‘Aantal zakelijke autoritten 30 procent gedaald’

Redactie Redactie
• Laatste update:

Veranderende vormen van werk zouden een belangrijke oorzaak van de daling zijn, zoals het toegenomen aantal telefonische vergaderingen, flexwerken en het gestegen aantal zzp’ers. Over het onderwerp sprak BNR met vervoerseconoom Jaap Vleugel van de TU Delft. Het treingebruik is niet gestegen naar aanleiding van de daling in het aantal autokilometers. “Dat komt omdat trein en auto elkaar gedeeltelijk overlappen. De auto wordt gebruikt voor korte afstanden, de trein voor lange.”

Ook meldde het CBS deze maand dat 30 procent van de reizigers in de avondspits komt van of gaat naar werk. Meer mensen (54%) gaan iets anders doen, waaronder boodschappen of de kinderen ophalen. In de ochtendspits is bijna de helft (46%) onderweg vanwege werk. Het gaat hierbij om Nederlanders die zich in 2014 met auto, trein, bus of op de fiets in de avondspits begeven. 

‘Aantal zakelijke autoritten 30 procent gedaald’ | Fleet&Mobility

‘Aantal zakelijke autoritten 30 procent gedaald’

Redactie Redactie
• Laatste update:

Veranderende vormen van werk zouden een belangrijke oorzaak van de daling zijn, zoals het toegenomen aantal telefonische vergaderingen, flexwerken en het gestegen aantal zzp’ers. Over het onderwerp sprak BNR met vervoerseconoom Jaap Vleugel van de TU Delft. Het treingebruik is niet gestegen naar aanleiding van de daling in het aantal autokilometers. “Dat komt omdat trein en auto elkaar gedeeltelijk overlappen. De auto wordt gebruikt voor korte afstanden, de trein voor lange.”

Ook meldde het CBS deze maand dat 30 procent van de reizigers in de avondspits komt van of gaat naar werk. Meer mensen (54%) gaan iets anders doen, waaronder boodschappen of de kinderen ophalen. In de ochtendspits is bijna de helft (46%) onderweg vanwege werk. Het gaat hierbij om Nederlanders die zich in 2014 met auto, trein, bus of op de fiets in de avondspits begeven.