloten in de komende jaren gaan krimpen. En waar al jaren geroepen wordt dat er meer maatwerk gewenst is, begint het nu een harde eis te worden. Ook de leasebranche houdt rekening met een snelle toename in de vraag naar meer flexibiliteit. “Op termijn zal zich een nieuw normaal ontwikkelen in mobiliteit. Daarbij zal meer behoefte zijn aan flexibeler reizen en daar spelen leasemaatschappijen dan ook op in”, denkt VNA-directeur Renate Hemerik. “Bedrijven zijn door de sterke economische terugval zeer terughoudend met het afsluiten van nieuwe leasecontracten. Ze gaan vooral voor verlenging van bestaande contracten. De grootste klap moet waarschijnlijk nog komen. Leasemaatschappijen voelen economische recessies niet meteen doordat zij met werkgevers contracttermijnen van veelal vier jaar afspreken.”
Volgens Hemerik kan de overheid meer doen bij de ondersteuning van het vergroenen van het Nederlandse wagenpark. “De lasten voor de zakelijk rijder stijgen in 2021 door een hogere bijtelling op ev’s. Een bredere stimulans voor zowel volledig elektrisch als hybride, zou economie en milieu helpen.”
Smart Profile
Smart Profile levert market intelligence-producten en ondersteunt bedrijven met het gebruiken van data. Zo voert het campagnes uit via e-mail, telefonisch of middels social selling. Het bedrijf heeft de grootste 40 duizend bedrijven in de Benelux, verantwoordelijk voor 50 procent van de Nederlandse beroepsbevolking, in kaart gebracht.