Column Huisman | Bijtelling en grijs kenteken

Redactie Redactie
• Laatste update:

Geen bpm en geen bijtelling. Mooie tijd. Is het logisch dat de overheid een correctie toepaste op die regeling? Jazeker. Maar misbruik wordt vaak overgecorrigeerd en daar krijg je dan weer ontduiking van. Natuurlijk, het valt niet mee om het goed te reguleren, maar de huidige regeling is niet oké.

‘De bijtelling van een grijskentekenauto is onevenredig hoog.’

Wie in een  grijskentekenauto van de zaak rijdt en deze privé wil gebruiken, moet bijtelling betalen inclusief btw en bpm. En dat terwijl de werkgever de bpm en btw terugkrijgt. Die bijtelling is onevenredig hoog als je hem vergelijkt met die bij een normale personenwagen, waarvan het privégenot over het  algemeen toch echt groter is.

De gemiddelde dagelijkse berijder van een busje verdient minder dan de twee keer modaal van de gemiddelde leaserijder, dus bijtelling betalen is geen optie. En dus wordt een grijskentekenauto van de zaak nooit privé gebruikt. Daar zijn verschillende uitvoeringsregelingen voor, allemaal waterdicht. Maar niet heus.

‘Wat voor nut hebben rechtszaken over de vraag of een auto wel of niet geschikt is voor privégebruik?’

Het is toch logisch dat iemand met een bestelbusje hier ook af en toe privé gebruik van kan maken? Als de nood aan de man is, als er verhuisd moet worden of als de andere auto in het gezin toevallig bezet is. Moet er gezwaaid worden met een zwaard van Damocles van duizenden euro’s navordering omdat de auto dan wellicht ook vaker ‘ter beschikking gestaan’ heeft? Wat voor nut hebben de tientallen rechtszaken over de vraag of de auto wel of niet geschikt is voor privégebruik?

Waarom doen we zo moeilijk? Introduceer gewoon een door de belastingdienst goedgekeurd ritregistratiesysteem in de auto(zit al in heel veel busjes). Bij privégebruik ‘p’- knopje indrukken en afrekenen per privékilometer. De belastingdienst controleert de beveiligde auditfiles volledig automatisch op ongebruikelijke patronen. Misbruik wordt bestraft, gebruik wordt aangemoedigd en je hebt een systeem dat tien keer beter is dan het huidige. Morgen beginnen, probleem opgelost.

Martin Huisman is voorzitter van de Vereniging Zakelijke Rijders. 
Deze column verscheen eerder in Fleet&Mobility 3 2015. 

Column Huisman | Bijtelling en grijs kenteken | Fleet&Mobility

Column Huisman | Bijtelling en grijs kenteken

Redactie Redactie
• Laatste update:

Geen bpm en geen bijtelling. Mooie tijd. Is het logisch dat de overheid een correctie toepaste op die regeling? Jazeker. Maar misbruik wordt vaak overgecorrigeerd en daar krijg je dan weer ontduiking van. Natuurlijk, het valt niet mee om het goed te reguleren, maar de huidige regeling is niet oké.

‘De bijtelling van een grijskentekenauto is onevenredig hoog.’

Wie in een  grijskentekenauto van de zaak rijdt en deze privé wil gebruiken, moet bijtelling betalen inclusief btw en bpm. En dat terwijl de werkgever de bpm en btw terugkrijgt. Die bijtelling is onevenredig hoog als je hem vergelijkt met die bij een normale personenwagen, waarvan het privégenot over het  algemeen toch echt groter is.

De gemiddelde dagelijkse berijder van een busje verdient minder dan de twee keer modaal van de gemiddelde leaserijder, dus bijtelling betalen is geen optie. En dus wordt een grijskentekenauto van de zaak nooit privé gebruikt. Daar zijn verschillende uitvoeringsregelingen voor, allemaal waterdicht. Maar niet heus.

‘Wat voor nut hebben rechtszaken over de vraag of een auto wel of niet geschikt is voor privégebruik?’

Het is toch logisch dat iemand met een bestelbusje hier ook af en toe privé gebruik van kan maken? Als de nood aan de man is, als er verhuisd moet worden of als de andere auto in het gezin toevallig bezet is. Moet er gezwaaid worden met een zwaard van Damocles van duizenden euro’s navordering omdat de auto dan wellicht ook vaker ‘ter beschikking gestaan’ heeft? Wat voor nut hebben de tientallen rechtszaken over de vraag of de auto wel of niet geschikt is voor privégebruik?

Waarom doen we zo moeilijk? Introduceer gewoon een door de belastingdienst goedgekeurd ritregistratiesysteem in de auto(zit al in heel veel busjes). Bij privégebruik ‘p’- knopje indrukken en afrekenen per privékilometer. De belastingdienst controleert de beveiligde auditfiles volledig automatisch op ongebruikelijke patronen. Misbruik wordt bestraft, gebruik wordt aangemoedigd en je hebt een systeem dat tien keer beter is dan het huidige. Morgen beginnen, probleem opgelost.

Martin Huisman is voorzitter van de Vereniging Zakelijke Rijders. 
Deze column verscheen eerder in Fleet&Mobility 3 2015.