USG: auto voor alle people

Redactie Redactie
• Laatste update:

Dat meldt manager mobility van USG People, Jeroen Goossen, aan Fleet&Mobility.

De potentiële doelgroep van USG People bestaat uit 35 tot 40 duizend medewerkers. “Als 5 procent er gebruik van zou maken, is dat alsnog een fors volume”, aldus Goossen. “We wilden een privélease-constructie ook kunnen aanbieden aan onze flexkrachten.” Het aanbieden van business2employee (b2e) is in het geval van USG People redelijk bijzonder. “Flexwerkers hebben immers niet altijd vast werk. Contracten voor onbepaalde tijd komen bij ons dan ook vrijwel niet voor, wat veelal wel als een belangrijke toelatingsvoorwaarde door leasemaatschappijen wordt gehanteerd.” Daarom heeft USG People alternatieve voorwaarden gesteld. “Onze flexmedewerkers die een contract vanaf drie maanden hebben kunnen van de privélease-regeling gebruik maken.”

Protectieregeling
Om meer zekerheid te bieden is er een protectieregeling in het contract gebouwd. “Als wij voor het einde van de looptijd van een privéleasecontract geen werk meer voor de flexwerker hebben, mag de auto zonder boete worden ingeleverd”, legt Goossen uit. De contracten lopen van minimaal één tot maximaal drie jaar.

“Nu de economie weer aantrekt is er weer ruimte voor dit soort initiatieven. We willen een aantrekkelijke werkgever blijven”, vertelt Goossen. USG People is nu bezig met de uitrol van het product en hoopt dat zijn medewerkers – zowel eigen medewerkers als flexwerkers – voor het einde van het jaar de eerste contracten kunnen tekenen. Hij benadrukt dat er niets verandert aan de arbeidsvoorwaarden van zijn medewerkers. “Het hebben van een privélease-auto zal bijvoorbeeld niet resulteren in het recht op parkeren of tot het recht om voor zakelijke doeleinden gebruik te maken van de privélease-auto terwijl wij als werkgever een vestigingsauto, e-scooter of OV-faciliteiten ten behoeve van zakelijk gebruik faciliteren.”

Energielabel B
Bij Alphabet kan gekozen worden uit de VAG-merken, Citroën, Peugeot, Renault, Ford, Volvo en BMW. “Niet bij alle autoklassen zit de protectieregeling er standaard in, maar kan altijd optioneel aangevuld worden. Flexwerkers kunnen zelf de auto configureren en een merk kiezen.” Bij Athlon is gekozen voor een standaardproduct, waarbij Athlon bepaalt uit welke merken en modellen gekozen kan worden. “We verplichten wel dat er maximaal energielabel B gekozen mag worden.”

In 2014 interviewde Fleet&Mobility Jeroen Goossen over zijn nieuwe mobiliteitsbeleid waarbij hij onder andere betaalt per kilometer.