Leasing en verhuur

Laatste update:

Vragen over leasing | Future Fleet

Barend Lambrechtsen

Mooi thema voor een heroverweging van wat je als fleetowner doet. Allereerst is een auto van de zaak primair voor het zakelijk gebruik. Sterker nog, als er geen zakelijk gebruik is (en woon werk verkeer valt hier niet onder zakelijk gebruik) dan heeft de fiscus het recht om de waarde voor het privé gebruik te verhogen. De fiscale gedachte is namelijk dat als er geen zakelijk nut is van die auto van de zaak, dan zijn alle betaalde kosten voor die auto gelijk aan de waarde van het privégebruik.

Als er geen zakelijk gebruik is van de leaseauto dan veranderen de spelregels. En hoe ziet dat er dan uit? De bijtelling is: fiscale catalogus prijs * het bijtellingspercentage. Omdat de bijtelling meestal een gedeelte is van de totale kostprijs van de auto (inclusief btw-correctie), zal het bijtellingspercentage worden verhoogd, zodat de bijtellingswaarde gelijk is aan de totale kosten. De fiscale catalogusprijs kan de fiscus niet aanpassen, het bijtellingspercentage dus wel. Ik realiseer me dat als u dit leest, dat u denkt dat ik een denkfout maak, maar dat is echt niet zo. Het bijtellingspercentage is een minimum.

Anders

Nu de koppeling naar het onderwerp van deze uitgave van Fleet & Mobility. Dat zakelijk gebruik zou zo maar eens de komende jaren kunnen afnemen.

Een gedachtespinsel over future fleet.

Als dan het privégebruik (dat is dus het werkelijk privégebruik en woon werk verkeer) zodanig veel is dat het zakelijk gebruik niet meer dan bijkomstig is (< dan 10% van het jaargebruik van de auto) dan loont het de moeite om die zakelijk betaalde auto’s misschien op een andere manier in te gaan zetten. Of in dit soort gevallen wellicht zelfs een mobiliteitsbudget te beschikking te stellen en de auto van de zaak in te nemen.

Vak apart

Een andere mogelijkheid is, dat de auto die u als werkgever betaalt, te gaan verhuren aan anderen. Ik ga u zeker niet stimuleren om een eigen verhuurbedrijf op te zetten. Dat is echt een vak apart, en ook lastig in deze coronatijd. Zie ook de financiële problemen die grote verhuurmaatschappijen op dit moment kennen. Dat delen van de auto van de zaak kan aan andere zakelijke gebruikers zijn, maar ook aan particulieren. En die particuliere huurder, zou natuurlijk ook weer uw werknemer kunnen zijn.

Op het moment dat die huurder uw eigen medewerker is, dan betaalt de medewerker voor het privégebruik. Gewoon op dag of avond basis. En zolang die vergoeding voor dat privé gebruik maar ongeveer marktconform is, dan is er géén voordeel uit dienstverband (of betaling in natura) en dan is bijtelling dus niet meer aan de orde. Dat is dus dan dubbele winst. De auto staat er voor zakelijk gebruik, de werknemers kunnen die auto privé gebruiken, maar dan betalen ze daarvoor een huurvergoeding. Daarmee zakken de autokosten voor u als onderneming, en de werknemer heeft geen bijtelling.

Tools

Natuurlijk is een goede registratie van gebruik door wie, wanneer, en hoeveel kilometers er gereden worden essentieel. Maar gelukkig zijn daar veel tools voor. Nu nog wel even met de leasemaatschappij aan de slag. Want verhuren van een leaseauto, is in de algemene voorwaarden natuurlijk niet toegestaan. De leasebranche zoekt naar een nieuwe rol; het worden van een centraal mobiliteitsplatform.

Barend Lambrechtsen is al sinds 1983 actief in de wereld van fleet&lease. Hij heeft zijn eigen trainingsbedrijf, KPI Training, waarin hij diverse leasetrainingen aanbiedt voor wagenparkbeheerders en mobiliteitsmanagers. In Fleet&Mobility behandelt hij vragen van lezers over fleet-, lease- en mobiliteitsbeheer. Heeft u een vraag aan Barend? Mail dan naar redactie@fleet-mobility.nl

Vragen over leasing | Future Fleet | Fleet&Mobility

Vragen over leasing | Future Fleet

Barend Lambrechtsen Barend Lambrechtsen
• Laatste update:
Barend Lambrechtsen

Als er geen zakelijk gebruik is van de leaseauto dan veranderen de spelregels. En hoe ziet dat er dan uit? De bijtelling is: fiscale catalogus prijs * het bijtellingspercentage. Omdat de bijtelling meestal een gedeelte is van de totale kostprijs van de auto (inclusief btw-correctie), zal het bijtellingspercentage worden verhoogd, zodat de bijtellingswaarde gelijk is aan de totale kosten. De fiscale catalogusprijs kan de fiscus niet aanpassen, het bijtellingspercentage dus wel. Ik realiseer me dat als u dit leest, dat u denkt dat ik een denkfout maak, maar dat is echt niet zo. Het bijtellingspercentage is een minimum.

Anders

Nu de koppeling naar het onderwerp van deze uitgave van Fleet & Mobility. Dat zakelijk gebruik zou zo maar eens de komende jaren kunnen afnemen.

Een gedachtespinsel over future fleet.

Als dan het privégebruik (dat is dus het werkelijk privégebruik en woon werk verkeer) zodanig veel is dat het zakelijk gebruik niet meer dan bijkomstig is (< dan 10% van het jaargebruik van de auto) dan loont het de moeite om die zakelijk betaalde auto’s misschien op een andere manier in te gaan zetten. Of in dit soort gevallen wellicht zelfs een mobiliteitsbudget te beschikking te stellen en de auto van de zaak in te nemen.

Vak apart

Een andere mogelijkheid is, dat de auto die u als werkgever betaalt, te gaan verhuren aan anderen. Ik ga u zeker niet stimuleren om een eigen verhuurbedrijf op te zetten. Dat is echt een vak apart, en ook lastig in deze coronatijd. Zie ook de financiële problemen die grote verhuurmaatschappijen op dit moment kennen. Dat delen van de auto van de zaak kan aan andere zakelijke gebruikers zijn, maar ook aan particulieren. En die particuliere huurder, zou natuurlijk ook weer uw werknemer kunnen zijn.

Op het moment dat die huurder uw eigen medewerker is, dan betaalt de medewerker voor het privégebruik. Gewoon op dag of avond basis. En zolang die vergoeding voor dat privé gebruik maar ongeveer marktconform is, dan is er géén voordeel uit dienstverband (of betaling in natura) en dan is bijtelling dus niet meer aan de orde. Dat is dus dan dubbele winst. De auto staat er voor zakelijk gebruik, de werknemers kunnen die auto privé gebruiken, maar dan betalen ze daarvoor een huurvergoeding. Daarmee zakken de autokosten voor u als onderneming, en de werknemer heeft geen bijtelling.

Tools

Natuurlijk is een goede registratie van gebruik door wie, wanneer, en hoeveel kilometers er gereden worden essentieel. Maar gelukkig zijn daar veel tools voor. Nu nog wel even met de leasemaatschappij aan de slag. Want verhuren van een leaseauto, is in de algemene voorwaarden natuurlijk niet toegestaan. De leasebranche zoekt naar een nieuwe rol; het worden van een centraal mobiliteitsplatform.

Barend Lambrechtsen is al sinds 1983 actief in de wereld van fleet&lease. Hij heeft zijn eigen trainingsbedrijf, KPI Training, waarin hij diverse leasetrainingen aanbiedt voor wagenparkbeheerders en mobiliteitsmanagers. In Fleet&Mobility behandelt hij vragen van lezers over fleet-, lease- en mobiliteitsbeheer. Heeft u een vraag aan Barend? Mail dan naar redactie@fleet-mobility.nl