Lessen voor toekomstbestendig vlootbeheer

Thema Leasing | De leasemarkt van morgen

Redactie Redactie
• Laatste update:

De cijfers zijn duizelingwekkend. Het aantal private leasecontracten groeide van 8.500 in 2013 naar 64 duizend in 2016. Justlease staat te boek als een van de eerste leasemaatschappijen die private lease omarmde, maar het fenomeen kende pas echt een stijging toen onder andere Leaseplan met diverse retailers (Albert Heijn, Mediamarkt) grote consumentenacties optuigde. Inmiddels zijn, zij het bescheiden, ook mobiliteitsmanagers op zoek naar manieren om private lease aan hun medewerkers te faciliteren.

Les 1: Wees alert op vernieuwing in de markt

Lange tijd dachten leasemaatschappijen dat lease voor particulieren niet interessant zou zijn vanwege de hoge kosten, ingegeven door bijvoorbeeld de btw die moet worden doorberekend. Maar in tijden waarin vaste maandbedragen voor telefoon en internet gemeengoed zijn geworden, blijken consumenten wel degelijk ook een Fiat 500 per maand te willen afrekenen. En als die auto dan ook nog eens bij de Bijenkorf of de Mediamarkt te bestellen is, heb je ineens een  nieuwe markt en nieuw distributiekanaal te pakken. Vooralsnog richten de leasegiganten zich met private lease wel op de particuliere klant. “Privélease is een relatief nieuw product voor consumenten. Het is dus van groot belang om de consument goed voor te lichten en duidelijke en overzichtelijke voorwaarden te bieden”, zegt Nicole Hagen van Leaseplan.

De leasemaatschappij is dan ook een van drijvende krachten achter het Keurmerk Private Lease. “De voorwaarden en regels die we hanteren voldoen aan de strenge eisen van het keurmerk en zijn in begrijpelijke taal opgeschreven. Zo weet de consument precies waar hij aan toe is.” Dit keurmerk kan er ook voor zorgen dat wagenparkbeheerders eerder genegen zijn om het product private lease voor hun medewerkers te faciliteren; zij hebben immers een zorgplicht naar hun medewerkers voor de producten die ze aanbieden.

Veel bedrijven oriënteren zich op een mobiliteitsbudget, maar daar heb je wel een fleetmanager 3.0 voor nodig.

De bekendheid die private lease inmiddels geniet, vooral dankzij consumentenacties met de inzet van retailpartners als Mediamarkt en Albert Heijn, maakt dat de drempel ook een stuk lager ligt dan in het verleden. “Zekerheid in de vorm van geen onverwachte kosten en geen zorgen over de auto blijken de belangrijkste beweegredenen voor consumenten om te kiezen voor private lease”, zegt Hagen. Het keurmerk, de daaruit voortvloeiende transparantie, consumentenbescherming en het feit dat grote namen als Leaseplan private lease zijn gaan aanbieden hebben ongetwijfeld veel twijfel bij consumenten weggenomen. Of zoals de VNA het zegt: Private lease is here to stay.

Conclusie: durf nieuwe producten te implemeneteren en verbeter ze.

Les 2: Gemak dient de mens

Het mobiliteitsbudget lijkt de nieuwe heilige graal bij wagenparkbeheerders. Weg met die leaseauto’s, weg met de regie. Geef de medewerker een zak met geld en hij mag het helemaal zelf uitzoeken. Het bedrijf blij, de medewerker blij. Nou, zo simpel is het niet. Hoewel steeds meer bedrijven een mobiliteitsbudget willen invoeren, blijken er in de praktijk nog heel veel haken en ogen aan te zitten, zo weet adviseur Patrick Krijnen van Fleet Support. “Hoe ga je dat budget voor zowel de medewerker als het bedrijf goed beheren? Hoe zorg je ervoor dat de fiscaliteit in orde blijft? Dat is nog niet zo makkelijk, maar wil je medewerkers beïnvloeden, dan is het wel van belang dat ze makkelijk een treinreis kunnen maken, een poolauto kunnen pakken of hun kilometers kunnen declareren en dat de elektrische auto opgeladen klaar staat. Als je dat echter goed regelt, zul je zien dat medewerkers veel bewuster hun vervoerskeuze maken”, stelt Krijnen.

“Veel bedrijven zijn zich aan het oriënteren op een mobiliteitsbudget, maar daar heb je wel een fleetmanager 3.0 voor nodig. Er is veel meer keuze dan vroeger. Toen was het: diesel of benzine, 40 of 60 duizend kilometer. Neem de woonwerkvergoeding. Die is standaard gebaseerd op vijf dagen per week, maar hoeveel mensen werken niet een dag per week thuis? En 19 cent per kilometer is nog zo’n standaard waar nooit van wordt afgeweken, maar misschien moet het wel 14 cent zijn en 100 procent vergoeding als er met het ov wordt gereisd.” 

De leaseauto is veelal een verworven recht, een haast primaire arbeidsvoorwaarde. Een mobiliteitsbudget invoeren betekent gegarandeerd moeilijke gesprekken met de Ondernemingsraad, weet Krijnen. “Een leaseregeling op de schop nemen is lastig, maar je kunt bij medewerkers die nieuw instromen wel een andere regeling aanbieden. Al dan niet gecombineerd met een private leaseconstructie. Ga als bedrijf bijvoorbeeld collectief in zee met een automerk dat past bij je bedrijf. Voor sommige medewerkers is de toegang tot een hippe auto enorm belangrijk. Zorg voor een groot palet aan mogelijkheden en keuzes.” 

Conclusie: Wil je mobiliteitsverandering? Geef veel keuze en zorg dat het gemak groot is.

Les 3: Meten is weten

Ergens is een wagenpark de meest simpele manier van mobiliteit verschaffen. Je kijkt naar functie en kilometrage en je geeft auto’s uit. Elke maand een heldere factuur, iedereen blij. Nee, dan een mobiliteitsbudget, dat is niet alleen administratief een enorme uitdaging (zie les 2), maar het vereist ook nog eens een enorme inspanning van bedrijf en mobiliteitsmanager. Het vereist ook informatie, data en onderzoek en verregaande segmentatie, zo zegt Renate Hemerik van de VNA.Dit artikel verscheen eerder in Fleet&Mobiliy 2-2017.

Woningbouwcorporatie Ymere is zo’n werkgever die heel goed de mobiliteitsbehoefte van de verschillende groepen medewerkers heeft onderzocht. Miranda Koning, Mobiliteitsmanager van het Jaar 2016: “Voor onze servicemonteurs bijvoorbeeld is hun bedrijfswagen hetzelfde als een computer voor mij: je kunt niet zonder. Een andere groep maakt maar beperkt zakelijk kilometers. Deze groep kan gebruik maken van een poolauto, fiets, openbaar vervoer, of eigen vervoer. Weer een andere groep maakt veel zakelijke kilometers en moet zichtbaar reizen. Verhuurmakelaars bijvoorbeeld. Die herken­baarheid van de voertuigen wekt vertrouwen en draagt bij aan ons imago. “Uit het onderzoek van Ymere kwam duidelijk naar voren dat er maar een groep echt in aanmerking kwam voor een mobiliteitsbudget. “Dat is een groep medewerkers die wel veel reist, maar dat niet zichtbaar hoeft te doen. Dat zijn bijvoorbeeld medewerkers die naar gemeenten of naar Den Haag reizen“, legt De Koning uit. “We hebben drie maanden lang gemeten wat iedereen individueel reist. Op basis van hiervan heeft iedereen een kilometrage gekregen en op basis daarvan een mobiliteitsbudget. Dat keren we standaard elke maand uit. Soms is dat voordelig voor de medewerker, soms juist niet. Wij hebben dus niet gekozen voor standaardoplossingen als NS Businesscard, maar heel goed gekeken wat onze organisatie nodig heeft. Ik denk dat veel bedrijven niet weten hoe groot hun mobiliteitskosten echt zijn. Door je bedrijf of organisatie goed door te lichten wat betreft de mobiliteitsbehoefte kun je ook je bijdrage leveren aan de reductie van het autogebruik.” 

Conclusie: Kijk goed naar wat je organisatie echt nodig heeft.

Les 4: Anticipeer en verander mee met de markt 

Private lease, hybrides, stekkerauto’s, business-cards. Zo maar een paar bewegingen die van grote invloed zijn op de leasemarkt. De veranderingen zijn hevig en verlopen sneller dan ooit. Renate Hemerik: “De komende vijf jaar gaat er meer veranderen op de leasemarkt dan in de afgelopen twintig jaar.” Wie als leasemaatschappij niet oplet, zit al snel in de hoek waar de klappen vallen. Er is maar een remedie zegt Norbert Karthaus van Strix Lease Service: flexibiliteit.

Als de berijder niet met z’n stekkerauto op vakantie wil, moet je hem ook een goed alternatief bieden.

“De toekomst voor de leasemarkt is weliswaar nog steeds goed. Je zult altijd groepen medewerkers hebben die een bedrijfszekere en comfortabele auto nodig hebben; denk aan accountmanagers of servicemonteurs. De mobiliteits­behoefte van medewerkers en bedrijven verandert echter vaker en sneller. Daar moet je als leasemaatschappij op inspringen. Bijvoorbeeld met korte contracten met meer flexibiliteit, eenvoudig te beheren poolauto’s waar je geen wagenparkbeheerder voor nodig hebt of een vloot die je wat breder kunt inzetten. Denk aan een Golf of een Mégane. Je moet meebewegen met de klant. Als de berijder niet met z’n stekkerauto op vakantie wil, moet je hem ook een goed alternatief bieden. Als leasemaatschappij moet je dienstverlening top zijn, je klant moet ontzorgd worden en je moet klant en berijder coachen hoe de variabele kosten onder controle kunnen worden gehouden. Daar zit je meerwaarde.” 

Conclusie: de leasemarkt speelt in op de toenemende vraag naar maatwerk en flexibiliteit.

Elektrisch rijden wordt onderschat

Veel bedrijven zetten fors in op elektrisch rijden. In vergelijking met brandstof aangedreven auto’s komen er veel extra vragen op tafel. Een greep: hoe realistisch zijn de verbruikscijfers, hoeveel mag er op benzine worden gereden, wie betaalt de laadpaal, hoeveel laadpalen zet je neer bij het bedrijf, wat doe je als iemand verhuist, of de tuin overhoop wordt gehaald bij de aanleg van de laadpaal? “Het is vijf voor twaalf”, zegt Patrick Krijnen van Fleet Support. “Bedrijven moeten nu echt goed gaan nadenken over wat elektrisch rijden betekent. Doen ze dat niet, dan lopen ze tegen veel problemen aan.”

Thema Leasing | De leasemarkt van morgen | Fleet&Mobility
Lessen voor toekomstbestendig vlootbeheer

Thema Leasing | De leasemarkt van morgen

Redactie Redactie
• Laatste update:

De cijfers zijn duizelingwekkend. Het aantal private leasecontracten groeide van 8.500 in 2013 naar 64 duizend in 2016. Justlease staat te boek als een van de eerste leasemaatschappijen die private lease omarmde, maar het fenomeen kende pas echt een stijging toen onder andere Leaseplan met diverse retailers (Albert Heijn, Mediamarkt) grote consumentenacties optuigde. Inmiddels zijn, zij het bescheiden, ook mobiliteitsmanagers op zoek naar manieren om private lease aan hun medewerkers te faciliteren.

Les 1: Wees alert op vernieuwing in de markt

Lange tijd dachten leasemaatschappijen dat lease voor particulieren niet interessant zou zijn vanwege de hoge kosten, ingegeven door bijvoorbeeld de btw die moet worden doorberekend. Maar in tijden waarin vaste maandbedragen voor telefoon en internet gemeengoed zijn geworden, blijken consumenten wel degelijk ook een Fiat 500 per maand te willen afrekenen. En als die auto dan ook nog eens bij de Bijenkorf of de Mediamarkt te bestellen is, heb je ineens een  nieuwe markt en nieuw distributiekanaal te pakken. Vooralsnog richten de leasegiganten zich met private lease wel op de particuliere klant. “Privélease is een relatief nieuw product voor consumenten. Het is dus van groot belang om de consument goed voor te lichten en duidelijke en overzichtelijke voorwaarden te bieden”, zegt Nicole Hagen van Leaseplan.

De leasemaatschappij is dan ook een van drijvende krachten achter het Keurmerk Private Lease. “De voorwaarden en regels die we hanteren voldoen aan de strenge eisen van het keurmerk en zijn in begrijpelijke taal opgeschreven. Zo weet de consument precies waar hij aan toe is.” Dit keurmerk kan er ook voor zorgen dat wagenparkbeheerders eerder genegen zijn om het product private lease voor hun medewerkers te faciliteren; zij hebben immers een zorgplicht naar hun medewerkers voor de producten die ze aanbieden.

Veel bedrijven oriënteren zich op een mobiliteitsbudget, maar daar heb je wel een fleetmanager 3.0 voor nodig.

De bekendheid die private lease inmiddels geniet, vooral dankzij consumentenacties met de inzet van retailpartners als Mediamarkt en Albert Heijn, maakt dat de drempel ook een stuk lager ligt dan in het verleden. “Zekerheid in de vorm van geen onverwachte kosten en geen zorgen over de auto blijken de belangrijkste beweegredenen voor consumenten om te kiezen voor private lease”, zegt Hagen. Het keurmerk, de daaruit voortvloeiende transparantie, consumentenbescherming en het feit dat grote namen als Leaseplan private lease zijn gaan aanbieden hebben ongetwijfeld veel twijfel bij consumenten weggenomen. Of zoals de VNA het zegt: Private lease is here to stay.

Conclusie: durf nieuwe producten te implemeneteren en verbeter ze.

Les 2: Gemak dient de mens

Het mobiliteitsbudget lijkt de nieuwe heilige graal bij wagenparkbeheerders. Weg met die leaseauto’s, weg met de regie. Geef de medewerker een zak met geld en hij mag het helemaal zelf uitzoeken. Het bedrijf blij, de medewerker blij. Nou, zo simpel is het niet. Hoewel steeds meer bedrijven een mobiliteitsbudget willen invoeren, blijken er in de praktijk nog heel veel haken en ogen aan te zitten, zo weet adviseur Patrick Krijnen van Fleet Support. “Hoe ga je dat budget voor zowel de medewerker als het bedrijf goed beheren? Hoe zorg je ervoor dat de fiscaliteit in orde blijft? Dat is nog niet zo makkelijk, maar wil je medewerkers beïnvloeden, dan is het wel van belang dat ze makkelijk een treinreis kunnen maken, een poolauto kunnen pakken of hun kilometers kunnen declareren en dat de elektrische auto opgeladen klaar staat. Als je dat echter goed regelt, zul je zien dat medewerkers veel bewuster hun vervoerskeuze maken”, stelt Krijnen.

“Veel bedrijven zijn zich aan het oriënteren op een mobiliteitsbudget, maar daar heb je wel een fleetmanager 3.0 voor nodig. Er is veel meer keuze dan vroeger. Toen was het: diesel of benzine, 40 of 60 duizend kilometer. Neem de woonwerkvergoeding. Die is standaard gebaseerd op vijf dagen per week, maar hoeveel mensen werken niet een dag per week thuis? En 19 cent per kilometer is nog zo’n standaard waar nooit van wordt afgeweken, maar misschien moet het wel 14 cent zijn en 100 procent vergoeding als er met het ov wordt gereisd.” 

De leaseauto is veelal een verworven recht, een haast primaire arbeidsvoorwaarde. Een mobiliteitsbudget invoeren betekent gegarandeerd moeilijke gesprekken met de Ondernemingsraad, weet Krijnen. “Een leaseregeling op de schop nemen is lastig, maar je kunt bij medewerkers die nieuw instromen wel een andere regeling aanbieden. Al dan niet gecombineerd met een private leaseconstructie. Ga als bedrijf bijvoorbeeld collectief in zee met een automerk dat past bij je bedrijf. Voor sommige medewerkers is de toegang tot een hippe auto enorm belangrijk. Zorg voor een groot palet aan mogelijkheden en keuzes.” 

Conclusie: Wil je mobiliteitsverandering? Geef veel keuze en zorg dat het gemak groot is.

Les 3: Meten is weten

Ergens is een wagenpark de meest simpele manier van mobiliteit verschaffen. Je kijkt naar functie en kilometrage en je geeft auto’s uit. Elke maand een heldere factuur, iedereen blij. Nee, dan een mobiliteitsbudget, dat is niet alleen administratief een enorme uitdaging (zie les 2), maar het vereist ook nog eens een enorme inspanning van bedrijf en mobiliteitsmanager. Het vereist ook informatie, data en onderzoek en verregaande segmentatie, zo zegt Renate Hemerik van de VNA.Dit artikel verscheen eerder in Fleet&Mobiliy 2-2017.

Woningbouwcorporatie Ymere is zo’n werkgever die heel goed de mobiliteitsbehoefte van de verschillende groepen medewerkers heeft onderzocht. Miranda Koning, Mobiliteitsmanager van het Jaar 2016: “Voor onze servicemonteurs bijvoorbeeld is hun bedrijfswagen hetzelfde als een computer voor mij: je kunt niet zonder. Een andere groep maakt maar beperkt zakelijk kilometers. Deze groep kan gebruik maken van een poolauto, fiets, openbaar vervoer, of eigen vervoer. Weer een andere groep maakt veel zakelijke kilometers en moet zichtbaar reizen. Verhuurmakelaars bijvoorbeeld. Die herken­baarheid van de voertuigen wekt vertrouwen en draagt bij aan ons imago. “Uit het onderzoek van Ymere kwam duidelijk naar voren dat er maar een groep echt in aanmerking kwam voor een mobiliteitsbudget. “Dat is een groep medewerkers die wel veel reist, maar dat niet zichtbaar hoeft te doen. Dat zijn bijvoorbeeld medewerkers die naar gemeenten of naar Den Haag reizen“, legt De Koning uit. “We hebben drie maanden lang gemeten wat iedereen individueel reist. Op basis van hiervan heeft iedereen een kilometrage gekregen en op basis daarvan een mobiliteitsbudget. Dat keren we standaard elke maand uit. Soms is dat voordelig voor de medewerker, soms juist niet. Wij hebben dus niet gekozen voor standaardoplossingen als NS Businesscard, maar heel goed gekeken wat onze organisatie nodig heeft. Ik denk dat veel bedrijven niet weten hoe groot hun mobiliteitskosten echt zijn. Door je bedrijf of organisatie goed door te lichten wat betreft de mobiliteitsbehoefte kun je ook je bijdrage leveren aan de reductie van het autogebruik.” 

Conclusie: Kijk goed naar wat je organisatie echt nodig heeft.

Les 4: Anticipeer en verander mee met de markt 

Private lease, hybrides, stekkerauto’s, business-cards. Zo maar een paar bewegingen die van grote invloed zijn op de leasemarkt. De veranderingen zijn hevig en verlopen sneller dan ooit. Renate Hemerik: “De komende vijf jaar gaat er meer veranderen op de leasemarkt dan in de afgelopen twintig jaar.” Wie als leasemaatschappij niet oplet, zit al snel in de hoek waar de klappen vallen. Er is maar een remedie zegt Norbert Karthaus van Strix Lease Service: flexibiliteit.

Als de berijder niet met z’n stekkerauto op vakantie wil, moet je hem ook een goed alternatief bieden.

“De toekomst voor de leasemarkt is weliswaar nog steeds goed. Je zult altijd groepen medewerkers hebben die een bedrijfszekere en comfortabele auto nodig hebben; denk aan accountmanagers of servicemonteurs. De mobiliteits­behoefte van medewerkers en bedrijven verandert echter vaker en sneller. Daar moet je als leasemaatschappij op inspringen. Bijvoorbeeld met korte contracten met meer flexibiliteit, eenvoudig te beheren poolauto’s waar je geen wagenparkbeheerder voor nodig hebt of een vloot die je wat breder kunt inzetten. Denk aan een Golf of een Mégane. Je moet meebewegen met de klant. Als de berijder niet met z’n stekkerauto op vakantie wil, moet je hem ook een goed alternatief bieden. Als leasemaatschappij moet je dienstverlening top zijn, je klant moet ontzorgd worden en je moet klant en berijder coachen hoe de variabele kosten onder controle kunnen worden gehouden. Daar zit je meerwaarde.” 

Conclusie: de leasemarkt speelt in op de toenemende vraag naar maatwerk en flexibiliteit.

Elektrisch rijden wordt onderschat

Veel bedrijven zetten fors in op elektrisch rijden. In vergelijking met brandstof aangedreven auto’s komen er veel extra vragen op tafel. Een greep: hoe realistisch zijn de verbruikscijfers, hoeveel mag er op benzine worden gereden, wie betaalt de laadpaal, hoeveel laadpalen zet je neer bij het bedrijf, wat doe je als iemand verhuist, of de tuin overhoop wordt gehaald bij de aanleg van de laadpaal? “Het is vijf voor twaalf”, zegt Patrick Krijnen van Fleet Support. “Bedrijven moeten nu echt goed gaan nadenken over wat elektrisch rijden betekent. Doen ze dat niet, dan lopen ze tegen veel problemen aan.”